۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۲:۱۰
کد خبر: ۲۹۴۹۱۷
محمدباقر خرمشاد، عضو هئیت علمی گروه علوم سیاسی

با نزدیک شدن به روز جهانی و پر شکوه قدس که نمادی در جهت مبارزه با آزادی ستیزان و ظالمان جهان از جمله رژیم غاصب صهیونیستی و رژیم ایالات متحده آمریکا است، گفت‌وگویی با محمدباقر خرمشاد، رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفته است تا ابعاد و اهمیت این روز در نزد مسلمانان جهان را تبیین کنند.


به گزارش عطنا، خرمشاد، با اشاره به اینکه روز قدس، وجهه مشترک تمام مسلمانان جهان است، عنوان کرد: ماه مبارک رمضان، ماهی مهم و معنوی میان همه مسلمانان است و در بین تمام فرقه ها و مکاتب اسلامی، محوری مشترک و قابل توجه است.


وی افزود: بزرگداشت روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان تکلیفی شرعی بر آحاد ملت مسلمان است، و مسلمانان جهان برای دفاع از باور و اعتقادشان که در قرآن کریم هم به آن اشاره شده هر ساله در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان راهپیمایی سراسری در اقصی نقاط جهان برگزار می کنند.


دبیر کمیته علمی همایش بین المللی آینده جهان اسلام با اشاره به اینکه روز قدس به مثابه روزی تعیین کننده و وحدت بخش در سرنوشت مسلمانان جهان است، افزود: قدس قبله اول مسلمانان است، اما صهیونیست های مسیحی گرا و یا مسیحیان متمایل به صهیونیست پا را فراتر از آن چیزی که باید گذاشتند، و برخلاف گذشته که قدس، شهر مشترک میان مسیحیان و مسلمانان و یهودیان بود، به خاطر تمامیت خواهی صهیونیست ها، قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام شد.


خرمشاد در ادامه گفت: شاه بیت معامله ی قرن، یهودی سازی قدس شریف است و همین امر اهمیت روز جهانی قدس را نسبت به سالهای گذشته چند برابر و مهمتر میکند‌.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: بعد از الحاق کرانه باختری و رونمایی از معامله قرن، مسلمانان بیش از هر زمان دیگری به یک سمبل و میعادگاه مشترک و تکیه‌گاه قابل اعتماد با ریشه‌های دینی، مذهبی احتیاج دارند که بتوانند از این آرمان در مقابل زیاده‌خواهی اسرائیل دفاع کنند.


عضو هیئت امنای جمعیت دفاع از ملت فلسطین با اشاره به اینکه هدف برخی رژیم های عربی در اقدام عادی سازی روابط با اسرائیل تامین امنیت بیشتر در فضای خارجی برای این کشورهاست، افزود: برخی از رژیم های عربی برای جلب حمایت و پشتیبانی اسرائیل و آمریکا و ماندگاری این رژیم ها در معادله ی قدرت در منطقه، دست به اقداماتی برای عادی سازی روابط با اسرائیل زدند، و اسرائیل هم توانسته با چنین اقداماتی وحدت مسلمانان را خدشه دار کند؛ اما مسئله قدس، مسئله ای مهم و حیثیتی برای تمام مسلمانان جهان به شمار میرود و ملت ها لزوما در تمام امور تابع عوامل قدرت در کشورشان نیستند.


وی افزود: ماهیت اسلام این است که تا زمانی که ملت ها با حکومت و دولتشان همراهی می‌کنند که هنجار شکنی و خط شکنی از چارچوب‌های اسلام صورت نگیرد و در آینده نه چندان دور این کشورها از پایه گزاری روابط با اسراییل سودی نخواهند برد؛ چرا که زخم قدس، زخمی نیست که با عملکرد سران رژیم های عربی التیام بگیرد و ملت‌ها چنین اقداماتی را نمی‌پذیرند.


رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخنانش گفت: صهیونیست ها با تمامیت‌خواهی، کشتارهای بی مهابانه و تصرف گستاخانه، سرزمین فلسطین را غصب کردند، چراکه آنان توان تطبیق خود با محیط را ندارند و همواره از گزینه حذف و کشتار در پیشبرد اهدافشان استفاده کرده اند؛ درحالی که این عمل صهیونیست ها را وارد یک مناقشه بی پایانی کرده است واین مناشه در نسل‌های بعدی مسلمانان و آزاده خواهان جهان تداوم پیدا میکند و کیان اسرائیل را تهدید خواهد کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار