۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۲۸
کد خبر: ۲۹۴۹۰۷
Untitled-1

نشست مجازی روسای دانشگاه ها و جمعی از سفرا و رایزنان كشورهای آسیایی و اروپایی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان این وزارتخانه برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نشست از دانشگاه ها و پژوهشگاه های فعال در امور بین المللی تقدیر شد که دانشگاه علامه طباطبائی به واسطه توسعۀ مراودات علمی استادان و دانشجویان خود با دانشگاه های دیگر كشورها، برپایی كرسی های آموزش زبان و ادبیات فارسی، راه اندازی مراكز علمی بین المللی و نوآوری در انجام همكاری های علمی بین المللی به عنوان دانشگاه برگزیده در سطح ملی انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.


حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست در سخنان خود با عنوان «عصر پساکرونا؛ فرصتی نوین برای همکاری های دانشگاهی بین المللی» گفت: در ماه های اخیر، نهادهای دانشگاهی در بسیاری از کشورهای جهان دچار تغییر و تحولات چشمگیری شده اند. آنچه که به واسطه همه گیری بیماری کووید ۱۹ در جهان رخ داده، ایده شهروندی دیجیتال را به سرعت تحقق بخشیده و تغییرات مهمی در معنا و سبک زندگی اجتماعی پدید آورده است.


او ادامه داد: ما هم اکنون شاهد شکل گیری ساحت نوینی از کنش های اجتماعی هستیم. امروزه از یک سو بنیان دولت ها و ایده های ناسیونالیستی تقویت شده، که این امر به تضعیف اتحادیه های منطقه ای و فرایند پیشین جهانی شدن انجامیده است. از سوی دیگر، نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی تحول یافته و نیاز به همکاری فرامرزی برای کنترل این بیماری، بیش از هر زمان دیگری آشکار شده و گونۀ نوینی از فرایند جهانی شدن در هر حال شکل گیری است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه اظهار کرد: در این میان، دانشگاه ها فرصتی بی مانند را برای گسترش همکاری های آموزشی و پژوهشی مشترک با بهره مندی از تکنولوژی های نوین ارتباطی به دست آورده اند. اگرچه این تکنولوژی ها سال هاست که در دسترس بوده و امکان ارتباطات مجازی را فراهم کرده بودند، اما در اغلب کشورها، استادان، دانشجویان و پژوهشگران ترجیح می دادند که همچنان به روش های سنتی پیشین به تداوم همکاری های علمی مشترک بپردازند.


سلیمی تاکید کرد: در ماه های اخیر، تحولی بزرگ در نظام های آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و مراکز علمی رخ داده است. تشکیل کلاس های درس، نشست ها و همایش های علمی و کارگاه های آموزشی در فضای مجازی، این ایده را به همراه خود آورده است که می توان با حداقل صرف هزینه و وقت، امکان بهره مندی دانشجویان و پژوهشگران را از برنامه های علمی در دانشگاه های گوناگون جهان فراهم آورد.



وی تصریح کرد: از این رو، دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی در غرب آسیا، در دو ماه گذشته ۵۲ برنامه علمی بین المللی در فضای مجازی با همکاری دانشگاه هایی از روسیه، ترکیه، چین، قزاقستان، ازبکستان، اسپانیا، سوئد، کره جنوبی، هندوستان، بنگلادش و افغانستان برگزار کرده است. از این تعداد، ۲۱ برنامه به صورت تدریس استادان دانشگاه علامه طباطبائی ویژه استادان و دانشجویان دیگر کشورها بوده و ۲۷ برنامه سخنرانی و یا تدریس اندیشمندانی از کشورهای دیگر برای استادان و دانشجویان ما بوده است.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه، چهار برنامه علمی نیز به صورت میزگرد مشترک با حضور استادانی از کشورهای گوناگون برگزار شده اند، بیان کرد: به این ترتیب،‌ همکاری های علمی بین المللی ما در دوران کرونا، به نسبت دوره مشابه در سال های پیش، از رشد چشمگیری برخوردار شده است.


او در ادامه افزود: این امر تنها به بخش آموزش، محدود نشده و هم اکنون زمینه ای مناسب برای همکاری های پژوهشی مشترک، به ویژه در سطح منطقه ای شکل گرفته است. به ابتکار دانشگاه علامه طباطبائی،‌ برای نخستین بار صدها تن از استادان دانشگاه های مناطق گوناگون در دو کشور ایران و افغانستان در فضای مجازی گرد هم آمده اند. زبان و فرهنگ مشترک دیرینه میان این دو همسایه، زمینه ساز تبادل مقالات و کتاب ها و اشتراک برنامه های علمی میان استادان دو کشور در این شبکه شده است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: این شبکه دانشگاهی در حال شکل دهی به زیرمجموعه های تخصصی تر در زمینه همکاری های منطقه ای، همکاری های رسانه ای، مطالعات در زمینه میراث فرهنگی مشترک، مطالعات حقوقی مشترک، مطالعات ادبی تطبیقی و دیگر موضوعات است. بر این باور هستیم که همکاری میان دانشگاهیان ایران و افغانستان می تواند سنگ بنای استواری برای گسترش این شبکه علمی در سطح سه منطقه بهم پیوسته آسیای مرکزی، آسیای جنوبی و آسیای غربی باشد. پیوندهای فرهنگی ـ تمدنی دیرینه در این مناطق نیز تسهیل کننده این همکاری ها خواهند بود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه بیان کرد: ما همچنین تلاش کرده ایم تا زمینه پشتیبانی سازمان های بین المللی را از همکاری های منطقه ای فراهم آوریم. هم اکنون کرسی یونسکو در دانشگاه علامه طباطبائی با ابتکار تشکیل گروهی مشترک از پژوهشگران ایرانی و افغانستانی برای تولید محتوای آگاهی بخش اجتماعی در میان فارسی زبانان کشورهای منطقه با هدف پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، توانسته است پروژه ای فراملی ارائه داده و از پشتیبانی مالی سازمان بهداشت جهانی برخوردار شود.


وی اظهار کرد: این فعالیت های گوناگون بین المللی در این اندک زمان، از آن رو توانسته اند شکل بگیرند که از یک سو انعطاف پذیری در شرایط متغیر، ملاک عمل برنامه ریزان و مجریان این طرح ها در دانشگاه بوده و از همکاری گسترده استادان و دانشجویان نیز بهره مند شده ایم و از سوی دیگر، ضرورت همبستگی دانشگاهی برای یافتن راه حل های مشترک در برابر تهدیدی مشترک، بیش از هر زمان دیگری به چشم می آید.


سلیمی در پایان تاکید کرد: مایلم ضمن قدردانی از حسن نظر مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اعطای رتبه برگزیده ویژه به دانشگاه علامه طباطبائی در سطح ملی، آمادگی این دانشگاه برای همکاری با دانشگاه های داخلی و بین المللی برای گسترش همکاری های علمی در دوران کرونا و پساکرونا را اعلام کنم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار