۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۳:۰۲
کد خبر: ۲۹۴۸۶۱
حسن ملکی

حسن ملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی و قائم‌مقام رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مراسمی با حضور وزیر آموزش و پرورش، رسماً به عنوان رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد.


به گزارش عطنا، مراسم تکریم و معارفه حجت‌السلام علی ذوعلم و حسن ملکی روسای پیشین و جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد.


بر این اساس، متن ابلاغ محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش خطاب به حسن ملکی که در این مراسم به وی تقدیم شد، به شرح زیر است.


برادر گرامی جناب آقای حسن ملکی


در اجرای ماده 5 قانون تشکیل سازمان و با توجه به صلاحیت و تجربیات جناب عالی، به موجب این ابلاغ به عنوان«معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی» منصوب می شوید.


امید است با اتکال به خداوند متعال، پیروی از از منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و سیاست های ریاست محترم جمهور، ضمن توجه به اولویت ها و سیاست های وزارت متبوع، در اجرای موارد ذیل اهتمام جدی داشته و نتیجه اقدامات را مستمراً به اینجانب گزارش نمایید.


اجرای دقیق قانون تاسیس سازمان، برنامه درسی ملی، بازنگری، اصلاح و بهبود سیاست ها و خط مشی های سازمان، در چهارچوب قوانین و مصوبات هیئت امنا و سایر اسناد تحولی.


توجه ویژه به جایگاه پژوهش در سازمان و نهادینه کردن آن در طراحی، تولید و اجرای برنامه های آموزشی و درسی و ایجاد نظام علمی برای استفاده از نظرات و تجربیات معلمان، مربیان، مدیران مدارس و صاحب نظران حوزه و دانشگاه.


ارزشیابی از برنامه های درسی در حال اجرا و طراحی و تولید راهنمای برنامه درسی حوزه های تربیت و یادگیری، متناسب با نیازهای حال و آینده کشور و توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1399


توجه به اصل 15 قانون اساسی برنامه‌ریزی برای آموزش مطلوب«زبان، خط و ادبیات فارسی، و توجه به نقش و اهمیت«فرهنگ، هنر و تاریخ اسلامی، انقلابی و ملی» در برنامه های درسی.


حفظ انسجام و وحدت«برنامه های درسی؛ با برنامه های درسی تربیت معلم» و«روش ها و اقتضائات اجرای برنامه در سطح مدارس» و«شیوه های ارزشیابی از پیشرفت یادگیری دانش آموزان».


توجه به جایگاه و نقش محوری«مدرسه» در چهارچوب فصل چهارم سند تحول، به عنوان کانون عرضه خدمات، فرصت ها و تحولات آموزشی، پژوهشی، تربیتی، اجتماعی و فناوری.


اتخاذ تدابیر لازم برای ایجاد ثبات نسبی در برنامه های درسی مصوب و تجدید نظر در حجم محتوای کتب درسی و فرآیند تولید و عرضه آن با استفاده از از فناوری های نوین آموزشی و پرورشی با تاکید بر انتقال از کتاب به سمت بسته های یادگیری.


برنامه ریزی دقیق برای آموزش و توانمندسازی معلمان، مربیان، مدیران مدارس و کارشناسان ستاد و سازمان و ایجاد سامانه مناسب برای شناسایی و حمایت از اختراعات، ابتکارات، خلاقیت ها و نوآوری های معلمان و کارشناسان.


توجه جدی به مهارت آموزی و کارآفرینی، ایجاد تنوع در محیط های یادگیری و غنی سازی منابع یادگیری در سطح مدارس با هماهنگی و تعامل موثر با معاونین آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی و روسای سازمان های وابسته، دانشگاه های تابعه و مراکز ستادی.


توجه به دست آورد ها و تجارب مفید سازمان، به خصوص بودجه ریزی عملیاتی، جلب مشارکت و همکاری، پژوهشگران، کارشناسان و مدیران سازمان، برگزاری مستمر جلسات هیئت امناء و کمیسیون دائمی.


توفیق روز افزون جناب عالی را در انجام وظایف محوله از خداوند متعال مسئلت دارم.


گفتنی است، رئیس تازه منصوب شده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مراسم معارفه خود در این سمت عملیاتی کردن اسناد تحولی در آموزش و پرورش را اصلی ترین ماموریت خود در این مسئولیت عنوان کرد.


ملکی که از امروز به عنوان رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش منصوب شد در این مراسم بیان کرد: «همکاران بصیر، قوی و کارشناس در همه بخش‌ها به ما کمک می‌کنند تا این بار سنگین را برداریم و به اهداف تدریجی و نسبی خود برسیم.»


وی با تشکر از ذوعلم، رئیس پیشین سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: «ذوعلم با دلسوزی تمام در اینجا تلاش می‌کرد. بهرحال بازنشستگی امری قانونی است و گاه قانون مانع از تداوم همکاری می‌شود.»


ملکی درباره مسئولیت خود به عنوان رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: «امروز کرامت را از کریم اهل بیت و شهادت را از حضرت علی علیه السلام به وام می‌گیرم و می‌گویم برنامه درسی ما باید کریمانه پیام شهادت را دنبال کند. وزیر از ما می‌خواهد حرف‌های کلی را به عمل تبدیل کنیم. اگر مباحث نظری به مباحث عملی و قابل اجرا تبدیل نشود بی فایده است. سازمان پژوهش، آشپزخانه آموزش و پرورش برای تهیه خوراک فکری و فرهنگی دانش‌آموزان کشور است. امروز همه غذاهای فکری اینجا پخته می‌شود و این مکان قرارگاه تعلیم و تربیت است.»


وی اشاره کرد: «من ماموریت اصلی خود را عملیاتی شدن اسناد تحولی آموزش و پرورش می‌دانم و در همین محضر متعهد می‌شوم این ماموریت را از فردا شروع کنم.»


ذوعلم رئیس بازنشسته سازمان هم در سخنان کوتاهی درباره دوران مسئولیت خود در سازمان پژوهش گفت: «هنوز سازمان پژوهش نیازمند گام‌های اساسی در تغییر و تحول است. ما این روزها دیدیم که دستگاه تعلیم و تربیت چه ظرفیت‌هایی برای تغییر و تحول دارد. این تکریم متعلق به این سازمان، رسالت آن و جهت گیری‌های تحولی آن است.»


وی درباره ملکی گفت: «آقای دکتر به عنوان مشاور و این اواخر قائم مقام سازمان نقش مهمی در سازمان ایفا کرد. از وزیر محترم آقای حاجی میرزایی هم تشکر می‌کنم که با این بازنشستگی موافقت کرد.»


ذوعلم درباره سال‌های مسئولیت خود در سازمان پژوهش گفت: «خوشبختانه در بستر هم اندیشی، گفت‌وگو و مباحثه ما به کاستی‌ها پی بردیم. امروز طراحی و تولید بسته‌های آموزشی شکل گرفته است. مطالباتی که از آموزش و پرورش در قالب کتاب درسی و بسته آموزشی و برنامه ریزی درسی وجود دارد که انتظارات به‌حقی است. فاصله ما با سطح مطلوب هنوز زیاد است. بخش بیشتر راه باقی مانده و کارهای بسیاری است که انجام نشده که انشالله آقای ملکی این راه را ادامه خواهند داد.»


وی در پایان گفت: «امروز از نظر شاخص پایه کتاب‌های درسی عقب نیستیم، نظام توزیع کتاب‌های درسی با یک قدم به جلو انجام شده است. همچنین خواهان کمک برای تامین کتاب درسی برای خانواده‌های محروم هستیم تا مبادا دانش‌آموزی به این دلیل از تعلیم باز بماند. امیدوارم دوستان گام دوم در مسیر تحول را فراموش نکنند و من هم در صورت نیاز در کنار دوستان خواهم بود. امیدوارم سازمان پژوهش سازمانی در تراز جمهوری اسلامی باشد تا در کنار سایر بخشها رسالت خود را به انجام برساند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار