۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۱:۲۲
کد خبر: ۲۹۴۳۶۲
دکتر وحید شالچی

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: مسئلۀ مهمی که باید به آن توجه ویژه شود، شناسایی دانشجویانی است که به هر دلیلی به اینترنت پر سرعت دسترسی ندارند. باید مطالعه خیلی سریعی در این خصوص انجام شود. با توجه به اینکه گسترش شبکه اینترنت در کشور خوب است، ممکن است بخشی از این عدم دسترسی ناشی از نبود امکانات سخت افزاری و مالی باشد که دانشگاه می تواند با تهیه دستگاه هایی و رساندن آنها به دست دانشجویان شناسایی شده، امکان دسترسی و استفاده آنها را از کلاس های آموزشی آنلاین را فراهم کند.


به گزارش عطنا، با اشاره به فراهم شدن امکانات برگزاری کلاس های آنلاین در مدت زمان بسیار کوتاه در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: برگزاری این کلاس ها یک تجربه جدید و ناشی از یک بحران است، بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که بدون خطا و چالش باشد. بهترین کار این است که چالش ها و اشکالات آن را به طور مستمر پیگیری و برای رفع آنها تدبیر و چاره اندیشی کنیم.


وی با بیان اینکه محیط نرم افزاری سیستم کلاس های آنلاین، دسترسی، سرعت و پهنای باند اینترنت به عنوان بخشی از چالش های پیش روی برگزاری کلاس های مجازی است، افزود: تجربه ما از برگزاری کلاس یک فضای حضوری بوده است و در این تجربه جدید به زمان بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم به راحتی با هم تعامل و گفت‌وگو کنیم. هر چند نقطه نهایی کلاس های مجازی چیزی کمتر از کلاس های حضوری خواهد بود ولی شرایط بحرانی موجود ما را ناچار می کند بین تعطیل کردن آموزش و یا تداوم آن با کاستی های موجود، گزینه دوم را انتخاب کنیم.


شالچی با اشاره به فعالیت های مداوم معاونت آموزشی برای آشنایی استادان با نحوه برگزاری کلاس های مجازی، افزود: ما به عنوان معلم موظفیم، همراه با تغییرات اجتماعی و تغییرات تکنولوژیکی، توانایی های خود را متحول کنیم و آنها را ارتقا دهیم. وقتی ما پذیرفتیم تا در حوزه آموزش به عنوان یک معلم ایفای نقش کنیم لازم است خود را با تغییرات همنوا کنیم، به ویژه الان که در یک بحران جهانی و پیش بینی نشده به سر می بریم که ابعاد گسترده ای دارد و در دهه های گذشته تجربه نشده است.


وی ادامه داد: یک مسئله مهم که باید به آن توجه ویژه ای شود، شناسایی دانشجویانی است که به هر دلیلی به اینترنت پر سرعت دسترسی ندارند. باید مطالعه خیلی سریعی در این خصوص انجام شود. با توجه به اینکه گسترش شبکه اینترنت در کشور خوب است، ممکن است بخشی از این عدم دسترسی ناشی از نبود امکانات سخت افزاری و مالی باشد که دانشگاه می تواند با تهیه دستگاه هایی و رساندن آنها به دست دانشجویان شناسایی شده، امکان دسترسی و استفاده آنها را از کلاس های آموزشی فراهم کند. اگر هم بحث ضعف شبکه و زیرساخت ها ی ارتباطی مطرح باشد، می توان فایل های ذخیره شده آموزشی را با کمترین تاخیر در اختیار دانشجویان قرار داد.


وی در پایان گفت: اکنون که مدت زمان ماندگاری این بحران را نمی توان پیش بینی کرد، بهترین و تنهاترین راه آموزش استفاده از آموزش های آنلاین و مجازی است. در هر نوع آموزشی، کاستی هایی وجود دارد که با همکاری و همدلی، می توان آنها را شناسایی و برطرف کرد و به بهترین وجه ممکن از آموزش بهره‌مند شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار