۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۲:۳۵
کد خبر: ۲۹۴۱۶۶
آموزش مجازی

پس از گذشت ۴۰ روز از تصمیم اولیه برای رایگان کردن اینترنت آموزش مجازی دانشگاه ها، معاون وزیر ارتباطات از اتصال ۱۲۷سامانه آموزشی به شبکه ملی و رایگان شدن این اتصال خبر داد.


به گزارش عطنا، پس از شیوع بیماری کرونا در کشور و حذف آموزش حضوری، عملاً آموزش در دانشگاه‌ها بر بستر مجازی قرار گرفت؛ اقدامی از سر اجبار که دانشجویان را با مشکل هزینه بر بودن این مدل از آموزش و دانشگاه‌ها را با چالش جدیدی برای فراهم کردن بستر آن روبرو کرد.


در ادامه این روند دانشجویان خواستار رایگان شدن حجم اینترنت مصرفی کلاس‌های مجازی شدند و به دنبال این درخواست وزیر ارتباطات وعده رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی را با ابلاغ به اپراتورها داد؛ اما این وعده‌ها در زمان اعلام شده، محقق نشد و عدم تحقق این وعده منجر به نامه نگاری وزیر علوم به وزیر ارتباطات در اواسط فروردین ماه شد.


در آن نامه وزیر علوم خطاب به وزیر ارتباطات اعلام کرد که «بررسی‌های میدانی از دانشگاه‌ها نشان می‌دهد ابلاغیه کاهش تعرفه اینترنت به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات پهنای باند، هنوز جنبه عملیاتی نیافته است» و با توجه به محدودیت زمانی موجود، از جهرمی خواسته شد تا اقدام لازم در این خصوص صورت گیرد و تفاهم نامه تکمیلی برای هم افزایی در این راستا با وزارت عتف تنظیم شود.


به فاصله یک روز از این نامه، وزارت ارتباطات نسبت به این نامه واکنش نشان داد و معاون این وزارتخانه از رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی و ابلاغ آن به همه اپراتورها خبر داد. اما با این حال همچنان برخی دانشگاه‌ها و دانشجویان اذعان دارند که این اقدام به طور کامل تحقق نیافته و با گذشت بیش از یک هفته از اعلام وزارت ارتباطات، هزینه اینترنت سامانه‌های مجازی برای همه رایگان نشده و صرفاً برخی اپراتورها اقدام به عملیاتی کردن این موضوع کرده‌اند.


ستار هاشمی، معاون فناوری وزیر ارتباطات در خصوص دلایل تاخیر اتصال رایگان سامانه‌های مجازی دانشگاه‌ها توضیح داد و گفت: در پی مطرح شدن بیماری کرونا و احتمال شیوع آن در کشور، موضوع رایگان کردن اینترنت دانشگاه‌ها در وزارت ارتباطات در اوایل اسفندماه در دستور کار قرار گرفت؛ چرا که حوزه آموزش و بحث یادگیری و یاددهی در کشور، عملاً با شیوع این بیماری، یکی از حوزه‌های متاثر بود.


وی با بیان اینکه نگاه وزارت ارتباطات این است که حوزه آموزش در کشور تعطیل پذیر نیست و اساساً بحث آموزش یکی از ارکان مهم رشد و توسعه هر کشوری است، ادامه داد: لذا کاملاً به صورت داوطلبانه و براساس مسئولیت اجتماعی خود، مکاتبه‌ای را با وزارت علوم انجام دادیم و آمادگی خود را برای رایگان کردن ترافیک دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی علاقه مند که مطالب و دوره‌های آموزشی شان را بر بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه می‌دهند، اعلام کردیم.


معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه نکته مهم این است که ما در آن مقطع معطل تامین منابع مالی مرتبط با این کاهش تعرفه و رایگان کردن تعرفه نشدیم، ادامه داد: چرا که عزم جدی داشتیم که این اتفاق در کشور رقم بخورد و به این موضوع باور داشتیم.


وی گفت: پس از مکاتبه ما با وزارت عتف، این وزارتخانه مکاتبه‌ای را با دانشگاهیان و مراکز آموزشی انجام داد و لیست اولیه را پس از تجمیع، در اختیار وزارت ارتباطات قرار داد. اما به صورت طبیعی این لیست اولیه، یک سری نواقصی داشت که در تعاملی که با مجموعه وزارت علوم داشتیم نواقص مرتبط با این لیست مرتفع شد؛ نهایتاً لیست دانشگاه‌ها به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات پهنای باند، ابلاغ شد.


معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی آدرس پرتال و مشخصات فنی سایت‌هایی را برای وزارت ارتباطات ارسال کردند که در آن پرتال‌ها و سامانه‌های آموزش الکترونیکی آنها در جریان بود و بر آن بستر، آموزش الکترونیکی ارائه می‌دادند.


وی افزود: هم اکنون اتصال به این سامانه‌ها برای دانشگاه‌هایی که اطلاعات مربوطه خودشان را برای وزارت علوم ارسال کردند و وزارت علوم این لیست را برای وزارت ارتباطات ارسال کرده باشد رایگان است. به این معنی که هم دانشجویان و هم اساتید دانشگاه‌ها برای راهیابی ترافیکشان به این سامانه‌ها، هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.


هاشمی با اشاره به اینکه از طرح موضوع اینترنت رایگان دانشگاه‌ها در وزارت ارتباطات تا زمانی که این فرآیند اجرایی شد، صرفاً زمانی حدود ۴۰ روز طول کشید، ادامه داد: این کار فرآیند ساده ای نبود و ما باید لیست همه دانشگاه‌ها را در حد امکان از اقصی نقاط کشور در اختیار می‌گرفتیم و اطلاعات فنی شان را طی مذاکراتی با وزارت علوم به دست می‌آوردیم؛ از سوی دیگر اپراتورها نیز باید این آمادگی را در زیرساختهای ارتباطی‌شان و همچنین سامانه‌های ارتباط با مشتریانشان پیدا می‌کردند تا این طرح اعمال شود.


معاون وزیر ارتباطات گفت: این را هم باید در نظر گرفت که همزمانی این موضوع با تعطیلات سال نو هم می‌توانست این فرآیند را زمان بر کند. اما عملاً این مهم در یک اقدام جهادی ظرف ۴۰ روز عملیاتی شد و به ثمر رسید.


وی اضافه کرد: ما حتی جلساتی را با مدیران استانی وزارت ارتباطات داشتیم و مدیران را توجیه کردیم که کاملاً به صورت فعال در این خصوص پایش میدانی شهری و استانی داشته باشند تا به مراکزی که ضرورت دارد در این زمینه کمک کنند.


معاون وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: نکته‌ای که روی آن تاکید می‌شود این است که مجموعه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز این آمادگی را اعلام کرده که بتواند اشکالاتی که به واسطه استاندارد نبودن سامانه‌های آموزش الکترونیکی برخی مراکز دانشگاهی و آموزشی وجود دارد حل و فصل کنند و استانداردسازی لازم را با همراهی و همدلی دانشگاهیان انجام دهند.


این مقام مسئول در وزارت ارتباطات تاکید کرد: لیستی که به اپراتورها ابلاغ شده، به صورت تدریجی تکمیل می‌شود و در بازه‌های زمانی، دانشگاه‌های متقاضی استفاده از پهنای باند رایگان برای دانشجویان و اساتید، عملاً می‌توانند این درخواست را به وزارت ارتباطات منعکس کنند.


هاشمی گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی در مجموع اینترنت تعداد ۷۵ سامانه مربوط به موسسات و مراکز آموزشی کشور که از سوی وزارت علوم به ما اعلام شده، با اتصال به شبکه ملی اطلاعات رایگان شده است. از این تعداد ترافیک ۵۵ سامانه دانشگاهی رایگان شده است. در همین حال تعداد ۷۲ سامانه مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز در قالب اتصال رایگان به اینترنت قرار گرفتند که امکان تکمیل شدن این لیست همچنان وجود دارد و ما در راستای مسئولیت اجتماعی خود این موضوع را دنبال می‌کنیم تا به نتیجه مطلوب و نهایی برسیم.


منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار