۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۳:۵۹
کد خبر: ۲۹۴۰۶۴
1586944046-1576592000-img-5954

پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» در خصوص نشریه جدید خود اطلاعیه‌ای صادر کرد.


به گزارش عطنا و به نقل از روابط عمومی «سمت» متن اطلاعیه‌ در خصوص نشریه جدید «فردوسی‌نامه» به شرح زیر است:


«به اطلاع پژوهشگران علوم انسانی و به‌ویژه دست‌اندرکاران مطالعات ادبی می‌رساند که پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» به‌زودی نشریه‌ی «فردوسی‌نامه» را به مدیر مسئولی آقای دکتر محمد ذبیحی و سردبیری آقای دکتر حسین پاینده، استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبائی منتشر خواهد کرد. این نشریه می‌کوشد با دامن زدن به مطالعات میان‌رشته‌ای و کاربرد نظریه‌های نقد ادبی جدید در حوزه‌ی ادبیات فارسی، به حلقه‌ی وصل ادبیات و سایر رشته‌های علوم انسانی تبدیل شود. طی چند دهه‌ی اخیر، گسترش چشمگیر آموزش عالی در کشور ما به اشباع مطالعات ادبی با تحقیقات سنتی انجامیده است. شمار زیادی از دانش‌آموختگان ادبیات که در این سال‌ها با گذراندن برنامه‌های درسیِ مصوب دهه‌ها پیش تحصیل کردند، پژوهش در حوزه‌ی ادبیات را منحصر به نسخه‌شناسی یا بررسی جنبه‌های دستوری و زبانیِ دیوان‌های اشعار شاعران کهن می‌دانستند. در سال‌های اخیر، به موازات معرفی نظریه‌ها و رویکردهای جدید نقد ادبی، نسل جدیدی از دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی به کاربرد این نظریه‌ها به منظور بازخوانش متون ادبی، اعم از کهن و امروزین، علاقه نشان داده‌اند، چندان که انبوهی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلی با عناوین و موضوعاتی برگرفته از نظریه‌های میان‌رشته‌ای و نقد ادبی تدوین و ارائه شده‌اند. در سال‌های اخیر همچنین نشریات دانشگاهی در حوزه‌ی ادبیات، تحت تأثیر همین موج اندیشگانی، سمت‌وسوی جدیدی در انتشار مقالات‌شان در پیش گرفته‌اند، به گونه‌ای که اکنون با اطمینان می‌توان گفت اکثر قریب به اتفاق مقالات منتشرشده در این نشریات به مباحث نظریه و نقد ادبی مربوط می‌شود و می‌کوشد خوانشی نو از متون ادبی در پیوند با سایر رشته‌های علوم انسانی به دست دهد. این خود حکایت از آن دارد که نسل جدید دانشجویان ادبیات فارسی و پژوهشگران دانش‌آموخته در این رشته اهدافی متفاوت با تتبعات ادبی پیشین را در دستور کار مطالعات ادبی قرار داده‌اند.
در پاسخ به این تحول در حوزه‌ی مطالعات ادبی، «فردوسی‌نامه» خواهد کوشید به سهم خود نیازهای نظری و عملی کاربرد نقد ادبی جدید را با رویکردی میان‌رشته‌ای و از راه انتشار مقالات محققانه برطرف کند. این نشریه بنای انتشار مقالات متعارفی را ندارد که به‌سهولت در نشریات دانشگاهی امکان انتشار دارند. هدف « فردوسی‌نامه» ایجاد صدایی متفاوت در فضای مطالعات ادبی است، صدایی که با گفتمانی نو و متکی بر نظریه‌های علمی نقد می‌خواهد درکی نو از ادبیات و کارکرد آن در جامعه ارائه دهد. به این منظور، هیأت تحریریه‌ی این نشریه، متفاوت با هیأت تحریریه‌ی نشریات ادبی که اساساً یا کاملاً از استادان همان رشته تشکیل شده‌اند، شامل برخی از برجسته‌ترین استادان و پژوهشگران رشته‌های مختلف است که علاوه بر ادبیات فارسی استادان و پژوهشگران رشته‌هایی همچون تاریخ، روان‌کاوی، علوم سیاسی، نظریه و نقد ادبی، فلسفه، ادبیات عربی، زبان‌شناسی، جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی را شامل می‌شود.
پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» با استعانت از درگاه خداوند بزرگ امید دارد انتشار « فردوسی‌نامه» گامی باشد در راه خدمت به فرهنگ و پاسخ‌گویی به مبرم‌ترین نیازهای پژوهش در حوزه‌ی ادبیات و علوم انسانی. در راه این خدمت ملی، «سمت» دست همه‌ی استادان و پژوهشگران علوم انسانی را به گرمی می‌فشرد و از آنان دعوت می‌کند، پیرو فراخوانی که به‌زودی برای دریافت مقاله منتشر خواهد کرد، با « فردوسی‌نامه» همکاری کنند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار