۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۱:۴۴
کد خبر: ۲۹۴۰۱۰
حجت‌السلام و المسلمین سیدمحمد شمس

حجت‌السلام و المسلمین سیدمحمد شمس*


در این روزهای زیبا بهار، نسیم روح‌افزای معنوی ماه مبارک رمضان در راه است و فرصت طلایی برای تمرین تغییر روش سبک زندگی و آغازی برای آشنایی بیشتر بندگان خدا با حیات طیبه است. درباره جایگاه و دستاوردهای ارزشمند و ثمرات سازنده این ماه شریف برای خداجویان طبق فرمایش حضرات معصومین (علیهم السلام) بهره‌مندی و فیض شناخت حقیقت عبودیت، توفیق تزکیه و کسب فضایل است که به پاس این معرفت به عنوان هدیه الهی به بندگان شایسته اعطاء می‌شود.


در این ماه عزیز: اهل ایمان به ضیافت الهی دعوت شده‌اند که میزبان آن با اشتیاق درهای رحمت، برکت و مغفرت را به روی آنان باز کرده و همگان را به این خوان گسترده فراخوانده است. بهترین فرصت برای ما پدید آمده تا به این دعوت لبیک گفته و با توجه و تضرع یگانه معبود مطلق را بخوانیم: یا دافع البلیات (ای برطرف‌کننده بلاها) یا کاشف الکروب (ای برطرف‌کننده رنج و مشقت‌ها) یا شافی من استشفاء (ای شفابخشنده‌ی، آنکه شفا خواهد) بر ما منت نهاده و همه ما را مشمول عفو و رحمت و عافیت قرار بده.


ماه خدا، هنگامه‌ی رزمایشی است که انسان با قدرت محدود خود می‌تواند با اتصال و ایجاد ارتباط با معبود هستی به منبع نامحدود  لایزال الهی راه یافته تا احساس آرامش و سلامت جسمی و روانی خود را افزایش دهد.


و در این ایام که همه جا سخن از مبارزه با ویروس مهلک کروناست و شاهدیم که زندگی طبیعی انسان‌ها در بسیاری از کشورها دچار دگرگونی شده و تأثیر همه جانبه این بیماری بر تمام شئون زندگی بشریت سایه افکنده و عجز و سرگردانی ملت‌ها و دولت‌ها، موجب شده جهان در آستانه تجربه، تأمل و تفکر عمیق تر پیرامون باورها و اعتقادات نسبت به چیستی و هستی عالم قرار گیرد.


شایسته است، برای برون‌رفت از این ورطه در افقی بالاتر از علوم، ابزار و توانمندی‌های بشری و با جهان‌بینی الهی به‌سوی خالق یکتا اقبال نموده و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای اندیشیدن، درک و آشنایی بیشتر با حکمت ها و سنت‌های الهی است.


امسال گر چه در ماه مبارک رمضان توفیق حضور در مساجد و مجالس را از دست داده‌ایم لکن بنابر رهنمود حکیمانه‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی، از عبادت، تضرع و خشوع در تنهایی و همراه خانواده غفلت نکنیم و در این شرایط با همدلی، همیاری و احساس مسئولیت با کمک و مساعدت به فقرا و نیازمندان و کسانی که معیشت و درآمد آنها دچار مشکل شده، ایمان خود را در تراز، سنجش و محاسبه قرار دهیم. در روزها و شب‌های گرانقدر این میهمانی باشکوه از خداوند قادر متعال برای همه بیماران و مجاهدان عرصه سلامت طلب عافیت کنیم و باور داشته باشیم رمز بندگی شایسته و قبولی طاعات و عبادات ایمان و عمل صالح است.


نکته آخر آنکه سزاوار است ما دانشگاهیان نیز همگام و همدل در این آزمون نقش مهم خود را به شایستگی ایفا کنیم.


*قائم مقام نهاد نمایندگی مقام معظم در دانشگاه علامه طباطبائی و مسئول ستاد اقامه نماز این دانشگاه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار