۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ۱۷:۵۱
کد خبر: ۲۹۳۷۰۷
دکتر نجفقلی حبیبی، قائم مقام هیئت مدیره انجمن اخلاق در علوم و فناوری

نزدیک به ۹۰ روز از شیوع و گسترش بیماری کرونا در دنیا گذشته و اکنون تا زمان نگارش این خبر یک میلیون و ۸۵۳ هزار و ۱۵۵نفر در دنیا به این ویروس مبتلا شده‌اند که ۱۱۴ هزار نفر جان خود را بر اثر این ویروس از دست داده‌اند.


به گزارش عطنا و به نقل از فارس، خیلی از کارشناسان و تحلیلگران در سطح بین‌الملل و ایران معتقدند دنیا پس از کرونا شرایط متفاوتی نسبت به اکنون پیدا می‌کند و این ویروس بر مناسبات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و بین‌المللی اثرات بسیاری خواهد گذاشت به گونه‌ای که شاید در پساکرونا آنچه که وجود داشت یا دیگر وجود نداشته باشد یا به طور کامل تغییر کند.


«نوآم چامسکی»، تحلیلگر و زبانشناس آمریکایی درباره دنیای پساکرونا گفته بود که «بدیهی است بعد از پایان گرفتن بحران کرونا، جهان با دو گزینه محتمل روبرو خواهد شد، یا بر تعداد نظام‌های تمامیت خواه و مستبد به مراتب ددمنش‌تر افزوده می شود و یا یک بازسازی بنیادین با شرایط انسانی‌تر در جوامع ایجاد خواهد شد؛ اما در حال حاضر سرنوشت ما در دستان دلقک‌های بیمارگونه اجتماعی مانند ترامپ و متحدان همفکرش در جهان قراردارد؛ برای مثال، قدرت آمریکا بسیار فراگیر است؛ زیرا تنها کشوری است که حداکثر فشار‌های روانی و تحریم‌های اقتصادی را بر سایر کشور‌ها مانند ایران و کوبا اعمال کرده است و دیگر کشور‌ها به ویژه کشور‌های اروپایی را مجبور ساخته تا از سیاست‌های غیر انسانی آن پیروی کنند.»


نجفقلی حبیبی،‌ استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه‌ها بیان کرد: «زمان زیادی از شیوع و گسترش ویروس کرونا در جهان نمی‌گذرد بنابراین کمی زود است بخواهیم درباره دنیای پساکرونا قضاوت کرده و سخن بگوییم»


او تصریح کرد: «در پساکرونا می‌توان شاهد کاهش اختلافات بین‌المللی بود اما این بستگی به اراده سیاستمداران دارد اما می‌توان اختلافات را کنار گذاشت و به سمت نوعی همگرایی و همزیستی مسالمت آمیزتر حرکت کرد. باید بینیم زندگی هماهنگ انسانی و همکاری بین‌المللی چقدر دوام می‌آورد.»


او می‌گوید: «ویروس کرونا ثابت کرد که همه ما بشر هستیم و این خود برتر بینی که برخی‌ها به آن دامن می‌زنند محلی از اعراب ندارند همه به هم وابسته و نسبت به سرنوشت هم مسئول هستیم و قومیت‌ها و نژادها صرفا یک مرز جغرافیایی بیش نیستند چرا که یک ویروس از ووهان چین اکنون بیش از 205 کشور را در کمترین زمان به خود درگیر کرده است.»


هرچند که نوام چامسکی در تحلیل خود جهان بینی الهی را نادیده گرفته و تنها نگران آن است که نظام سلطه مبتنی بر نئولیبرالیسم آمریکایی صهیونیستی در پساکرونا جایگاه خود را قدرتمندتر از گذشته بسازد اما این استاد دانشگاه تاکید دارد: «معتقدم با شیوع و گسترش کووید-۱۹ در جهان گرایش به مذهب در بسیاری از طبقات اجتماعی افزایش پیدا کرده است.»


نجفقلی حبیبی معتقد است: «اثرات کرونا بر زندگی جوامع انسانی بسیار شباهت نزدیکی با ظهور امام عصر(عج) دارد. یکپارچگی جهان مدنظر است و زندگی مسالمت آمیز و عادلانه رای همه موجوداتی که در زمین ریست می‌کنند، در راس آن قرار می‌گیرد.»


محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در نقد تحلیل چامسکی گفته بود که آقای چامسکی به درستی، تحریم‌های اقتصادی امریکا و شاگردان او یعنی اروپایی‌ها علیه کشورهای دیگر جهان از جمله ایران و یا گرم شدن زمین و سیاست‌های جنگ هسته‌ای و حمایت از رژیم‌های استبدادی را ناشی از سیاست‌های نئولیبرالیسم می‌داند. که این‌ها البته حرف‌های درست و منطقی و مورد تایید وجدان انسان‌ها در سراسر کره زمین است. با این حال انتظار می رفت آقای چامسکی به فجایع عمیق‌تری از جمله بی‌هویتی بشر و تنهایی او و بی‌عدالتی زیستی بشر که ناشی از نظامات سرمایه‌داری و لیبرالیسم و نئولیبرالیسم است اشاره کند. فاجعه کرونا در نیویورک که یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ بشر و لکه سیاهی بر پیشانی امریکا خواهد بود، ریشه در فداسازی بشر در مقابل ارزش‌های لیبرالیسم و سرمایه‌داری دارد.


برخی از اندیشکده‌ها در دنیا همچون «مرکز مطالعات بیولوژیک میشیگان» معتقدند که کروناویروس، حیات بیولوژیک سیاره را متحول خواهد کرد و «افزایش چشمگیر بهداشت عمومی» و «بهره‌مندی عمومی‌تر کشورهای فقیر دنیا از بهداشت و آموزش» را از اتفاقات پساکرونا بر کره زمین نام برده‌اند.


رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبائی نیز درباره تاثیرات زیست محیطی ویروس کرونا تاکید دارد: پساکرونا شاید یک همبستگی جهانی ایجاد کند و اکنون نیز همبستگی جهانی و اهتمامات بیشتری در خصوص پاکسازی طبیعت صورت بگیرد و فعالان محیط زیست می‌توانند از این ظرفیت ایجاد شده بهترین استفاده را بکنند.»


او به افزایش رشد کیفی آب و هوا در سرتاسر جهان پس از ویروس کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: «زمین از آلودگی‌ها پاک شده به عبارتی زمین دوباره نفس می‌کشد» و در همین خصوص به بازگشت قوها به برخی از رودخانه‌های موجود در ایتالیا که سال ها این پدیده تکرار نشده بود اشاره می‌کند.


آمریکا با بیش از ۵۰۰ هزار مبتلا در صدر مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ قرار دارد و اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، چین، انگلستان و ایران در رتبه‌های بعدی از لحاظ ابتلا به این ویروس قرار دارند.


در ایران نیز آمار مبتلایان به ویروس کرونا از 70 هزار نفر فراتر رفته و بیش از 4 هزار و 474 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.


پس از شیوع و گسترش ویروس کرونا از اول اسفندماه در ایران مراکز آموزشی و علمی همچون مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و برای بسیاری از مشاغل در بازار نیز محدودیت‌هایی به وجود آمد.


دولت پس از متضرر شدن برخی از کسب و کارها در ایران به خانوارهایی که مشمول دریافت یارانه معیشتی می‌شوند اعلام کرد که تا سقف یک میلیون تومان می‌توانند از دولت وام بگیرند.


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیروز به برخی از مشکلات ایران در مقابله با ویروس کرونا هم اشاره کرد.


وی در سخنرانی دیروز خود مقامات اروپایی را خطاب قرار داد و گفت: ما ویروس کرونا داریم شما هم دارید، ما ویروس بدتر از کرونا داشتیم و داریم که شما ندارید و آن تحریم است. ما ویروس تحریم داشتیم و کرونا هم به آن اضافه شد. وضع ما در مقابله با این بیماری نسبتا خوب و در مقایسه با برخی کشورها بهتر است و اگر بخواهید ناراحت شوید بشوید چاره ای نیست. خودتان با مردم ایران تماس بگیرید و بفهمید در شرایط ما با شرایط شما چقدر فاصله وجود  دارد.


اشاره حسن روحانی به تحریم‌های دولت رئیس جمهور آمریکا است که پس از خروج از معاهده برجام علیه ایران وضع کرده است.


با اینکه ایران هم اکنون جزو ۱۰ کشور بالای جدول از لحاظ مبتلایان به ویروس کرونا قرار دارد اما صندوق بین‌المللی پول با درخواست ایران برای وام ۵ میلیارد دلاری جهت مقابله با کووید-۱۹ موافقت نکرد و دولت آمریکا نیز صراحتاً اعلام کرد که با دادن وام به ایران مخالف است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار