یکشنبه، 11 خرداد 1399 12:05:50
آخرین اخبار
دانشگاه‌های مختلف دنیا در مواجهه با ویروس کرونا چه کرده‌اند؟

موسسه QS: حدود ۵۰درصد دوره‌ها آنلاین برگزار می‌شود/ ۱۹درصد دوره‌ها هم به ترم بعد منتقل شده است

QS مخفف کاکارلی سیموندز (Quacquarelli Symonds)، موسسه ای در انگلستان است. این موسسه یکی از معتبرترین و مهمترین نظام های رتبه‌بندی و طبقه‌بندی سالانۀ جهانی دانشگاه‌ها محسوب می‌شود که پیش از این با عنوان Times Higher Education-QS University World Rankings شناخته می شد.

به گزارش عطنا، این ناشر از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ با مجلۀ Times Higher Education همکاری می کرد و جداول لیگ بین المللی خود را در آن مجله منتشر می کرد. بعدها QS تصمیم گرفت تا با استفاده از متدهای جدید راهش را از مجلۀ تایمز جدا کند و سیاست های تازه ای برای ایجاد رتبه های خود اتخاذ کند.

در دسامبر ۲۰۰۳ در بررسی ریچارد لامبرت در مورد همکاری دانشگاه و صنعت در انگلیس برای وزارت خزانه داری و وزارت دارایی، خلآ نبود یک رتبه بندی بین المللی برای دانشگاه های انگستان احساس می شد. در آن زمان، لامبرت پیشنهاد همکاری برای ارزیابی جایگاه دانشگاه های انگلستان را داد که مورد قبول واقع شد.

این ایده برای رتبه بندی در کتاب Wildavsky با عنوان «مسابقۀ بزرگ مغزها، چگونه دانشگاه های جهانی در حال تغییر شکل مجدد در جهان هستند؟» به سردبیر آن زمان مجلۀ تایمز، «جان اولیاری» انتخاب شد. اولیاری تصمیم گرفت که برای تهیه این رتبه بندی با شرکت مشاورۀ تحصیلی و شغلی Quacquarelli Symonds همکاری کند و مارتین اینس، معاون و پیمانکار این شرکت را برای مدیریت این پروژه منصوب کند.

بین سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹، QS با همکاری THE رتبه بندی را تولید کرد. آنها در سال ۲۰۰۹، اعلام کردند که با همکاری «تامسون رویترز» رتبه های خاص خود را با عنوان رتبه بندی دانشگاه جهانی آموزش عالی طبقه بندی کرده اند.

رتبه بندی QS در سال ۲۰۱۸ میلادی دانشگاه های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی علوم طبیعی، مهندسی و فناوری، علوم زیستی و پزشکی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داده است.

در روزهای شیوع ویروس کرونا، این موسسه بین المللی مقاله ای با عنوان «تأثیر گسترش ویروس کرونا بر آموزش‌عالی» منتشر کرده است که به همت پژوهشکده مطالعات ترجمه به فارسی برگردانده شده است.

این مقاله به نتایج بررسی اختصاصی سایت «کیو اس» پرداخته است که نشان می دهد موسسات آموزش عالی چه رویکردهایی در مقابل شیوع ویروس کرونا اتخاذ کرده اند.

بر اساس اعلام نظر متخصصان دانشگاهی شرکت کننده در نظرسنجی این موسسه، حدود ۵۰ درصد از آنها اعلام کرده اند که برخی از دوره های برنامه ریزی شده را به صورت آنلاین ارائه کرده اند. ۱۹ درصد اعلام کرده اند که تاریخ شروع برخی از دوره های درسی را به ترم بعدی موکول کرده اند. ۱۷ درصد اعلام کرده اند که مهلت ثبت نام در دانشگاه برای ورودی های جدید را تغییر دادند. ۱۶ درصد اعلام کرده اند که مهلت پذیرش پیشنهادهای ارائه شده از سوی دانشگاه برای ورودی های جدید را تغییر داده اند و در نهایت اعلام شده است که آنها برخی از پیشنهادهای سال ۲۰۲۰ را به سال ۲۰۲۱ موکول کرده اند.

نکته قابل توجه در پژوهش این موسسه این است که در زمینه جذب دانشجو، ۵۰درصد از پاسخ دهندگان معتقد هستند که ویروس کرونا تاثیر مخربی بر تعداد متقاضیان نسبت به سالهای گذشته برای این موسسه ها خواهد داشت. در مقابل، ۲۶ درصد افراد بر این باور بوده اند که تعداد درخواست های دانشجویی تغییری نخواهد کرد.

بر اساس نتایج این پژوهش، روش های آنلاین و دیجیتالی از اهمیت بیشتری برخوردار شده اند. زیرا ویروس کرونا دانشجویان و موسسه ها را ناچار به دیدار و برقراری ارتباط از طریق وسایل دیجیتالی می کند. در زمینه نیازمندی های زبانی دانشجویان بین المللی، ۳۹درصد از موسسات آموزش عالی اعلام کردند که به دلیل محدودیت های ایجاد شده در نتیجه ویروس کرونا، دانشجویانی را که آزمون های زبانی مورد نیاز را نداده باشند را پذیرش نخواهند کرد. در مقابل، ۱۷درصد از موسسه ها اظهار داشتند که مشکلی با پذیرش این دانشجویان نداشته و ۲۷ درصد نیز هنوز در حال بررسی این تغییر بودند.

نکته ای که این موسسه در پژوهش خود به آن پرداخته است، بحث دانشجویان بین المللی است. بر اساس نتایج این پژوهش، به نظر می رسد در حالی که اغلب موسسات آموزش عالی در زمینه اخبار جدید درباره ویروس کرونا با دانشجویان بین المللی خود در ارتباط هستند، برخی از این موسسات از این فرصت کلیدی برای اطلاع رسانی و کسب اطمینان از دانشجویان بین المللی خود غافل هستند. اکثر موسسات از طریق ایمیل با دانشجویان خود در این زمینه ارتباط دارند(۸۷درصد)، در حالی که تقریباً بیش از نیمی از آنها از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند (۴۴درصد) و برخی دیگر نیز از طریق تلفن همراه (۲۴درصد) و وی چت برای برقراری ارتباط با دانشجویان چینی بهره می گیرند. در زمینه رضایت و حفظ دانشجویان بین المللی در بحث ها و تبادل نظرها درباره برنامه ریزی های جدید در پی شیوع ویروس کرونا، حدود ۲۵ درصد از موسسات اعلام کردند که به این موضوعات پرداختند در حالی که ۳۶ درصد اعلام کردند که درباره آنها صحبت نکردند و ۳۹ درصد نیز نظری نداشتند.

برای دریافت مشروح نتایج پژوهش این موسسه بر روی عبارت زیر کلیک کنید.

تأثیر گسترش ویروس کرونا بر آموزش‌عالی

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *