۰۵ فروردين ۱۳۹۹ ۱۵:۱۹
کد خبر: ۲۹۳۱۱۱
مهدی تقوی
استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: حمایت از تولیدکنندگان، مقابله با احتکار و افزایش دستمزدها، سه لازمه حاکم شدن آرامش بر اقتصاد کشور هستند.


به گزارش عطنا و به نقل از ایکنا، مهدی تقوی، اقتصاددان و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی به بیان نکاتی درباره لوازم حاکم شدن آرامش بر اقتصاد و وظایف دولت و خانواده‌ها در این زمینه پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه در این ایام علاوه بر شیوع ویروس کرونا و معضلات اقتصادی آن، شاهد کاهش فروش نفت و همچنین پایین آمدن قیمت آن هستیم. مقدار فروش نفت ما اخیراً به کمترین میزان خود رسیده و زیر یک میلیون بشکه در روز است و وقتی مقدار کمتری نفت بفروشیم، دلار کمتری هم وارد اقتصاد کشور خواهد شد.


کاهش درآمدهای ارزی

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، اگر قرار باشد وارداتی از خارج صورت بگیرد به ویژه واردات دارو که در این ایام بسیار مورد نیاز شده است قطعاً با مشکل مواجه خواهیم شد. قیمت دلار در مقطعی تا حدود بیست هزار تومان نیز رسید و یکی از دلایل آن خود صرافی‌ها بودند که خوشبختانه دولت و بانک مرکزی با متخلفان برخورد کردند اما اکنون مجدداً شاهد کاهش درآمدهای ارزی هستیم.


تقوی با اشاره به تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا، بهره‌وری نیروی انسانی هم بسیار کم شده است. از طرفی، تعدادی از نیروهای کار هم جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری هم در قرنطینه هستند. امیدواریم این ویروس هرچه زودتر از بین برود تا شاهد بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش تبعات ناشی از شیوع این ویروس باشیم. البته در این ایام نیازمند آرامش در اقتصاد هم هستیم، چراکه وضعیت اقتصاد ما عادی نیست و هزینه‌های زیادی هم صرف مقابله با کرونا شده است.



لزوم حمایت از تولیدکنندگان

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: در شرایط کنونی، تولید کشور هم کاهش یافته و همین موضوع به مشکلات اقتصادی دامن زده است. در این ایام نیاز به حمایت از تولید داریم. بانک‌ها باید منابع مالی تولیدکنندگان را تأمین کنند. این مهم‌ترین اقدامی است که می‌توان در راستای حمایت از تولید‌کنندگان انجام داد، چراکه بانک‌ها مهم‌ترین محل برای تأمین مالی تولید در شرایط کنونی هستند.


استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایئ با اشاره به مشکلاتی که بخش تولید با آن مواجه شده است، اظهار کرد: تولیدکنندگان نیازمند حمایت مالیاتی هم هستند. آنها تاکنون مالیات خود را به خوبی به دولت پرداخت کرده‌اند. لذا دولت منابع زیادی دارد که امور کشور را اداره کند. الان باید از تولیدکنندگان حمایت مالیاتی صورت گیرد و مثلاً تخفیف‌ها و مشوق‌های مالیاتی برای آنها در نظر گرفت، چراکه تولید آنها بسیار کاهش یافته است. بنابراین باید کاری کنیم که تولیدکنندگان بتوانند سر پای خود بایستند. این یکی از وظایف مهمی است که دولت در راستای حاکم کردن آرامش بر اقتصاد کشور باید انجام دهد.



نقش خانواده‌ها در حاکم شدن آرامش بر اقتصاد

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: احتکار هم زیاد شده است. دولت باید این مسائل را بررسی و کنترل کند. کالاهایی را که کمبود آنها باعث گرانی شده است باید از انبارها خارج کرد. البته وقتی قوانین چندان سفت و سخت نباشد، برخی دست به احتکار می‌زنند. با چنین افرادی باید برخوردی شدید صورت گیرد تا بتوان آرامش را بر اقتصاد کشور حکم‌فرما کرد.


استادبازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه به بیان نکاتی درباره وظایف خانواده‌ها برای حاکم کردن آرامش بر اقتصاد پرداخت و بیان کرد: مردم در ایام شیوع کرونا باید صرفاً مایحتاج ضروری را تأمین کنند و نباید در منزل دست به احتکار بزنند و صحیح مصرف کنیم. بسیاری از این کالاها هم فاسدشدنی هستند. این کار اخلاقی نیست که برخی افراد به فروشگاه‌ها مراجعه و هر آنچه در توان دارند خرید کنند و در نتیجه کالاهای مورد نیاز دیگران نایاب شود.



دولت در سال جاری به فکر افزایش مناسب دستمزدها باشد

وی درباره پیش‌بینی‌های خود از اقتصاد ایران در سال ۹۹ اظهار کرد: به نظرم وضعیت درخشانی از لحاظ اقتصادی در سال جاری نخواهیم داشت. اگر بتوانیم فروش نفت خود را افزایش دهیم و قیمت نفت در بازارهای جهانی بیشتر شود، می‌توان با افزایش درآمدهای به بهبود وضعیت اقتصادی کشور امیدوار بود، در غیر این صورت همچنان با تورم فزاینده مواجه خواهیم بود و روزبه‌روز قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.


تقوی در پایان با بیان اینکه نیازمند افزایش دستمزدها هستیم، گفت: به دولتمردان توصیه می‌کنم به فکر افزایش قدرت خرید مردم باشند. برای سال ۹۹ میزان ۱۵ درصد به حقوق‌ها اضافه شده است اما این افزایش حقوق فقط مقداری از تورم را جبران می‌کند. بنابراین دولت باید به فکر افزایش بیشتر دستمزدها باشد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار