۰۳ فروردين ۱۳۹۹ ۲۰:۴۶
کد خبر: ۲۹۳۰۶۸
داوود دانش‌جعفری در نشست علمی «صادرات؛ عبور از جغرافیای تحریم به سوی تجارت آزاد»

داوود دانش جعفری با اشاره به شعار سال «جهش تولید» گفت: وقتی تولید ملی زیاد می شود در نتیجه درآمد مردم زیاد می شود و رفاه جامعه افزایش پیدا می کند.


به گزارش عطنا، برنامه «بدون انقضا» رادیو گفت و گو با دکتر داوود دانش جعفری، استاد دانشگاه علامه طباطبائی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت تلفنی گفت و گو کرد.


داوود دانش جعفری با اشاره به شعار سال «جهش تولید» گفت: جهش تولید ملی یعنی راهکارهایی در اقتصاد انتخاب شود که یک تحول مثبت بنیادی در اقتصاد ایران اتفاق بیفتد. وقتی تولید ملی زیاد می شود در نتیجه درآمد مردم زیاد می شود و رفاه جامعه افزایش پیدا می کند. بنابراین بنگاه های اقتصادی که در تولید فعال هستند می توانند کار خودشان را توسعه دهند و محصول خودشان را به راحتی بفروشند و در مجموع مردم قدرت خرید بیشتری را پیدا می کنند.


وی تاکید کرد: انتخاب شعار سال با عنوان «جهش تولید ملی» توسط مقام معظم رهبری بیانگر یک جهت گیری است که باید به سمت این آرزوی دیرینه اقتصاد ایران داشته باشیم و بتوانیم حرکت کنیم.


عضو مجمع مصلحت تشخیص نظام از دلایل افت تولید ملی در سال های گذشته را اقتصاد نفتی مطرح کرد و توضیح داد: چون اقتصاد ما نفتی است یعنی ما نفت خام می فروشیم و پول آن را به اقتصاد خود تزریق می کنیم که رویه نامناسبی است بنابراین اقتصاد ما به نفت معتاد و وابسته شده است.


وی افزود: این وابستگی مشکلاتی را ایجاد می کند اولین مشکل این است که قیمت جهانی نفت هر سال تغیر می کند. در اقتصاد ایران دیدیم که نفت ایران به قیمت 8 دلار هم فروش رفته و در مقطعی هم به 120 دلار رسیده است بنابراین وقتی قیمت نفت کاهش پیدا می کند درآمد ما به عنوان یک کشور نفتی کم می شود و یکسری از چرخ های اقتصاد را دچار رکود می کند و آن ها نمی توانند حرکت دهند.


دانش جعفری تحریم های نفتی را از دیگر مشکلات ناشی از وابسته بودن اقتصاد به نفت دانست و گفت: به جای اینکه قیمت جهانی نفت پایین بیاید و درآمد ما کم شود این بار کشورهایی که ما را تحریم می کنند همانند آمریکا، کاری می کنند که ما نتوانیم نفت به دنیا بفروشیم یا به آن میزانی که علاقه مند هستیم بفروشیم و به اجبار درآمد ما را کاهش می دهند.


وی در ادامه راهکار مناسب را کاهش وابستگی به نفت بیان کرد و اظهار داشت: باید راهکارهایی را پیدا کنیم که کشورهای غیر نفتی برای پیشرفت اقتصاد و تولید ملی شان انتخاب کردند. کشور های موفقی مثل چین، کره، سنگاپور، مالزی و یا ترکیه مگر نفت داشتند که توانستند مشکلات اقتصادی خودشان را برطرف کنند؟


این استاد دانشگاه علامه طباطبائی بر استفاده صنعتی از نفت تاکید کرد و گفت: اگر می خواهیم جهش تولید را در اقتصاد ایران رقم بزنیم باید چرخه اقتصاد از نفت را که الان صادر می کنیم و پولش را در بودجه می ریزیم و بعد هم به اقتصاد تزریق می کنیم، عوض کنیم و به سمت استفاده صنعتی از نفت برویم و آن را در داخل ایران تبدیل به فرآورده کنیم. صنایع مرتبط با نفت می تواند رشد کند و در این حالت در مقایسه با حالت قبلی که نفت خام صادر می کنیم، ارزش اقتصادی نفت می تواند خیلی افزایش پیدا کند و تولید ملی ما که همیشه درگیر نوسانات قیمت نفت یا مقدار صادرات بوده است می تواند درون زا باشد و اقتصاد ایران نجات پیدا کند.


وی خاطر نشان شد: با این همه نیروی تحصیلکرده و نخبه ای که داریم و مردمی که در ایران می خواهند کشورشان پیشرفت کند اگر این چرخه را تغییر دهیم حتما بعد از مدتی به آن جهش تولید ملی خواهیم رسید.


دانش جعفری با اظهار به اینکه این تغییر به کلیه عوامل مردمی، دولت و مجلس بستگی دارد، عنوان کرد: عامل اول خود مردم هستند و باید بپذیرند که رویه خام فروشی نفت را کنار بگذاریم و به صادرات صنعتی نفت تبدیل کنیم و تولیدات صنعتی را در اقتصاد ایران به عهده بگیریم. ممکن است مردم در کوتاه مدت دچار افت درآمدی شوند ولی مهم این است که در بلند مدت وضعیت بهبود پیدا می کند.


وی افزود: عنصر دوم دولت است و دولت باید بخواهد این رویه را تغییر دهد و بعد هم مجلس است. در سال های گذشته که ما درآمد نفتی زیادی را داشتیم طرح این نوع شعارها با استقبال مواجه نمی شد یعنی دولت یا مجلس علاقه مند بودند تا منبع درآمدی باشد و آن ها خرج کنند و به این ترتیب بتوانند محبوبیت کسب کنند و به مردم بگویند ما داریم خدمت می کنیم.


عضو مجمع مصلحت تشخیص نظام در عین حال گفت: ولی ما می گوییم چون این چرخه دائمی و مستمر نیست و هر چند یک بار چرخ های اقتصادی ما به این دلیل پنچر می شود بیاییم راهی پیدا کنیم که دیگر دائمی این چرخه حرکت کند و آن راه دائمی راه کندتری هست ولی راه مطمئن تری است و می تواند ما را به پیشرفت برساند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار