۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ۱۹:۱۱
کد خبر: ۲۹۲۸۵۳
زاهدی اصل

دکتر محمد زاهدی اصل در ارتباط با شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: یکی از عوامل وضعیت بحرانی که در کشور به وجود آمده است، عدم صداقت با مردم بوده است. در این زمینه اطلاع رسانی های به موقع و صحیح وجود نداشته است.


به گزارش عطنا، این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: زمانی مسئلۀ کرونا مورد پذیرش قرار گرفت که تقریباً از حالت کنترل خارج شده بود. ما باید کشور چین را الگوی خود قرار دهیم. آنها توانستند وضعیت را کنترل کنند. ما باید از آنها درس بگیرم و از تجربه های آنها استفاده کنیم.


زاهدی اصل با اشاره به اینکه شرایط فعلی به هیچ وجه جالب نیست، تصریح کرد: اثرگذارترین راه، خودتدبیری و خودمراقبتی مردم است. مردم خودشان باید مراقبت کنند و لازمه آن جدی گرفتن این مسئله است؛ چرا که مردم ما، هنوز مسئلۀ کرونا را جدی نگرفته اند و باور نکرده اند.


وی در ادامه بیان کرد که این عدم جدی نگرفتن کرونا توسط مردم به عملکرد دولت و صدا و سیما هم برمی گردد.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: حتی خود مسئولان هم کرونا را جدی نگرفته اند. چرا که هر روز شاهد هستیم که یکی از آنها به این بیماری مبتلا می شود.


او اذعان کرد: باید اطلاعات کامل و جامع به مردم داده شود تا ُبعد فاجعه مشخص شود. این ویروس دشمن انسان های ضعیف و سالخورده است و مردم نباید جز برای کارهای ضروری بیرون بروند.


استاد برجسته علم مددکاری در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از دلایلی که مردم هنوز این قضیه را باور نکرده اند، این است که چرا شهرهایی از جمله قم، رشت، اصفهان و حتی تهران قرنطینه نشده است؟ چرا ما از اینکه با مردم صادق باشیم اکراه داریم؟ چرا قضیه را سیاسی می کنیم؟


زاهدی اصل با بیان اینکه این مسئله عقلانیت و تدبیر می خواهد، گفت: خود مردم باید مراقبت کنند و نکات بهداشتی را رعایت کنند. در کنار این، باید تولیدات لوازم بهداشتی از جمله ماسک ها و مواد ضدعفونی هم در اختیار مردم قرار بگیرد.


او اظهار کرد: دو نکته را باید مدنظر قرار دهیم. یکی اینکه باید با مردم صادق باشیم. دیگری اینکه دولت و قوه قضاییه محتکران لوازم بهداشتی را به مردم معرفی کنند.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه خاطرنشان کرد: در این زمینه باید کاستی ها را هم به مردم گفت. مشکلات را گفت. این درست نیست که مردم نامحرم باشند. الان کار به جایی کشیده شده است که مردم خودشان ورودی های شهرها را مسدود می کنند. عقلانیت، تدبیر و صداقت سه مولفه مهم در این زمینه است.


وی با اشاره به اینکه نباید فضا را امنیتی کنیم، تصریح کرد: نباید مردم را هم بترسانیم. مردم نباید استرس داشته باشند. چرا که استرس، فشار روانی دارد و این خود باعث می شود که قدرت و مقاومت بدن کم شود.


زاهدی اصل تاکید کرد: نباید از آموزش صحیح مردم هم غافل شویم. دولت باید مقتدرانه ورود کند و اطلاعات درست به مردم بدهد نه اینکه اطلاعات ضد و نقیض به مردم بدهیم. چرا که اینکار بی اعتمادی ها را بیشتر می کند.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: به هر حال این وضعیتی است که وبال گردن ملت ایران شده است که برای عبور از آن باید دولت و مردم در کنار هم باشند.


او در ادامه با اشاره به تخصص خود در حیطه مددکاری اجتماعی خاطرنشان کرد: مددکاران اجتماعی در سوگندنامه ای که پس از فراغت تحصیل خود دارند، در مقابل قرآن سوگند می خورند که در حوادث، بحران ها و سوانح کنار مردم باشند و به مردم کمک کنند. در این زمینه هم جامعه مددکاری احساس مسئولیت می کند.


زاهدی اصل تاکید کرد: بخشی از دانش آموختگان این رشته، در حیطه بهداشت و درمان مشغول به خدمت می شوند. مددکاران وظیفه دارند که کنار مردم باشند و استرس آنها را کم کنند.


او با اشاره به رسالت دیگر مددکاران اجتماعی در جامعه گفت: از لحاظ اخلاق حرفه ای هم، ما مددکاران تعهد داریم که اگر سازمان یا نهادی دچار خطا و انحراف شد به آنها تذکر دهیم و آنها را راهنمایی کنیم.


وی در ادامه تصریح کرد: صدا و سیما هم باید برنامه های آرامش بخش و امیددهنده پخش کند. برنامه ها باید سرگرم کننده و مفید باشند.


این استاد دانشگاه در پایان اظهار کرد: انتظار این است که مردم همدل و در کنار هم باشند. البته دولت هم باید کنار آنها باشد. در حال حاضر بین دولت و مردم بی اعتمادی وجود دارد که باید این بی اعتمادی رفع شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار