۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ۱۰:۳۰
کد خبر: ۲۹۲۸۴۰
دکتر غلامرضا لطیفی، معاون دانشجویی

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان این مطلب که مهم است که دانشگاه ها محیطی را ایجاد کنند که از سلامت روانی و بهزیستی عاطفی دانشجویان پشتیبانی کند و این برنامه فراتر از پیشرفت مهارت های آکادمیک باشد و مهارت های زندگی را نیز در بر بگیرد از تقویت مرکز مشاوره دانشگاه در راستای پیشگیری از رفتارهای پرخطر دانشجویان و درمان این موارد خبر داد.
به گزارش عطنا، دکتر لطیفی ضمن اشاره به اولویت استراتژیک دانشگاه علامه طباطبائی در توسعه خدمات بهزیستی دانشجویی و ارائه امکانات رفاهی با محوریت اصلی حمایت دانشجویی در چند سال اخیر گفت: بسیاری از مشکلات سلامت روان در جوانی آغاز می شود و حضور در دانشگاه یک مرحله انتقالی در زندگی جوانان است.
وی تاکید کرد: بسیاری از دانشجویان ممکن است با فشارهای مالی، درسی و اجتماعی دیگری روبه‌رو شوند و حمایت روانی و اجتماعی، عوامل اصلی محافظت در برابر رفتارهای پرخطر هستند.
معاون دانشجویی دانشگاه اظهار کرد: در این مقطع دانشجویان ممکن است به خاطر حل مسئله ضعیف احساس ناکامی و تمایل به افکار خودکشی داشته باشند، که استفاده صحیح از ارتباط کلامی، بخشی اساسی در استراتژی افزایش سلامت روان دانشگاه محسوب می شود.
وی افزود: امروزه در دانشگاه های دنیا این موضوع به رسمیت شناخته شده است که مسائل مرتبط با بهزیستی و سلامت روانی باید به بخشی از گفت‌وگوی آزاد حمایتی در دانشگاه ها تبدیل و به کاهش خجالت افراد به خاطر مشکلات روانی شان، کمک کند و دستورالعمل وزارت عتف نیز در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر(مانند افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد، خودکشی و...) در جامعه دانشگاهی تعیین می کند که چگونه یک دانشگاه و موسسه آموزشی می تواند محیطی را بسازد که دانشجویان و کارمندان بتوانند در آن احساس راحتی داشته باشند و از سلامت روانی و بهزیستی آنها در همه جنبه های زندگی دانشگاهیشان پشتیبانی شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه خاطرنشان کرد: به طور خاص، این قسمت از برنامه، شامل توسعه خدمات بهزیستی دانشجویی و ارائه امکانات رفاهی با محوریت اصلی حمایت دانشجویی است. دکتر لطیفی همچنین اذعان داشت هدف اصلی سیاستگذار در این زمینه کاهش آسیب های روانی-اجتماعی در جامعه دانشجویی و کمک به بهبود زندگی دانشجویان در محیط دانشگاه و خوابگاه است. وی افزود در این راستا از جمله وظایف مرکز مشاوره دانشگاه که ذیل معاونت دانشجویی فعالیت می کند رصد و تشخیص آسیب های روانی - اجتماعی دانشجویان و کمک به درمان آن دسته افرادی است که واجد آن آسیب ها شناخته می شوند و پیرو دستورالعمل وزارت عتف مبنی بر پیشگیری از بروز رفتارهای پرخطر در بین دانشجویان و کمک به درمان موارد احتمالی؛ تیم مسئول این حوزه در مرکز مشاوره دانشگاه تقویت شده و اعضای آن تخصصی شده اند اما کمیته جدیدی تشکیل نشده است.


معاون دانشجویی دانشگاه در پایان ابراز امیدواری کرد در آینده ای نزدیک، جامعه دانشگاهی یک مسیر مراقبتی روشن و ساده در پشتیبانی از دانشجویانی که در پریشانی و غم و در معرض رفتارهای پرخطر به سر می برند را از طریق آموزش های مناسب و افزایش آگاهی شناسایی و حمایت کنند.
واحد مطالعات و تحقیقات پایگاه خبری عطنا، دانشجویان و علاقه مندان را به مطالعه بیشتر در خصوص وضعیت خودکشی به عنوان یکی از رفتارهای پرخطر دانشجویی در دانشگاه های برخی کشورها از جمله ایران فرا می خواند.


گفتنی است، این واحد با توجه به اینکه این مطالعه حول تجربیات چند کشور صورت گرفته است از نظرات استادان، پژوهشگران و دانشجویان علاقه مند برای انجام پژوهش های تکمیلی و ارائه راهکارهای مبتنی بر دیدگاه های اسلامی-ایرانی استقبال می نماید.


برای دریافت فایل «خودکشی و ابعاد آن در جوامع دانشگاهی» اینجا را کلیک کنید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار