۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۵:۳۶
کد خبر: ۲۹۲۲۶۹
سومین همایش ملی کتابخانه های دیجیتالی با عنوان پردازش و سازماندهی اطلاعات و دانش

سومین همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی با عنوان پردازش و سازماندهی اطلاعات و دانش در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، دکتر محسن حاجی زین العابدینی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دبیر انجمن بین المللی سازماندهی شاخه ایران در پایان این همایش، پیام دبیر کل انجمن بین المللی اطلاعات «ایسکو» را قرائت کرد.


در این پیام آمده است: به همه حاضران در برنامه سلام می کنم و خوشحالم که با علاقه‌مندان ایرانی در این حوزه صحبت می کنم. در ابتدا باید بگویم که ایسکو سازمانی علمی است که صدها عضو دارد و نمی توان گفت که همه این اعضا دیدگاه واحدی دارند که بتوانیم رویکردی یکپارچه را برای آن متصور شویم و بر اساس آن پیامی واحد بدهیم. با این حال به برخی از موضوعات مشخص در ایسکوی مرکزی در چند سال اخیر بیشتر توجه شده است. یکی از مباحث مهم در دهه های اخیر تحلیل دامنه بوده است؛ به این معنا که ابهام واژه می تواند به سطح قابل قبولی کاهش یابد. دامنه ها غالباً با رشته های برابر فرض می شوند در صورتی که ممکن است چنین چیزی صحیح نباشد.


در ادامه این پیام آمده است: از بدو شروع «ایسکو»، توسعۀ یک رده بندی جهانی همواره آرزویی بزرگ بوده است که به کمک آن بتوان دانش بشری را طبقه بندی کرد. این هدف بنیانگذار ایسکو بود. من و برخی از همکاران در ایسکو سعی کرده ایم این طبقه بندی های جهانی را توسعه دهیم. من استدلال کردم که ما می توانیم مجموعه ای از مفاهیم بنیادین BCC را که تفاهم های گسترده ای در بین نوشته ها و فرهنگ ها دارند، شناسایی کنیم. ایده اصلی تحلیل دامنه را این چنین درک کرده ایم که باید احتیاط کنیم چرا که افراد یا گروه های مختلف ممکن است یک اصطلاح را به گونه های دیگری درک کنند. دیه‌گو یورلند شخصیتی مهم و در حال ویرایش دایره المعارف ایسکو است. ایشان در حال واکاوی و تهیه مقالاتی در مورد چگونگی طبقه بندی حوزه های مختلف و حتی مباحث هسته سازماندهی دانش است. در این ارتباط من هم مقاله ای درباره طبقه‌بندی مفاهیم بنیادین (BCC) نوشته ام. طبقه بندی مفاهیم بنیادین (BCC) طرحی جهانی است که تلاش می کند همه زمینه های ادراکی انسان را در بر بگیرد. کاربران متنوع اعم از کاربران عمومی با سوابق مختلف فرهنگی و دانشمندان میان رشته ای به طور بالقوه می توانند از (BCC) برای پیدا کردن اسناد، اشیا یا ایده های تولید شدۀ هر فرهنگ و یا هر رشته استفاده کنند.


دبیر کل انجمن بین المللی اطلاعات در ادامه بیان کرده است: انگیزه اصلی BCC این است که طبقه‌بندی‌های موجود که بر اساس رشته ها سازماندهی می شوند کمتر به روابط علمی میان رشته‌ای می پردازد. این واقعیت که اصطلاحات مختلف و اصل سازماندهی که برای رشته های مختلف دنبال می شوند، مانع فعالیت های پژوهشی و ارتباط دانشمندان و دانشجویان بین رشته ای می شود. با گذشت زمان انواع مزایای دیگر طبقه بندی مبتنی بر پدیدها، روابط و خصوصیات شناخته شده است و چنین طبقه بندی می تواند دقتی بیش از آن که طبقه بندی های موجود به دست می دهند را در پی داشته باشند. این موضوع مهم است چرا که کاربران به طور فزاینده ای در جست‌وجوی اطلاعات در مورد انواع مختلفی از بانک های اطلاعاتی هستند و در حال حاضر برای تسلط بر طبقه‌بندی‌های مختلف و جست‌وجو در رابط های کاربری هر یک از  آنها تلاش می کنند. چنین طبقه‌بندی‌ای نه تنها برای اسناد بلکه برای اشیا و ایده ها نیز مفید است. پژوهشگران سازماندهی دانش در مورد اینکه آیا افراد و گروه های مختلف می توانند درک یکسانی از اصطلاحات داشته باشند نگران هستند. یکی از مزایای رویکرد مبتنی بر نظم و انضباط برای طبقه‌بندی این است که پژوهشگران هر رشته‌ای ممکن است درک مشابه‌ای از اصطلاحات به کار رفته در رشتۀ خود داشته باشند. اصطلاحات پیچیده ای که گروه هایی از افراد مختلف به صورت مختلفی درک می شوند، می توانند به مفاهیم اساسی تقسیم شوند و تفاهمی کاملاً مشترک برای آنها بین گروه ها و افراد وجود داشته باشد. BCC در هر کجا ممکن است از نظر مفاهیم بنیادین ساخته شود. امیدواریم که در آینده این فرضیه را آزمایش کنیم که کاربران نحوه درک کاملاً مشابه ای از اصطلاحات BCC خواهند داشت. فلاسفه مدت‌هاست در این باره بحث می کنند که آیا افراد متنوع می توانند درک مشترکی از یک چیز داشته باشند؟


در ادامه این پیام آمده است: اتکا به مفاهیم اساسی این امکان را به ما می دهد که از هر دو جهان بهترین استفاده را داشته باشیم. زیرا درک مشترک معنای مفاهیم بنیادین در زبان روزمره وجود دارد. از آنجا که رشته های BCC به عباراتی که از برنامه های جداگانه پدیده ها یعنی عمدتاً اسم ها، رابط ها یعنی فعل ها و پیوندها، خصوصیات، ضرب المثل ها یا صفت ها ترکیب می شوند، گرایش دارند. این کار دو مزیت دارد. انسان به طور کلی با جملات فکر می کند. بنابراین عبارات شبیه به جمله را بیشتر از هر ترکیبی می فهمد و یکی از یافته های حوزه معنایی این است که جملات برای روشن تر کردن معنای همۀ اصطلاحات در یک جمله تلاش می کنند. به تازگی یک رابط اصطلاحی برای BCC ایجاد شده است که طبقه بندی کننده ها بتوانند واژگان کنترل شده لازم را شناسایی کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار