۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۲:۵۹
کد خبر: ۲۹۱۹۲۹
حمیدرضا حافظی

فراخوان ثبت نام کارگاه آموزشی «تجزیه و تحلیل فیلم؛ نما به نما» با حضور حمیدرضا حافظی اعلام شد.


به گزارش عطنا، کانون فیلم و عکس دانشگاه علامه طباطبائی، دورۀ جدید کارگاه آموزشی «تجزیه و تحلیل فیلم؛ نما به نما» را از ۳۰ بهمن ۹۸ آغاز می کند.


شرکت در این کارگاه برای عموم علاقه‌مندان فیلم و سینما آزاد است و به دلیل حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، شرایط مطلوبی برای حق عضویت دوره های جدید پیش بینی شده است.


این کارگاه آموزشی با حضور حمیدرضا حافظی از سال ۹۶ در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده است و دوره های آن تا پائیز ۹۷ ادامه داشت. کانون فیلم و عکس دانشگاه پس از بررسی بازخوردهای مثبت دوره های پیشین، قصد دارد سری های جدیدی از این کارگاه آموزنده را با تحلیل فیلم های درخشان دیگری از سینمای جهان برگزار کند.


گفتنی است، در یادداشتی که این کانون در اختیار عطنا قرار داده است، آمده است که تحلیل فیلم، یقیناً فرایند پیچیده ای است، اما کارگاه آموزشی «تجزیه و تحلیل فیلم؛ نما به نما» با تدریس حمیدرضا حافظی و با به کارگیری روش خلاقانه و تشریح اساسی‌ترین ملاک های تحلیل فیلم، رمز و راز این حرفه را به خوبی به فراگیران می آموزد. در این کارگاه ها، آثار سینمایی از دیدگاه متن (مضمون، شخصیت، روایت، دیالوگ و ساختار)، دکوپاژ، میزانسن (حالات و حرکات بازیگران، حرکات دوربین، ترکیب بندی تصویر، چهره آرایی، طراحی صحنه و لباس، نورپردازی و رنگ)، تدوین و صدا مورد بررسی دقیق قرار می گیرند و در آنالیز هر نما به وجوه زیبایی شناسانه تصاویر و وجه عکاسانۀ فیلم ها توجه ویژه شده و جزء به جزء عناصر تصویر و روابط پویای آنها تشریح می شود.


علاوه بر این، فراگیران به طور ملموس با مطالب پایه و اساسی فیلمسازی بالاخص فیلمنامه نویسی و کارگردانی آشنا می شوند و با مهندسی معکوس، به اسرار نویسندگی و کارگردانی آثار پی می برند.


این کارگاه برای شیفتگان نقد فیلم و پژوهشگران هنر و علوم ارتباطات نیز از جاذبه خاصی برخوردار است. زیرا آنها می آموزند که چگونه می توان با استفاده از اصول علمی_هنری و با پرهیز از سلیقه های شخصی، فیلم ها را بهتر از قبل درک و داوری کرد و از عهده تحلیل فرم و محتوای آنها برآمد.


همچنین این کانون در مورد رزومه مدرس این کارگاه آورده است که حمیدرضا حافظی فارغ التحصیل دانشگاه صدا و سیما، عضو انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینمای ایران، نویسنده و کارگردان فیلم های داستانی رئال و انیمیشن، مؤلف کتاب «زیبایی شناسی تصویر در سینما و تلویزیون»، کارشناس آموزش و طراح دوره های تخصصی رسانه، مدرس دانشگاه صدا و سیما، مرکز آموزش سازمان صدا و سیما و دیگر مراکز معتبر آموزشی است.


وی با سابقۀ سه دهه فیلمسازی، همزمان به تدریس سینما و تلویزیون مشغول بوده و کلاس های درس او با عنوان نما به نما از شهرت و اعتبار خاصی برخوردار است. ایشان سالهای متمادی است که با روش منحصر بفرد خود مباحث سینمایی و تلویزیونی را ارائه می کند و تخصصی ویژه در تحلیل زبان فیلم دارد. حافظی علاوه بر تدریس مستمر در دانشگاه، تاکنون بیش از 120 کارگاه آموزشی تخصصی با عناوین گوناگون که اغلب آنها بلند مدت بوده است در سرتاسر ایران برگزار کرده است. عناوینی همچون: فیلمنامه نویسی خلاق، مشاوره و بازنویسی فیلمنامه، فیلمنامه نویسی کمدی، کارگردانی پیشرفته، تجزیه و تحلیل فیلم و سریال، تفکر انتقادی در برنامه سازی تلویزیون، زیبایی شناسی تصویر و ...


او با داشتن بیش از 3 هزار ساعت تجربه برگزاری مستر کلاس های پیشرفته، سمینارهای تخصصی و ورکشاپ، رکورد دار تدریس سینما و تلویزیون در کارگاه های آموزشی ایران است و در تمام این سال ها تلاش کرده گفتمان زیبایی شناسی سینما و تلویزیون را ارتقا دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار