۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۹:۱۵
کد خبر: ۲۹۱۶۳۲
رافائل ماریل‌لو، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات اسپانیایی دانشگاه علامه طباطبائی

«رافائل مائوریللو»، اسلام‌شناس و تحلیلگر ایتالیایی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: سردار سلیمانی شخصیتی بسیار مهم  بود و در امنیت منطقه، به ویژه نابودی داعش، نقش برجسته‌ای داشت. هر چند آمریکا مدعی داشتن نقش اصلی در نابودی داعش است، اما همه می‌دانند که سردار سلیمانی بیشترین تأثیر را در این امر داشته است.

به گزارش عطنا و به نقل از ایکنا، این اسلام‌شناس ایتالیایی تأکید کرد: ترور سردار سلیمانی به لحاظ حقوق بین‌المللی غیرقانونی است؛ زیرا ایران و آمریکا در حال جنگ نیستند و ترور مقام رسمی یک کشور اقدامی غیرقانونی است. آمریکا علناً مسئولیت ترور سردار سلیمانی را به عهده گرفته و به انجام این عمل غیرقانونی اعتراف کرده است. امیدوارم ایران و عراق در اعتراض به این اقدام به دادگاه لاهه و سازمان ملل شکایت و تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنند.


مائوریللو افزود: به نظر من در این مسئله حق با ایران است زیرا آمریکا به صورت غیرقانونی یک شخصیت مهم را به شهادت رساند که برای امنیت منطقه حتی اروپا جنگید و از این لحاظ فردی بسیار قابل احترام بود. بسیاری معتقدند که ترامپ مانند رؤسای جمهور سابق به دنبال جنگ است؛ زیرا اکنون در آستانه استیضاح و در موضع ضعف قرار گرفته و همچنین در سال جاری میلادی انتخابات ریاست‌جمهوری را پیش رو دارد.


وی ابراز کرد: معمولاً رؤسای جمهور آمریکا برای انتخاب در دوره دوم نیاز به جنگ و دشمن‌تراشی دارند. ویژگی خاص ترامپ این است که سیاستمدار نیست و تصمیمات او به ویژه در عرصه بین‌المللی بدون مشورت با افراد کارشناس و به صورت هیجانی گرفته می‌شود.



واکنش ضعیف اروپا به ترور سردار سلیمانی

مائوریللو واکنش اروپا را به ترور سردار سلیمانی ضعیف و نامناسب ارزیابی کرد و گفت: در مسئله برجام هم عملکرد اروپا ضعیف بوده و من به عنوان یک شهروند اروپایی مایلم که اروپا به تعهدات برجامی خود پایبند بماند و از منافع خود دفاع کند. متأسفانه نفوذ سیاسی آمریکا بر اتحادیه اروپا زیاد است و هر چند اقتصاد اتحادیه اروپا بزرگ‌تر از آمریکاست، اما هنوز نگاه ژئوپولیتیک به مسائل ندارد. به نظر من در جهان امروز به نقش‌آفرینی بیشتر اروپا نیاز داریم.



 بازتاب رسانه‌ای حادثه در اروپا

وی درباره واکنش رسانه‌های اروپایی به حادثه ترور سردار سلیمانی اظهار کرد: اخبار مربوط به این واقعه در رسانه‌های اروپایی به خوبی پوشش داده شد. این رسانه‌ها کمتر تحت تأثیر تبلیغات آمریکایی‌ها بوده و حقایق را نسبتاً خوب بیان کرده‌اند.

این اسلام‌شناس ایتالیایی افزود: با آنکه اروپا برای برقراری صلح در خاورمیانه تلاش می‌کند، ولی هنوز نقش‌آفرینی آن ضعیف و گاه در حد حرف است و اراده‌ای در این مورد ندارد.



خروج آمریکا از عراق اجتناب‌ناپذیر است

مائوریللو درباره تصمیم پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی از این کشور نیز گفت: این امر اجتناب‌ناپذیر است، زیرا آمریکا از حریم این کشور برای یک اقدام غیرقانونی سوء استفاده کرده و از لحاظ حقوق بین‌الملل کاری غیرقانونی انجام داده است. به نظر من، قدرت‌هایی مانند چین و روسیه و اتحادیه اروپا باید در مبارزه با داعش نقش پررنگ‌تری را برعهده بگیرند تا آمریکا بهانه‌ای برای حضور در منطقه نداشته باشد.


وی تصریح کرد: در روزهای اخیر درباره موضوع ترور سردار سلیمانی با رسانه‌های ایتالیایی به ویژه روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل چند مصاحبه انجام دادم. آنها کنجکاوند که بدانند چه اتفاقی افتاده و نگاه ایرانیان چگونه است. در اروپا چندین دهه علیه جمهوری اسلامی ایران تبلیغ شده است. همیشه گفته‌ام در ایران مشکلاتی هست، اما تبلیغات رسانه‌های آمریکایی و غربی از حقایق موجود در ایران بسیار دور است. در اروپا خیلی از مردم آگاه به مسائل روز جهان و علاقه‌مند به دانستن حقایق هستند. رسانه‌های مطرح غربی برای توجیه ترور سردار سلیمانی به دروغ ادعا می‌کنند که آمریکایی‌ها یک تروریست را کشته‌اند و بحث داعش را مطرح می‌کنند.



نگاه ایتالیایی‌ها به اقدام تروریستی آمریکا

این استاد ایتالیایی اظهار کرد: رسانه‌های این کشور سعی می‌کنند اخبار را بی‌طرفانه پوشش دهند، اما گاه این بی‌طرفی به حدی نیست که واقعیت به مردم برسد. تلاش می‌کنم که این کار را انجام دهم. البته تعدادی از روزنامه‌نگاران به دنبال حقیقت هستند و می‌دانند آمریکا به ویژه در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ اعتبار ندارد و اخباری که آمریکایی‌ها منتشر می‌کنند بی‌طرفانه نیست. آنها مایل‌اند که بدانند جامعه ایران در این باره چگونه فکر می‌کند. سردار سلیمانی در ایران و منطقه چه جایگاهی داشت و در این قضیه حق با چه کسی است.


وی در پایان گفت: در روزهای اخیر دو مقاله خیلی مهم در ایتالیا در این باره منتشر شد. یکی از طرف وزیر سابق فرهنگ ایتالیا که مدیر مهم‌ترین دایرة‌المعارف ایتالیاست و نوشته شده که جنگ و کشتن مقامات کشورها راه دموکراسی نیست. در مقاله دیگری از انریکو مونتانا، از مهم‌ترین روزنامه‌نگاران ایتالیایی، نیز کشتن سردار سلیمانی اقدامی غیرقانونی دانسته شده و نویسنده تأکید کرده که نمی‌توانیم به بهانه اینکه ایتالیا عضو ناتو است، این امر غیرقانونی را بپذیریم. ترور مقام عالی‌رتبه یک کشور از سوی کشور دیگری، که با هم در حال جنگ نیستند، کاملاً غیرقانونی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار