۰۱ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۹۰۹۹۹
IMG_5976

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در چند زمینه کارهای کلانی در این دانشگاه انجام شده است که مورد استفادۀ دولت قرار گرفته است. یکی از آنها در زمینه مسائل پولی و بانکی است که به کار گرفتن دستاوردهای دانشگاهیان باعث شد تا حدودی از التهابات این حوزه اجرایی در کشور تعدیل شود.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی درباره اهمیت اندیشه های علامه طباطبائی اظهار کرد: براساس رهنمودها و اندیشه های علامه طباطبائی که در بدنه دانشگاه ما تأثیرگذار بوده است توانستیم گام های مهمی را رو به جلو برداریم.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال های گذشته که تقریباً ماه های آغازین شروع مسئولیت بنده بود، خدمت آیت‌الله جوادی‌آملی رسیدیم و حضرت‌عالی نکات بسیار مهمی را دربارۀ مفاهیم مرتبط با علم دین، دانشگاه اسلامی، اینکه چه چیزی می‌تواند علم دینی را برای ما به بار آورد و همچنین مفاهیمی در حوزه معرفت‌شناسی، تأثیری که هستی‌شناسی می‌تواند بر معرفت داشته باشد، مطرح کردند.


سلیمی با اشاره به اینکه از دو مفهوم مهم اندیشه‌های علامه طباطبائی بهره گرفته ایم، بیان کرد: اولین مفهوم، مفهوم علم دینی بود؛ اینکه علم اگر علم صحیح باشد نمی‌تواند غیر دینی باشد؛ مجموعۀ عالم هستی، آیات الهی است و ما اگر بتوانیم این آیات را به هر طریقی به درستی بشناسیم در واقع علمی پیدا کرده‌ایم که می‌شود نام علم دینی بر آن گذاشت.


وی افزود: بنابراین یک حرکت جدی پژوهشی بر اساس این نگاه هستی‌شناسی عمومی در دانشگاه ما شکل گرفت که بر این مبنا دانشگاه علامه طباطبائی در این سال‌ها به مرکز نظریه‌پردازی بدل شده است؛ به گونه‌ای که حدود ۲۵۰ کرسی نظریه‌پردازی بر اساس مفاهیم و اندیشه‌های برآمده از ذهن استادان ما است که نه مقلدانه و نه منکرانه است که بخواهند دستاورد‌های علم جدید را نادیده بگیرند.


وی ادامه داد: بعضی از این نظریه‌ها،‌ اندیشه‌هایی هستند که شاید در سال‌های آينده بتواند در حوزه زبان‌شناسی، جامعه شناسی، فهم تاریخ جهان و مسائلی از این قبیل، مبنای تحولات علمی بزرگی شود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه مفهوم دوم ریشه در ادراکات علمی علامه طباطبائی دارد، گفت: بر اساس این مفاهیم استادان متوجه شدند که چطور علمای ما به طور مثال در دوران مشروطیت توانستند جوهر نظم برآمده از جهان مدرن را که در قانون وجود دارد و قانون هم یکی از مصادیق ادراک‌های اعتباری در علوم اجتماعی می‌تواند باشد، به درستی درک و به جامعه ایران تزریق کردند.


وی افزود: همچنین بر این اساس دانشگاهمان وارد مفهوم پردازی‌‌های متعددی شده است و حتی امروز این دانشگاه به یکی از مشاوران اصلی در حوزه‌های اجرایی بدل شده است.


سلیمی با تأکید بر اینکه دولت به این نتیجه رسیده است که به تنهایی توان حل مشکلات را ندارد، توضیح داد: دولت  به دانشگاه‌ها خصوصاً دانشگاه علامه‌طباطبائی که از سال‌ها قبل کارهای علمی برای کمک به مسائل اجرایی کشور را آغاز کرده بود، روی آورد و از کمک دانشگاه ها بهره گرفت.


وی افزود: در چند زمینه کارهای کلانی انجام داده ایم که مورد استفادۀ دولت قرار گرفت. یکی از آنها در زمینه مسائل پولی و بانکی بود که به کار گرفتن دستاوردهای دانشگاهیان باعث شد تا حدودی از التهابات این حوزه اجرایی در کشور تعدیل شود.


سلیمی با با بیان اینکه یک روح جمعی است که می تواند دانشگاه را به وجود آورد، گفت: این روح جمعی بین استادان دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد، در واقع این احساس حاصل آرامش، امنیت و آزادی نسبی است که در این سال ها در دانشگاه علامه طباطبائی به وجود آمده است. همچنین  اندیشه‌های متعددی در این دانشگاه با تأثیر اندیشه‌های علامه طباطبائی در حال شکل گرفتن و بیرون آمدن است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه امروز  ۱۱ دانشکده در دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد، بیان کرد: از شش دانشکده به ۱۱ دانشکده ارتقا پیدا کرده‌ایم و ۱۱ مرکز تحقیقاتی در این دانشگاه شکل گرفته است و بسیار خوشحالیم که دانشگاه علوم انسانی و اجتماعی ما جزو ۱۳ دانشگاه برتر کشور است.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: نزدیک به 60 نفر از استادان دانشگاه علامه طباطبائی شامل استادان پیشکسوت و جدید، خدمت شما رسیده‌اند تا باز هم بتوانیم از اندیشه‌ها، رهنمودها و مفاهیم آیت‌الله‌جوادی آملی برای گام بلندتر رو به جلو استفاده کنیم.


وی در پایان از حجت الاسلام اکبری اقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی و همکارانشان که این دوره‌های معرفت افزایی را برگزار کرده‌اند، سپاسگزاری کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار