۱۱ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۳۵
کد خبر: ۲۹۰۰۸۹
دکتر غلامرضا لطیفی، معاون دانشجویی

یکی از تشکل هایی که چشم بینا و گوش شنوای دانشجویان در خوابگاه ها و دانشکده ها و به نوعی رابط دانشجویان با مسئولان دانشجویی هستند، شوراهای صنفی هستند. این شوراها، وظیفه نظارت، انعکاس و پیگیری مسائل و دغدغه های صنفی دانشجویان در دانشگاه را بر عهده دارند. با توجه به برگزاری انتخابات این شورا در دانشگاه علامه طباطبائی برای پیگیری این موضوع خبرنگار عطنا با دکتر غلامرضا لطیفی، معاون دانشجویی دانشگاه، گفت و گو کرده است. لطیفی در این مصاحبه بیان کرد که بزرگترین خوابگاه این دانشگاه یعنی خوابگاه شهید سلامت اصلاً کاندیدایی نداشته است که شورایی برای آن تشکیل شود. در ادامه مشروح این مصاحبه را می خوانید.


آقای دکتر! لطفاً بفرمایید شوراهای صنفی دانشکده ­ها و خوابگاه ­ها به چه صورت تشکیل می شوند؟


تشکیل شورای صنفی از سال 1378 از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ و با استقبال دانشگاه ­ها مواجه شد؛ به این دلیل که مشارکت ­های دانشجویان در فعالیت­ های صنفی باعث کمک به حوزه اجرایی دانشگاه می­ شود و از این طریق مسائل و مشکلات دانشجویان سریعتر و راحت‌­تر دیده و برطرف می ­شود.


معاونت دانشجویی دانشگاه، امسال هم طبق روال سال­‌های گذشته اطلاع رسانی­‌های مختلفی برای برگزاری انتخابات شورای صنفی انجام داد که با وجود تعداد بالای دانشکده ها و خوابگاه ها، تنها اعضای شورای صنفی دو دانشکده و دو خوابگاه به حد نصاب لازم برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورای صنفی رسید. طبق قانون باید داوطلبان حائز شرایطی وجود داشته باشد تا انتخاباتی برگزار شود در غیر این­صورت شورای صنفی تشکیل نمی ­شود. به طور مثال طبق قوانین نداشتن پرونده انضباطی و داشتن معدل مناسب از شرایط لازم برای حضور در انتخابات است و در صورت داشتن این شرایط دانشگاه هم بر اساس مر قانون عمل می­ کند.


در کدام دانشکده ها و خوابگاه ها تعداد اعضا به حد نصاب رسید؟


در مجموع تعداد نامزدهای انتخابات شورای صنفی دانشکده­ های اقتصاد، علوم اجتماعی و خوابگاه­ های شهید گلعذاری و شهید مطهری به حد نصاب لازم رسید که پس از رای‌گیری، اعضای آن مشخص و به زودی معرفی می شوند.



با توجه حدنصاب نرسیدن نامزدهای شورای صنفی، آیا امکان فعالیت اعضای قدیم این شورا در دانشکده های مختلف وجود دارد؟


تا جایی که قانون به ما اجازه دهد و بر اساس مصوبات قانونی این کار را انجام می ­دهیم. در هر صورت دانشگاه از حضور دانشجویان در انتخابات شورا و انجام فعالیت­ های دانشجویی بسیار استقبال می ­کند.

آیا عدم استقبال دانشجویان برای کاندیدا شدن در انتخابات شورای صنفی توسط کارشناسان آسیب شناسی شده است؟


اتفاقاً این قضیه نیز برای ما جای سوال داشته و دارد که چرا با توجه به تکرار و تمدید اطلاعیه ها برای تشکیل شورای صنفی، حضور و مشارکت دانشجویان کمرنگ بوده است و حتی در برخی از واحدهای خوابگاهی ما، مثل خوابگاه شهید سلامت که بزرگترین خوابگاه دخترانه دانشگاه است، حتی یک نفر هم کاندیدا نداشتیم!؟ چرایی این وضعیت در دست بررسی است و نظرسنجی هایی هم انجام شده است و همچنین گروهی برای آسیب شناسی این عدم مشارکت دانشجویان نه تنها در شورای صنفی، بلکه در بخش های دیگر نیز تشکیل شده است.


ما از شکل گیری شورای صنفی به ویژه در خوابگاه ها استقبال می ­کنیم. چون این شورای صنفی است که پیگیر خواسته ­های بحق صنفی و واسطه بین دانشجویان و مسئولان بخش ­های مختلف دانشگاه است و ما خواهان این هستیم که دانشجویان در فرایند شکل گیری شورای صنفی در خوابگاه ها و دانشکده ها جدی تر وارد شوند و عملکرد مناسبی داشته باشند تا در بازدیدهای خوابگاهی مسائلی فراتر از خوراک و اسکان مطرح شود و بتوانیم با نظر خود دانشجویان خوابگاه­ ها را مجهز کنیم. ولی طبق قانون و چارچوب‌هایی که وجود دارد اگر دانشجویان برای کاندیدا شدن و حضور در شورای صنفی به موقع اقدام نکنند، امکان حضور در انتخابات را از دست می ­دهند، چون برای این کار زمان مشخصی در نظر گرفته شده است. درس خواندن، کار کردن و کمبود وقت می ­تواند دلایلی باشد که مانع از حضور دانشجویان در فعالیت های اجرایی دانشگاه شود وگرنه دانشگاه خواهان حضور حداکثری دانشجویان در بخش های مختلف است.



دانشگاه برای جذب مشارکت دانشجویان در راه اندازی شورای صنفی چه برنامه های تشویقی در نظر گرفته است؟


در حقیقت به دلیل اینکه دانشجویانی که عضو شورای صنفی می شوند و با قبول مسئولیت، وقت و انرژی خود را صرف امور اجرایی دانشگاه و دانشجویان می ­کنند به طور طبیعی ملاحظاتی از قبیل ملاحظات خوابگاهی و رفاهی برایشان در نظر گرفته می شود و در حد بضاعت دانشگاه از آنها تقدیر به عمل می آید.


فعال بودن شورای صنفی به نفع دانشگاه است چرا که این شورا مانند چشم دانشگاه عمل می ­کند. با دانشجویان بدون واسطه ارتباط دارند و مسائل را مستقیم می­ بینند و منعکس می کنند و ما سعی می­ کنیم با توجه به گزارش­ های دریافت شده از شورای صنفی، عمل کنیم. در جاهایی که شورای صنفی نبوده، زحمت حوزه دانشجویی دانشگاه بیشتر شده است. مثلاً ما دوست داریم در بازدیدهای خوابگاهی مسائلی فراتر از خوراک و اسکان مطرح شود که به طور حتم با تشکیل شورای صنفی خوابگاه­ ها این اتفاق خواهد افتاد. هر چند در برخی موارد شوراهای صنفی به حوزه سیاسی گرایش پیدا می ­کنند و از حوزه‌های صنفی فاصله می­ گیرند ولی ما همیشه قدردان این شوراهای پر تلاش هستیم.


دانشگاه چه تدابیری برای دانشکده­ ها و خوابگاه­ هایی که شورای صنفی ندارند، اندیشیده است؟


چون فرصت شرکت و انتخابات شورای صنفی گذشته است پس فعالیت شوراهای تشکیل شده به کل دانشگاه تعمیم داده می ­شود و این شوراها نماینده کل دانشجویان در دانشگاه هستند و ما هم گزارش ها و بررسی های آنها را از وضعیت دانشجویی با طیب خاطر می ­پذیریم.


آیا امکان برگزاری مجدد انتخابات شورای صنفی در نیمه دوم سال تحصیلی وجود دارد؟


این قضیه بستگی به صدور مجوز از طرف سازمان­ های مربوطه دارد و اگر بخشنامه و یا ابلاغیه ­ای در خصوص برگزاری مجدد صادر شود با کمال میل می ­پذیریم و اجرایی می ­کنیم.


روند آشنایی اعضای جدید شورای صنفی با قوانین و نحوه اطلاع رسانی فعالیت‌هایشان به چه صورت است؟


بعد از تشکیل شورای صنفی جلسه های معارفه‌­ای با این شوراها برگزار می ­شود، تا ضمن اینکه با قوانین، چارچوب­ ها و مرزبندی­‌های شورا آشنا شوند، با حوزه های ورود و عملکرد شورا نیز آشنا می شوند و بدانند شورای صنفی در چه حوزه­ هایی می ­تواند ورود پیدا کند و در ادامه چگونه عمل کند.


سخن آخر؟


با آرزوی موفیت برای اعضای جدید شورای صنفی، فرایند تشکیل شوراهای صنفی را به عنوان یک فرایند مطالبه­ گری دنبال نکنیم بلکه به عنوان یک فرایند تعاملی به آن نگاه کنیم. فرآیندی که اثربخشی و بازخورد مطلوبی برای رسیدن به آبادانی و سازندگی داشته باشد، سعی کنیم نیمه پر لیوان را هم ببینیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار