۰۷ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۳۸
کد خبر: ۲۸۹۹۶۳
پانزدهمین دوره دانش افزایی استادان جوان دانشگاه علامه طباطبائی

پانزدهمین دوره دانش افزایی استادان با موضوع قوانین و مقررات آموزشی، طرح درس، بینش سنجش و بحث ایده دانشگاه ویژۀ استادان جدید الاستخدام در مجموعه آموزشی اقامتی کیش مهر فریدونکنار برگزار شد.


به گزارش عطنا، این دوره با حضور ۳۵ نفر از استادان جوان دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه در مراسم افتتاحیه این کارگاه در سخنانی گفت: برگزاری دوره های ارتقای توان حرفه ای اعضای هیئت علمی جزو سیاست‌های دانشگاه است و امیدواریم با برنامه‌ریزی منسجم و نظام‌مند بتوانم تبدیل به الگوی آموزشی دانشگاه‌های کشور شویم.


 او در ادامه خاطرنشان کرد: در یک تعریف ساده، آموزش عبارت از انتقال و کسب دانش و مهارت و ارزش برای تحقق جامعه  بهتر است.


وی افزود: ما در کلاس‌هایمان باید بر سه عنصر دانش، مهارت و بینش یا ارزش تمرکز داشته باشیم. متاسفانه امروز کلاس‌ها فقط متمرکز بر دانش آن هم بخشی از دانش نظری شده است.


معاون آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی تصریح کرد: هر کدام از این سه عرصه باید توسط استادان تجزیه و تحلیل شوند و جهت‌گیری کلاس‌های ما باید با این منطق علمی ساماندهی شود.


احمدوند در خصوص عنصر نخست یعنی «دانش»، گفت: دانش به دو بخش عملی و نظری قابل تقسیم است. اگر آموزش ما نتواند از یافته های پژوهشی استادان خود بهره بگیرد به تدریج دچار بحران خواهد شد.


این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه این امر مهم است که ما بررسی کنیم امروز چند درصد کلاس‌های ما از نتایج تحقیقات خود استادان بهره می گیرند، اظهار کرد: اگر استاد از پژوهش‌های خود در حوزه آموزش استفاده نکند، چه فرقی بین دانشگاه و مدرسه وجود دارد؟ پس استادان متخصص در حوزه دانشگاه پژوهی باید ابعاد این دو نوع دانش را بازشناسی کنند و برای بهینه سازی کلاس ها از آن بهره بگیرند و به ما راهکار دهند.


وی در خصوص عنصر دوم یعنی «مهارت»، بیان کرد: در مورد مهارت نیز باید ابعاد مهارت‌ها را به درستی تبین کنیم. مهارت‌ها گاهی سخت و گاهی نرم هستند.


احمدوند تصریح کرد: مهارت سخت، معمولاً در کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و... آموزش داده می شود. ولی مهارت نرم به استفاده درست از بخش‌های سه گانه مغز بر می گردد. بخش منطقی IQ، بخش هیجانی  EQ، و بخش حسی- ادراکی SQ را شامل می شود.


وی افزود: در اینجا نیز باید استادان ارجمند ما در حوزه های برنامه‌ریزی درسی، برنامه‌ریزی آموزشی و... ابعاد این مهارت‌ها را تحلیل کنند و حتی کتاب‌های درسی دانشگاهی را با این جهت‌گیری تدوین و تولید کنند.


معاون آموزشی دانشگاه در ادامه بیان کرد: عنصر سوم یعنی «ارزش» و ابعاد آن را هم باید به درستی ترسیم کرد. ارزش‌ها ناظر به خود، جامعه، خانواده، طبیعت انسانی، طبیعت و محیط زیست و حتی ارزش‌های ماورای طبیعی بخشی از نظام ارزشی هستند که استاد در قبال آن در کلاس مسئولیت دارد.


احمدوند در پایان گفت: بر این اساس، کلاس‌های ما در این سمت و سو باید جهت‌گیری شوند. با این اصلاحات ساختاری در حوزه آموزش می توان امیدوار بود که دانشگاه ما بتواند مسئولیت اجتماعیش را به درستی انجام دهد و  ایده جامعه بهتر را به عنوان هدف غایی خود متجلی سازد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار