۲۶ بهمن ۱۳۹۴ ۰۳:۱۶
کد خبر: ۲۸۹۷۳
1

کانون خیریه دانشگاه علامه طباطبائی مهرماه 93 رسما کار خود را آغاز کرد. اصلی‌ترین نگاه و هدف این جمع دانشجویی، بهبود اوضاع تحصیلی و اجتماعی دانشجویان بی‌بضاعت دانشگاه علامه بوده است. این کانون علاوه بر کمک به دانشجویان بی بضاعت دانشگاه که با هماهنگی معاونت دانشجویی صورت می گیرد، تلاش زیادی در زمینه فرهنگی کار خیر هم انجام داده است که مهم ترین آن اردوی جهادی فصلی نو می باشد.این اردو در شهریورماه برگزار شد و دور دوم این کار خیر قرار است اسفندماه امسال برگزار شود.


حسین علیمرادی دبیر کانون فرهنگی خیریه دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌و گو با عطنا در رابطه با پیشینه و برنامه‌های جاری این کانون گفت: دو حوزه کلی مالی و فرهنگی برای کار کانون تعریف شده است. کار خیر تنها بخش مالی نیست بلکه مسائل فرهنگی نیز می‌تواند شامل آن باشد که از اهمیت بیشتری برخوردار است. مخصوصا در جامعه‌ی دانشجویی که اهمیت این موضوع دو چندان می‌شود.


او افزود:  در جامعه امروز ما بحث فرهنگ کار خیر کمی کم رنگ شده است و ما دانشجویان باید تلاش کنیم که این فرهنگ در جامعه دوباره زنده و نهادینه شود.


وی افزود: هر ترم طرحی به نام «سهم من از لبخند تو» در دانشکده‌ها برگزار می‌شود که حمایت‌های خوبی از جانب دانشجویان به دست آمده است. 70درصد کمک‌های جمع آوری شده به دانشجویان بی بضاعت دانشگاه هدیه می‌شود. 20درصد آن به ایتام و محرومین بیرون خارج دانشگاه و 10درصد ذخیره می‌شود تا در مواقع اضطرار به افراد نیازمند کمک شود.


8



نیازمند فرهنگ سازی در گسترش کارهای خیر هستیم


دانشجوی کارشناسی دانشگاه علامه عنوان کرد: شورای مرکزی کانون متشکل از 23 نفر می‌باشد. هر دانشکده یک مسئول دارد و تمام طرح ها به صورت دانشگاهی برگزار می‌شود. کمیته مالی، فرهنگی، کودکان و حقوقی اجتماعی که هم در کنار دانشکده‌ها یک نفر مسئولیتش را عهده دار است. تعداد اعضای فعال حدود 200نفر و اعضای عادی حدود 3000نفر هستند.


علیمرادی در خصوص برنامه‌های فرهنگی کانون خیریه اظهار داشت: 25 برنامه توسط کمیته فرهنگی برگزار کردیم که می‌توان به اهدای خون، جمع آوری کتاب و لوازم تحریر، جمع آوری غذای دانشجویان برای کودکان کار اشاره کرد.


او گفت: فرهنگ سازی کار بسیار مهمی است. به طور مثال ده سال پیش بستن کمربند ایمنی در حین رانندگی اجبار بود اما امروزه با فرهنگ‌سازی تدریجی این کار فراگیر شده‌‌است. کار خیر هم به همین صورت است. شما وقتی یک بار در محیط دانشگاهی خون اهدا می‌کنید  متوجه می‌شوید که کار سختی نیست.


وی ادامه داد: در موسسات مختلف خیریه مانند خانه سالمندان، آسایشگاه جانبازان، موسسات کودکان سرطانی با اهدا یک شاخه گل می‌توانیم روحیه و امید به زندگی را در این افراد زنده کنیم. این نمونه زیبا از یک کار خیر است. حتما نباید کار عجیبی انجام شود تا به عنوان کار خیر شناخته شود. دانشجویان باید متوجه اهمیت کار خیر شوند و تمام طیف‌ها با عقاید مختلف برای کمک به همنوع، دور این محور انسانی جمع شوند. عناوین طرح‌ها هم به گونه‌ای است که همین سهم‌های کوچک تبدیل می‌شود به سهم بزرگی که دانشجویان دانشگاه علامه در کمک به هم نوع خود می‌توانند داشته باشند.



از بازارچه خیریه «فصلی نو» استقبال خوبی شد


علیمرادی اظهار داشت: گردش مالی کانون خیریه تا آخر مهرماه 94 حدود 45 میلیون تومان بوده است و هم اکنون حدود 60 میلیون می‌باشد. بیشتر حمایت‌ها از دانشجویان و خیرین عادی بوده‌است. خیری که بخواهد به صورت عمده حمایت کند تا به امروز نداشته‌ایم. یکی از دلایل اصلی آن نداشتن حساب اختصاصی است. چون کانون دانشجویی است اجازه داشتن حساب اختصاصی ندارد.


گذاشتن صندوق در دانشکده ها، بازارچه های مختلف خیریه در دانشگاه، طرح‌های سایر کانون‌ها که با همکاری کانون خیریه انجام می گرفت و غرفه‌ها و برنامه‌های موردی در دانشکده علوم اجتماعی تهران و خوارزمی که با استقبال خوبی هم همراه بود، راه های جمع آوری کمک‌ها می‌باشد.


دبیر کانون خیریه در خصوص بازارچه خیریه فصلی نو که در دهه فجر تشکیل شد گفت: این بازارچه در ترم قبل برنامه ریزی شده بود و زمان برگزاری آن مصادف شد با برنامه ستاد دانشجویی فجر که با هماهنگی‌ها تصمیم بر این شد که در کنار هم و در غالب غرفه های متعدد این بازارچه تشکیل شود که با استقبال خوبی همراه بود. این بازارچه اولین بازارچه رسمی خیریه بود که هم دانشجویان دانشگاه و هم از بیرون دانشگاه حضور داشتند که حدود 7و نیم میلیون درآمد به دست آمد.



 توجه کانون خیریه به نقایص موجود در مسائل علمی و فرهنگی است


دبیر کانون خیریه دانشگاه علامه در خصوص اردوی جهادی فصلی نو گفت: در ابتدا پیشنهادهای زیادی مبنی بر برگزاری برنامه های مختلف ارائه می شد.اما تلاش کردیم با برنامه ریزی دقیق و بر اساس اصولی مشخص پایه های کار را قوی کنیم. ابتدا به بررسی و رفع مشکلات دانشجویان پرداختیم و هنگامی که به خوبی پیشروی داشتیم در این کار، برنامه های دیگر اضافه شد. مهرماه هر سال برنامه ای با عنوان سهم من از تحصیل توسط کانون در دانشگاه برگزار می‌شود و وسایل مورد نیاز دانش آموزان توسط دانشجویان تامین می شود. آبان ماه 93 وسایلی که جمع آوری شد، به دو منطقه کتیج در کرمان و جنوب تهران فرستاده شد.


وی در خصوص منطقه دشتیاری و ویژگی‌های آن افزود: دشتیاری محروم‌ترین منطقه آموزشی کشور می باشد. یکی از دانشجویان دانشگاه علامه، متولد همان منطقه است. این دانشجو شرایط و اوضاع آموزش آن جا را به ما اطلاع داد که مردم این منطقه حتی از سطحی ترین ابزار آموزشی محروم اند. کانون خیریه هم در همان زمان کتاب و لوازم التحریر به آن منطقه هدیه داد و حتی بخشی از هزینه درمان یک کودک بیمار را نیز پرداخت کرد. با همان کمک اندک نتیجه مطلوب تری نسبت به قبل برای دانش آموزان آن منطقه به دست آمد. بر این اساس تصمیم گرفته شد تا برنامه ریزی بیشتری برای  کمک حضوری به آن منطقه انجام گیرد.


علیمرادی ادامه داد: خیلی از اردوهای جهادی به فعالیت‌های عمرانی مانند ساختن مسجد و مدرسه محدود می‌شود. اما در کانون خیریه روی خلأ موجود در مسائل علمی و فرهنگی تمرکز کردیم. مسئولین دانشگاه از برگزاری چنین اردویی  استقبال کردند و در شهریورماه 94 اولین اردوی جهادی فصلی نو برگزار شد.


وی در خصوص دست آوردهای سفر اظهار داشت: به دو هزار و پنجاه و دو دانش آموز لوازم التحریر هدیه شد. با ظرفیت حدود 1600 جلد کتاب دو کتابخانه تاسیس شد. طی یک همایش دو روزه 50 دانش آموز از مشاوره کنکور استفاده کردند. هنوز هم دانش آموزان از طریق پشتیبان کنکور مورد حمایت قرار می گیرند. جلسات روانشناختی اولیا و زوج های منطقه نیز از دیگر برنامه های انجام شده بود که با استقبال خوبی همراه شد.


دانشجوی دانشگاه علامه در خصوص اردوی جهادی اسفندماه کانون عنوان کرد: در طرح جدید که به نوعی تکمیل کننده اردوی قبلی است حدود 15 نفر اعزام می شوند و کارهایی که قرار است  در زمینه کنکوری انجام شود: اردوی آماده سازی کنکور 95 که به صورت فشرده در ده روز، آزمون، تحلیل و رفع اشکال می باشد.شرایط آموزش در منطقه دشتیاری به گونه ای است که استاد مقیم در آن جا حضور ندارد و برخی دانش آموزان حتی روش درس خواندن را به خوبی فرا نگرفته اند. در این طرح قرار است سی دی های آموزشی تصویری برای دانش آموزان برده شود.


4



در  اردوی اسفندماه طرح های ویژه ای برای خانواده ها و کودکان داریم


علیمرادی عنوان کرد: کودکان زیر 7 سالی که در آن منطقه هیچ توجهی به آن ها نمی شود در این اردو برنامه ویژه برای آن ها تدارک دیده شده است. اصول اولیه بهداشت و زندگی را نمی دانند.در این ده روز به صورت دوره ای اصولی را به این کودکان آموزش می دهیم. در این ده روز اگر طبق برنامه پیش برویم، می توان کارهای مفید و مثمر ثمری انجام داد.برنامه ی دیگر برگزاری کارگاه های خانواده برای بانوان منطقه است.خیلی از برنامه طبق بررسی های ما در دوره اول اردو صورت گرفته است.حضور اساتید سرشناس در آنجا مطمئنا تاثیرگذار خواهد بود.


او افزود: تمام برنامه ریزی ها برای اردوی اسفندماه یک فاز از فعالیت های کانون خیریه در منطقه دشتیاری می باشد و فصلی نو دو و فاز دو برنامه مهر 95 صورت می گیرد که حدود ده مدرسه شناسایی شده است که فاقد امکانات حداقلی می باشد. که تلاش است با کمک ارگان های مختلف در حد توانمان چند مدرسه را تجهیز کنیم.



کار خیر از دغدغه های دکتر سلیمی است


دبیر کانون خیریه دانشگاه در خصوص حمایت مسئولین دانشگاه گفت: با تشکر از مدیران فرهنگی سابق دانشگاه دکتر ذکیانی و مهندس علوی توجه و حمایت بی دریغی نسبت به این کانون داشتند، مدیران جدید دکتر ملکی و محمودزاده هم بر فعالیت های کانون نظارت دارند و پیگیر امور هستند.دکتر سلیمی رئیس دانشگاه هم تا به امروز  از هیچ حمایتی دریغ نکرده است و خودشان گفتند که کار خیر از دغدغه های من است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار