۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۸۹۵۳۵
دکتر حسین سلیمی
گردهمایی استادان بسیجی دانشگاه های تهران در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد و طی آن از اندیشکده علوم انسانی اسلامی رونمایی شد.

به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این گردهمایی در سخنانی گفت: از ساخت اندیشکده به منظور تبیین اندیشه های برآمده از انقلاب اسلامی و اختصاص مکانی خاص، پشتیبانی خواهد شد و در صورت پیشرفت به یک ارگان پژوهشی، درون دانشگاه علامه طباطبائی بدل می شود.


سلیمی ضمن تشکر از حضار در خصوص مراسم رونمایی از کتاب های اندیشه های مقام معظم رهبری که در دانشگاه علامه طباطبائی انجام شد، گفت: اگر تفحصی در مورد آرای متفکران مسلمان در مورد چگونگی تحولات تمدنی شود به نظر می رسد نگرش هایی مانند نگرش ابن خلدون که نگاه بر چرخش تمدنی در تاریخ دارد، پیر می شوند و می میرند و تمدن دیگری جایگزین آن می شود.


وی ادامه داد: به نظر می رسد این نوع تفکری که نزد فیلسوفان مسلمان شکل گرفت به خصوص در حکمت متعالیه کسانی که به حرکت جوهری رو به تکامل تاریخ بشری معتقدند، چندان سازگار نیست؛ درست است که تفکر درباره جامعه بر این اساس به وجود می آید اما شاید با بسیاری از مبانی خصوصاً آن چیزی که در کلام حضرت امام و ائمه گفته می شود سازگار نباشد.


وی افزود: می توانیم بر تفکری تأکید کنیم که نگاهش به شکل گیری تمدن بشری در جوامع اسلامی نگاه تکاملی است.


سلیمی با اشاره به اینکه تمدن های بشری در جوامع بشری به دلیل برداشت های مختلف، همانند هم نخواهند شد، بیان کرد: تمدن های بشری در مسیر تکامل قرار دارند و در تکاپوی رسیدن به فضای اوج تکاملی هستند. بنابراین اگر ما جوهر و تحول تمدن را در عرصه اجتماعی نگاه تکاملی بدانیم این تکامل در رشد عقلایی است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی درباره مفهوم عصبیت ابن خلدون توضیح داد: آن چیزی که باعث برآمدن، رشد و فاتح شدن تمدن ها می شود، عنصر عصبیت است، عصبیت به منظور عصبیت و تعصب جاهلی نیست، منظور از عصبیت نوعی همبستگی و پیوندهای شدید اجتماعی است از جنس پیوندهایی که خانواده ها با یکدیگر دارند.


وی ادامه داد: ابن خلدون معتقد است جوامعی فاتح خواهند شد که عنصر عصبیت بالا و انگیزش های دینی در آنها وجود داشته باشد. همانطور که اعضای یک خانواده و قبیله آنقدر به هم پیوند دارند که حاضرند جان خود را به خاطر دیگران از دست بدهند جامعه ای رو به پیشرفت خواهد بود که چنین عنصری در آن وجود دارد که این مورد باید با عقلانیت بر آمده از دین ترکیب شود.


سلیمی با تأکید بر اینکه امروزه مفهوم سرمایه اجتماعی به شدت در مخاطره قرار گرفته است، گفت: نظام باورها و اعتمادها، نظام باورهایی که باعث پیوند بسیار نزدیک اعضای جامعه و گرایش های جامعه اجتماعی می شوند، گاه جنایت های جنایی در جامعه کاری کرده است که سرمایه اجتماعی، بنیاد جامعه اجتماعی در مخاطره قرار گرفته است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه دانشجویان بسیجی باید به میدان بیایند، گفت: همانطورکه بسیجی ها همیشه برای رفع مخاطره به میدان آمدند، فضا را بازسازی کردند و جامعه را رو به جلو بردند، در حال حاضر هم شرایطی حاکم است که دانشجویان بسیجی برای بازسازی و تقویت سرمایه اجتماعی و در مرحله ی بعد برای بالا بردن عصبیت در جامعه البته عصبیتی که با «عقلانیت دینی» ترکیب شده باشد باید به میدان بیایند.


سلیمی با تأکید بر اینکه استادان بسیجی باید در زمینه بازسازی به میدان بیایند، بیان کرد: مخاطرات جدی در کشور داریم که نیازمند بررسی با ابزارهای دانش و ترکیب آن با ارزش های دینی است تا سرانجام بتوانیم راه حل هایی برای این مخاطرات پیدا کنیم.


وی افزود: دستگاه های اجرایی در قوای مختلف به شدت به این بازسازی از درون دانشگاه ها نیازمندند.


وی در پایان توضیح داد: از ساخت اندیشکده به منظور تبیین اندیشه های برآمده از انقلاب اسلامی و اختصاص مکانی خاص، پشتیبانی خواهد شد و در صورت پیشرفت به یک ارگان پژوهشی، درون دانشگاه علامه طباطبائی بدل می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار