۲۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۰:۱۶
کد خبر: ۲۸۹۳۱۷
دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

کتاب های ده گانه مکتب انقلاب اسلامی با حضور منصور غلامی، وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از طلاب و استادان در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری رونمایی شد.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم با ابراز خرسندی از میزبانی این رویداد مهم و تاثیرگذار، گفت: امیدواریم رونمایی از این کتاب های ارزشمند زمینه ای برای بازاندیشی درباره مفاهیم اساسی باشد.


وی عنوان کرد: در روند شکل گیری و تکامل تمدن ها این پرسش اساسی در عرصه های گوناگون علوم انسانی و اجتماعی مطرح می شود که تمدن ها چگونه و با چه مبانی شکل می گیرد؟ آیا وقتی تمدنی شکل می گیرد در مسیر تکامل قرار می گیرد یا ما، در عرصه تاریخ، با یک چرخش دائمی تمدن ها مواجه هستیم؟


سلیمی با بیان اینکه در عرصه تفکر اسلامی دو نگاه به تحول تمدنی وجود دارد، گفت: نگاه نخست، نگاه ابن خلدونیست که به ظهور و افول تمدن ها معتقد است و نگاه دوم به حرکت جوهری رو به تکامل در عرصه زیست بشری اعتقاد دارد.


وی ادامه داد: فلاسفه اسلامی نگاه ابن خلدونی را با مبانی تفکر اسلامی سازگار نمی دانند و معتقدند در سیر تکامل، فراز و نشیب های بسیاری وجود دارد ولی این به معنای دور افتادگی تمدن ها از مسیر تکاملشان نیست.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اعلام اینکه انقلاب اسلامی ایران پایه گذار نوع جدیدی از نگاه به انسان و به زیست بشری است، افزود: این امر بذر شکل دادن به یک تمدن جدید را کاشته است، بذری که روز به روز به تکامل می رسد و فراز و فرودها در حوزه های اقتصادی و اجتماعی آن را تحت الشعاع قرار نمی دهد.


وی در پایان گفت: یک بنیاد مرسوس تمدنی، زمانی ایجاد می شود که بتواند از کوره راه ها و بالا و پایین شدن ها سربلند بیرون بیاد و دقیقا اینجاست که نقش دانشگاه ها به ویژه حوزه علوم انسانی در جامعه برجسته می شود تا با اندیشه ورزی و طراحی مسیرهای درست، تمدن اسلامی را از تلاطم های مختلف مصون نگه دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار