۲۳ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۰۶
کد خبر: ۲۸۹۰۱۸
سیدجلال‌ دهقانی‌فیروزآبادی، استاد تمام روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی

استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: ما نیازمند یادگیری چگونگی مذاکره هستیم، چرا که کانون دیپلماسی، مذاکره است و قطعاً قهر دیپلماتیک تامین‌کننده منافع کشور نیست.


به گزارش عطنا، سید جلال دهقانی فیروزآبادی در مراسم اختتامیه اولین المپیاد سراسری شبیه‌سازی مذاکرات بین‌المللی «ابتکار صلح هرمز» مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد در جمع دانشجویان اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر دوگانه‌ای به نام مذاکره - مقاومت شکل گرفته ‌که دقیق هم نیست، چرا برای مقاومت، باید مذاکره کرد و مذاکره می‌کنیم تا مقاومت کنیم. این دو، همدیگر را هم‌افزایی می‌کنند و اگر این نباشد، آن هم نیست.
وی خاطرنشان کرد: داشتن منابع قدرت به تنهایی کافی نیست و  چگونگی بکار گرفتن آن نیز  مهم است، میزان قدرت کشورها هم به میزان اثرگذاری در عرصه جهانی ارتباط دارد ،پس ما نیازمند دیپلماسی هستیم.


این کارشناس  مسائل بین‌المللی با بیان این‌که «دیپلماسی، نیازمند قدرت است»، افزود : اگر مذاکرات سال‌های اخیر پیش رفت ، هر چند نقدهایی به آن وارد است ، به خاطر این بود که پشتش به قدرت ملی گرم بود؛ بنابراین ما نیازمند یادگیری چگونگی مذاکره هستیم، چرا که کانون دیپلماسی، مذاکره است.


وی در همین ارتباط تاکید کرد: قهر دیپلماتیک تامین‌کننده منافع کشور نیست.


دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه «باید در عرصه مذاکره مهارت داشته باشیم»، تصریح کرد: بعضاً حضور دیپلماتیک فعال در برخی مجامع و مقاطع نداریم؛ چراکه دیپلمات ورزیده نداریم در حالی که انزواگرایی با ذات ایران و جمهوری اسلامی تعارض دارد.


وی خاطرنشان کرد: در دیپلماسی انفعالی فقط پاسخگو هستیم در حالی که دیپلماسی فعالانه موجب پاسخگویی طرف مقابل می‌شود.


دهقانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست ادامه داد : متاسفانه در سال‌های گذشته خط‌بندی‌هایی در عرصه  دیپلماسی ایجاد  کرده‌ایم که دقیق نیست. اینطور نیست که اگر دیپلماسی اقتصادی‌مان درست عمل نمی‌کند، دیپلماسی امنیتی یا فرهنگی ما درست عمل می‌کند. این‌ها خط‌بندی‌های ماست در حالی که همه این‌ها با یکدیگر ارتباط دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار