۲۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۸۸۹۹۴
photo_2019-12-11_15-01-48
نشست تحلیل آیین‌نامه درجه بندی سنی فیلم ها و دستور موقت دیوان عدالت اداری در محل کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش عطنا، لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به ماده ۱۵ ضوابط و مقررات تاسیس مراکز، موسسات، کانون ها و انجمن های فرهنگی هنری و نظارت بر آنها گفت: طبق مندرجات این ماده اختیاراتی برای وزارت ارشاد پیش بینی شده و اجازه ورود به آن از قبل وجود داشته و سازمان سینمایی می تواند ورود محتوایی داشته باشد و ضمانت اجرایی برای آن وجود دارد.


او در ادامه با اشاره به ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه مسئول اجرای سیاست های رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرهنگ عمومی است که ۳۰ وظیفه را عهده دار است.


حیدری با ذکر بند ۲۲ و ۲۳ این ماده افزود: طبق بند ۲۲ و ۲۳ صدور اجازه تاسیس یا انحلال مراکز و هدایت و حمایت از فعالیت مراکز و موسسات و نظارت بر آنها در چارچوب ضوابط و مقررات بر عهده وزارت فرهنگ  و ارشاد است و لازمه ابزار نظارت، تدوین ضوابطی برای این امر است.


معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دستورالعمل نظام درجه بندی سنی فیلم های سینمایی و دستور موقت دیوان عدالت اداری افزود: در برخی از کشورها مجوزی برای تولید و نمایش فیلم صادر نمی شود و نظام رده بندی سنی را جایگزین کرده و اجازه تشخیص را به فرد می دهند، همه می توانند براساس ممیزی صورت گرفته تشخیص دهند که چه فیلمی مناسب است و چه فیلمی مناسب نیست.


وی با اشاره به دستور العمل فوق الذکر و ضمانت اجرایی پیش بینی شده، گفت: رده بندی سنی جایگزین مجوز فیلم نیست و براساس ماده ۲ آیین نامه نظارت بر نمایش فیلم و پروانه نمایش، کلیه فیلم ها که در سینما یا سالن های عمومی به نمایش گذاشته می شوند باید دارای پروانه نمایش باشند، لذا رده بندی سنی مغایرتی با این امر ندارد و در کنار مجوز صادر شده شورایی موضوع را بررسی می کند و این دو عنصر در کنار هم قرار می گیرند.


لادن حیدری در ادامه با رجوع به ماده ۳ آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم گفت: در این آیین‌نامه تمامی شئونات دینی و اصول فرهنگی لحاظ شده است.


معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به ماده ۱۵ ضوابط و مقررات تاسیس مراکز، موسسات، کانون ها و انجمن های فرهنگی هنری و نظارت بر آنها اشاره کرد و افزود: طبق مندرجات ماده ۱۵ اختیاراتی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش بینی شده و اجازه ورود به آن از قبل وجود داشته است. بنابراین سازمان سینمایی می تواند ورود محتوایی داشته باشد و ضمانت اجرایی برای آن وجود دارد.


حیدری همچنین به صدور مجوزهای غیرضروری اشاره کرد و افزود: حذف مجوزهای غیرضرور، الزامات اجتماعی برای رعایت حقوق مصرف کننده و رفع موانع دست و پاگیر برای اصحاب فرهنگ و هنر در سال های اخیر در دستور کار بوده است. وی افزود فارغ از مسئله حاشیه ای رسالتی بر عهده ما گذاشته شده است و باید تلاش کنیم حداقل ها را برای فعالیت اصحاب فرهنگ و هنر و بهبود کسب و کار ایشان فراهم نماییم.


گفتنی است نشست علمی تخصصی دستورالعمل نظام درجه بندی سنی فیلم های سینمایی و دستور موقت دیوان عدالت اداری عصر روز یکشنبه ۱۷ آذرماه ۹۸ با دبیری دکتر وحید آگاه در سالن کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در این نشست لادن حیدری، جواد طوسی، کاوه رضوانی راد و رضا بهنام راد در خصوص نظام درجه بندی سنی فیلم ها به گفت و گو نشستند و در پایان، جلسه پرسش و پاسخ برگزار گردید. در این نشست آزاده پورغفاری و مونس کشاورز از مشاوران حوزه معاونت توسعه، ابراهیم غلامپور و احمد میرکمالی از مدیران سازمان سینمایی حضور داشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار