۰۳ آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۵۱
کد خبر: ۲۸۷۹۶۵
سورنا ستاری

دو عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در بین برگزیدگان پنجمین دوره جایزۀ علامه طباطبائی بنیاد ملی نخبگان قرار گرفتند.


به گزارش عطنا، برگزیدگان پنجمین دوره جایزه علامه طباطبائی ویژه استادان ممتاز و پژوهشگران برجسته کشور و نخستین دورۀ اعطای جایزۀ برگزیدگان آئین‌نامه‌های ادبی و قرآنی به همت بنیاد ملی نخبگان و با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و جمعی از استادان برجسته دانشگاهی برگزار شد.


در این آئین که در هتل لاله تهران برگزارشد، از  ۱۹ نفر از استادان برجستۀ کشور به عنوان برگزیدۀ جایزۀ علامه طباطبائی(ره)، دو نفر از استادان برجستۀ ادبی به عنوان برگزیده آئین‌نامه ادبی و یک نفر از استادان برجسته به عنوان برگزیده آئین‌نامۀ قرآنی با اهدای لوح و جایزه تجلیل به عمل آمد.


در این آئین از مسعود درخشان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، علی دلاور استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، محمد اخوان استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، دکتر تقی اخوان نیاکی استاد مهندسی صنایع دانشگاه شریف، مهدی بلالی مود استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پدر سم شناسی ایران، مسلم بهادری استاد آسیب شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عباس افشار استاد مهندسی منابع آب دانشگاه علم و صنعت ایران، محمد حسین حلیمی استاد زیبایی شناسی و علوم هنر دانشگاه تهران، حسین دانایی فر استاد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس، پرویز دوامی استاد مهندسی متالوژی دانشگاه شریف، عباسعلی زالی استاد ژنتیک دانشگاه تهران، محمدرضا زالی استاد گوارش دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، گئورک قره پتیان استاد مهندسی برق صنعتی امیرکبیر، محمد صالح مصلحیان استاد ریاضی محض دانشگاه فردوشی مشهد، ایرج نوروزیان استاد دامپزشکی دانشگاه تهران، عیسی یاوری استاد شیمی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان برگزیدگان پنجمین دوره جایزه علامه طباطبائی با اهدای لوح و جایزه تقدیر شد.
همچنین در بخش نخستین دورۀ اعطای جایزۀ برگزیدگان آئین‌نامه‌های ادبی و قرآنی نیز از فرهاد حسن زاده کمال آبادی نویسنده برگزیده به عنوان سرآمدان ادبی و هاشیم سلطانی نژاد حافظ قران کریم به عنوان سرآمدان قرآنی با اهدای لوح و جایزه تجلیل به عمل آمد.


در این مراسم، سورنا ستاری، معاون علمی‌و‌فناوری ریاست‌جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به پیشینۀ غنی ایرانیان در علم و فرهنگ و ادب، گفت: باید نفوذ علم در جامعه توسعه یابد.


وی افزود: ایران تاریخ بزرگی در علم، فناوری و تجارت دارد اما وابستگی به نفت در صد سال اخیر ساختار فکری و اکوسیستم چند هزارساله ایرانی را بهم ریخت؛ در واقع، با نفوذ نفت، حتی دانشگاه نیز از اکوسیستم کارآفرینی خارج شد؛ این در حالیست که دانشگاه باید محور توسعه باشد.


ستاری ادامه داد: به دلیل وابستگی به نفت، ایرنیان در صد سال اخیر با گذشتۀ غنی خود و زیرساخت‌های فکری خود جنگیدند و از تمدن و فرهنگ پیشینیان در نگاه به علم و فناوری جدا شدند.


معاون علمی‌و‌فناوری ریاست‌جمهوری به اقدامات انجام‌شده در سال‌های اخیر در اصلاح نگاه و نگرش به توسعه و پیشرفت اشاره و تأکید کرد: روح مقدس دانشگاه سبب شدکه استادان دانشگاه بیشترین همکاری را با گفتمان جدید داشته باشند و برای ایجاد اکوسیستم فناوری و دانش‌بنیان، رفع نیازهای کشور و کاهش وابستگی کشور، بیش از دیگران تلاش کنند.


رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه نفت دیگر ارزش‌افزودۀ گذشته را ندارد، تصریح کرد: زیست‌بوم کارآفرینی و توسعه تنها با حضور نیروی‌انسانی ایجاد می‌شود.


ستاری خاطرنشان کرد: امروزه دیگر نمی‌توان تنها با اتکا به پول‌ حاصل از منابع نفتی و داشته‌های زیرزمینی، نوآوری، دانش و فناوری کسب کرد.


در بخش دیگری از این مراسم، آریا الستی، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به تعریف نخبه از نگاه سند راهبردی کشور در امور نخبگان، گفت: رسالت نظام نخبگانی، کشف استعدادهای‌برتر در کودکی و توانمندی آن در دوران جوانی است تا فرد بتواند در محیط اجتماعی به اثرگذاری برسد. تکریم و پاسداشت خدمات نخبگی نیز یکی از آخرین رسالت‌های نظام نخبگانی در مسیر نخبگی است.


وی بیان کرد: اعطای جایزۀ مرحوم علامه طباطبایی به نخبگانی که در راستای تحقق اهداف ملی کشور اثرگذاری مثبت داشته‌اند و همچنین الگوسازی از زندگی پر فراز و نشیب این افراد، یکی دیگر از رسالت‌های نظام نخبگانی کشور است.


الستی با بیان اینکه در نخبگی، اثرگذاری یکی از شاخصه‌های اصلی است، گفت: اگر فرد مهارت و تخصص لازم را داشته باشد اما آن را برای رسیدن به اهداف ملی استفاده نکند، نمی‌تواند در قالب نخبه مطرح شود.


در بخش دیگری از این مراسم، مهدی بلالی‌مود، پدر سم‌شناسی ایران و یکی از برگزیدگان پنجمین دورۀ جایزۀ علمی علامه طباطبایی با اشاره به لزوم خدمت‌رسانی به جامعۀ بومی و تلاش برای رفع نیازهای واقعی کشور، گفت: ادب، نظم، سختکوشی و متانت از مهمترین عوامل برای نخبه‌پروری است.


وی افزود: تلاش مستمر فرد در یادگیری و علاقمندی به حوزۀ کاری، از دیگر عوامل مهم در ثبات قدم در مسیر نخبگی است.


بلالی‌مود در ادامه با اشاره به مسیر طی شدۀ خود در حوزه‌های تخصصی، ادامه داد: خانواده‌محوری یکی از مهمترین ارکان توسعۀ فردی و رسیدن به جایگاه برتر در حوزه‌های علمی است.


در ادامه، مسعود درخشان، برگزیدۀ پنجمین دورۀ جایزۀ علامه طباطبایی و استاد برجستۀ اقتصاد نیز گفت: رشد علمی و مشارکت با مراکز علمی جهان از نیازهای اساسی کشور برای توسعۀ مرزهای دانش و بکارگیری دستاوردها علوم و فنون است؛ علاوه بر آن، سیاست‌های کلی کشور برای رشد علم و فناوری و توسعۀ آنها باید براساس آینده‌پژوهشی و آینده‌نگری طراحی و تدوین شود.


درخشان با اشاره به لزوم استفاده از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته، ادامه داد: جهان‌بینی و رویکرد اروپا به علم و فناوری به تدریج تغییر پیدا کرد تا جاییکه انقلاب صنعتی حتی بر ساختارهای اجتماعی و سیاسی اروپا نیز تأثیر گذاشت.


برگزیدۀ جایزۀ علامه طباطبائی اضافه کرد: انتقال علم و فناوری زمانی می‌تواند منجر به توسعه شود که به صورت نظام‌مند صورت گیرد؛ این همان اقدامی است که امیرکبیر با تأسیس دارالفنون به دنبال آن بود اما باید دانست این انتقال نیز تنها در صورتی اثرگذاری مثبت دارد که پیش از آن فرهنگ علم و فناوری در جامعه نهادینه شده باشد.


استاد برجستۀ اقتصاد با اشاره نقش مهم انگیزه در فعالیت‌های علمی، تصریح کرد: تنها افرادی می‌توانند علم واقعی را گسترش و توسعه دهند که عاشق علم باشند نه کاسب علم؛ گرچه حمایت و تأمین منابع مالی تحقیقات از بخش‌های دولتی، خصوصی و وقف مهم است اما استاد دانشگاه و محقق باید برای فعالیت نخبگانی انگیزۀ خدمت داشته باشد.


گفتنی است، جایزه علامه‌طباطبائی جایزه‌ای است که هرساله به استادان ممتاز و پژوهشگران برجسته کشور اعطا می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار