۲۵ آبان ۱۳۹۸ ۱۵:۵۰
کد خبر: ۲۸۷۷۲۹
دکتر تیمور محمدی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی

چهارمین رویداد کار آفرینانۀ چکاوک در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی آغاز به کار کرد.


به گزارش عطنا، دکتر تیمور محمدی، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در آئین افتتاحیه این رویداد در سخنانی گفت: طبیعی است در دانشکده ای مانند دانشکده اقتصاد، ما به عنوان افتتاحیۀ این بحث از اهمیت چنین رویدادهایی صحبت کنیم. مستحضرید که چنین رویدادهایی با محوریت اهدافی که دارد اهمیت بسیاری برای اقتصاد ما دارد.


او ادامه داد: در شرایطی هستیم که از بُعد درآمدهای کشور در مقطع حساسی قرار داریم. به لحاظ درآمدهای نفتی از یک طرف بسیاری از فعالیت هایی که تلقی می شده کارآفرینانه است با محرک های درآمد های نفتی و نه اصالتاً کارآفرینانه بوده است.


وی گفت: از یک سمت ممکن است که آن‌رو به نقصان برود و و در نتیجه حالا مشخص می شود که فعایت های کارآفرینانه اصیل کدام است و کدام نیست.


محمدی اظهار کرد که از سمت دیگر هم بحث مالیات و پایه های مالیاتی است که هر فعالیتی که راه بیندازید به آن اصابت خواهد کرد.


رئیس دانشکده اقتصاد در ادامه تصریح کرد: بنابراین باز هم مشخص می شود که کدام فعالیت کارآفرینانه، مرد پیکار در فعالیت های اقتصادی است.


وی در ادامه بیان داشت: بُعد دیگر به بازار کار کشورمان بر می‌گردد. در هر جمعی از دانشجویان که می نشینیم و با آنها صحبت می کنیم، گرایش های مختلفی دارند. برخی می گویند دانشگاه جای فعالیت های سیاسی است و برخی هم می گویند اینطور نیست، اما همه متفق القول هستند که وضعیت کار برای ما بسیار مهم و حساس است و دانشگاه برای ما چه رهاوردی داشته است؟ در نتیجه اهمیت دوم این رویداد مورد خطاب قرار دادن وضعیت کار افراد است.


محمدی در ادامه تاکید کرد: اهمیت سوم به وضعیت اجتماعی و هر وضعیتی که شما راجع به کار داشته باشید، بر می گردد. زیرا انعکاس سریع آن در وضعیت اجتماعی و جامعه است. بنابراین اهمیت اجتماعی این رویدادها برای هیچ کس پوشیده نیست.


وی با بیان اینکه کارآفرینی یعنی خلاقیت، خلاقیت یعنی جوانی، جوانی به معنای دوری از آسیب های اجتماعی، آسیب های اجتماعی به معنای گره خوردن و به بن بست رسیدن است و این رویداد از این نظر حائز اهمیت است.


رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه تصریح کرد: بُعد دیگر اهمیت این رویدادها، تضمین ثبات سیاسی و امنیتی کشور است. در حال حاضر فعالیت های استارتاپی وجود دارد که با استفاده شدید از فناوری های نوین، دسترسی شدید به وضعیت اطلاعاتی کشور دارد. بنابراین ترویج چنین رویدادهایی ثبات سیاسی و امنیتی جامعه را فراهم می کند.


او اهمیت بعدی را لزوم پرداختن به محیط زیست عنوان کرد و گفت: یک فناوری نوین  و کارآفرینانه در یک فعالیت خاص، مثلاً در بحث نرم افزاری چقدر از ترددهای بی جا جلوگیری می کند. بنابراین اهمیت زیست محیطی این ها را که جمع کنیم، می بینیم چنین رویدادهایی اهمیت بنیانی برای توسعۀ پایدار دارند. این امر در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی و... وجود دارد.


او با اشاره به سخنانی از اقتصاددان معروف، شومپیتر گفت: او در مورد کارآفرینی به عنوان موتور توسعه کشورها، صحبت های زیادی کرده است. وی زمانی که صحبت از کارآفرینی می شود، می گوید فقط کار نه یا فقط کسب و کار نه.


او ادامه داد: استارتاپ به معنی نوآوری است. کسب و کار شاید شغل ایجاد کند، اما شاید نتواند که رفاه اجتماعی را به وجود بیاورد. استارتاپ ها رفاه را افزایش می دهند، تکنولوژی خلق می کنند و بهره وری را افزایش می دهند و این با کلمۀ صرفاً کسب و کار تفاوت دارد. برای فعالیت های کارآفرینی ما نیاز به بستر های مربوطه داریم.


او در پایان تاکید کرد: به نظر می رسد که کل حاکمیت و کل قوای مجریه، مققنه و قضاییه باید برای زمینه سازی این نوع فعالیت ها اقدام کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار