۲۵ آبان ۱۳۹۸ ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۸۷۷۲۱
دکتر حسن طایی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی

چهارمین رویداد کار آفرینانۀ چکاوک در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی آغاز به کار کرد.


به گزارش عطنا، دکتر حسن طائی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در آئین افتتاحیه این رویداد در سخنانی گفت: ما می خواهیم در این رویداد به شما بگوییم که هر کسب و کاری می خواهید در آینده داشته باشید اعم از کارمند یا کارفرما یا کارآفرین باید دانش لازم آن را داشته باشید.


او در ادامه گفت: مهندسی دانش عبارت از فرصت، نواوری، ایده پردازی، خلاقیت و کارآفرینی است.


طائی در ادامه افزود: فرصت را یا کشف می کنید، یا خلق می کنید و یا به هر صورت آن را می سازید و کارآفرینی از فرصت شروع می شود.


این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه اظهار کرد: تمام کار ما، شناخت فرصت ها و ایده ها برای استفاده از آنها است. شناخت فرصت به معنای نیازی در بازار که به خوبی پاسخ داده نشده است، در نظر گرفته می شود. آنگاه ایده، یعنی پاسخی بر نیاز بی پاسخ در جامعه.


وی در ادامه تصریح کرد: ورود به فرایند فوق، صرفاً در توان نوابغ نیست. کارآفرینی برای همه است. کسانی که قادر هستند آن را یاد بگیرند.


طایی در ادامه یادآور شد: در مسیر شغلی و کارتان دانش را مدنظر قرار بدهید و در دنیای جدید هوشمندانه و نه سخت کار کنید.


او در ادامه با اشاره به اینکه ایده های خوب از کجا می آیند، گفت: برای ایده پردازی، هیچ فرمول معجزه آسایی وجود ندارد. ایده ها معجزه نیستند بلکه بذرهای دانشند. هر بخشی از دانش، مهارت و تجربۀ شما مانند یک اسمارتیز است و وصل کردن آنها به یکدیگر یک ایده می شود.


این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: ایده در وجود شماست. برای اینکه شما می دانید که هر جایی که دردی هست فرصتی نیز هست و ایده پردازی مانند یک جرقه در ذهن شماست.


وی با بیان چارچوب هایی برای ایده پردازی در ادامه تصریح کرد: ایده های استارتاپی از دو منبع می آیند، یکی خودتان و دومی هم دیگران هستند. دیگران یعنی یک بازار، یک بنگاه، یک مدرسه، یک کارگاه، یک صنعت، معدن، کشاورزی، حمل و نقل و کل کشور.


او گفت: اینها را پیدا کنید و به خوبی در آن کاوش کنید و اجزای آن را ببینید. در واقع تا می توانید اطلاعات کسب کنید تا اصول اولیۀ آن را یاد بگیرید. مشکلات و علت نا امیدیشان را بفهمید و بپرسید تا متوجه چالش ها شوید. وقتی که به خوبی در این زمینه دقت کردید و مسئله را شناختید، 50درصد جواب به دست می آید. سپس بر اساس مشکلاتشان به آنها راه حل بدهید. زمینۀ علاقه آنها را بفهمید و به زبان آنها صحبت کنید. راه حل ساده برای حل مشکلات واقعی ارائه دهید.


طایی در ادامه با اشاره به ایده های خود افراد گفت: متوجه شوید علاقه‌تان چیست؟ شناخت زمینۀ فعالیت های دیگران نیز مهم هست.


او افزود: آرزوهای شما، امیال شما، ارزش های شما و سپس واقعیت های بازار، یعنی آنچه را که مردم می خرند، ترکیب می شوند و دارایی های شما را تشکیل می دهند. یعنی تجربه، تخصص و مهارت شما و وقتی هر سه این ها با هم اشتراک پیدا می کنند، نتیجه کشف بهترین ایده و مزیت رقابتی است. یعنی برای شما برتری مطلق می آورد.


وی با بیان اینکه علاقه کافی نیست و باید با واقعیت های بازار هم آشنا باشیم، گفت که باید دانش و تخصص را هم داشته باشیم. یک ایده، چیزی بیش از ترکیب عناصر قدیمی نیست.


طایی در ادامه به مراحل تولید ایده اشاره کرد و گفت: جمع آوری اطلاعات خام و اولیه و کار روی این مواد خام و همچنین نهفتگی، یعنی با خودتان در ضمیر ناخودآگاهتان آن را بپرورانید و با آن زندگی کنید. فرصت وقتی به ایده تبدیل می شود، مانند یک کودک است. با آن بازی کنید و با آن بزرگ شوید.


این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: یادمان نرود که کلمات، منبع بزرگی از ایده ها هستند. اگر آنها را در جای مناسب به کار بگیریم، جان می گیرند و ایده های ما را زنده می کنند. روی کاغذ فکر کنید و ایده پردازی کنید. کم‌رنگترین جوهرها و مرکب ها، غنی تر از برترین و هوشمندانه ترین حافظه ها است.


وی یادآور شد: برای اینکه ایده ای به جایی برسد باید حداقل 10 سالی بگذرد. بنابراین روی کارتان بایستید و در آینده زندگی کنید. یادتان باشد هیچ ایده ای مسخره نیست و ایده ها را دست کم نگیرید.


او در پایان گفت: دفترچه ایده ها داشته باشید و ایده ها و رویاها را یادداشت کنید. ایده ها را اعتبار سنجی کنید. بزرگ فکر کنید اما کوچک شروع کنید. کارآفرین کسی است که فردای شکست از فردای روز پیروزی سرخوش تر است و باز هم می تواند سر پا بایستد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار