۱۹ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۴۲
کد خبر: ۲۸۷۴۴۲
دکتر میترا صمیعی

دبیر جوایز ملی پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات گفت: در مجموع ۵۷ اثر برای دریافت جوایز ملی این کنگره به دبیرخانه رسیده است.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات ایران قرار است از سوی انجمن کتابداری و اطلاع ­رسانی ایران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۹ و ۳۰ آبان ماه 98 در محل کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.


میترا صمیعی، دبیر جوایز ملی این کنگره اظهارکرد: کنگره متخصصان علوم اطلاعات، ‌کنگره ایست حرفه‌ای که از سال ۱۳۹۴ و با هدف نزدیک کردن حرفه و دانشگاه آغاز به‌ کار کرده است. این کنگره تلاش می‌کند مکمل همایش‌های دانشگاهی و علمی- پژوهشی باشد که در انجمن‌های علمی و دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور برگزار می‌شود و فضایی برای گفتگوی خبرگان و حرفه‌مندان و دانشگاهیان و پژوهشگران ایجاد کند.


وی هدف از اعطای جوایز ملی توسط انجمن را ارتقا بخشیدن به سطوح کمی و کیفی رشته و حرفه کتابداری و اطلاع رسانی در ایران، تشویق و ترغیب دست اندرکاران و فعالان حوزه، تقویت نقش مرجعیت علمی انجمن و بهره گیری از توصیه های بهبود کمیسیون انجمن های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد و گفت: جایزه ملی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران جایزه ای است که به دانش پژوهان و متخصصان ایرانی حوزه علوم اطلاعات برای تولید یک اثر پژوهشی علمی و کاربردی یا تولید یک ابزار حرفه ای اعطا می شود. جوایز ملی انجمن در زمینه ها و گرایش های مختلف مرتبط با حوزه اعطا می شود و ممکن است هر سال یک یا چند جایزه ملی اعلام و برگزار شود.


دبیر جوایز ملی کنگره متخصصان علوم اطلاعات به نمونه جایزه های ملی انجمن علمی کتابداری و اطلاع سانی ایران اشاره کرد و گفت: آثار حائز شرایط باید دارای ویژگی ها و مختصات قابل توجهی باشند:


جایزه پوری سلطانی به اثر پژوهشی و یا یک ابزار طراحی شده برگزیده برای فعالیت های حرفه ای در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی؛



جایزه عباس حری به اثر پژوهشی برگزیده در حوزه مطالعات نظری علوم اطلاعات؛



جایزه نورالله مرادی به اثر پژوهشی و یا یک ابزار طراحی شده برگزیده برای فعالیت های حرفه ای در حوزه آرشیو، اعطا می‌شود.



صمیعی گفت: آثاری می توانستند نامزد دریافت جوایز شوند که تا زمان اعلام فراخوان، مدت سه سال کامل از زمان تالیف، تدوین، تولید، عرضه یا شروع به اجرای آنها سپری شده باشد.


به گفته وی در مجموع تاکنون ۲۸ اثر برای جایزه دکتر حری، ۲۰ اثر به جایزه پوری سلطانی و ۹ اثر به جایزه دکتر مرادی رسیده است.


وی افزود: ستاد کنگره، تدارکات خود را از ابتدای بهمن ماه هر سال آغاز می‌کند تا کنگره را در نیمه آبان ماه سال بعد برگزار کند. کمیته‌های علمی و اجرایی نیز موظف هستند پس از برگزاری کنگره (در آبانماه)، تا اول بهمن همان سال، گزارشی به هیئت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران ارائه و سخنرانی‌ها، مقاله‌ها، گفتگوهای نشست‌ها و غیره را نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن (حداکثر تا پیش از نمایشگاه بهاره کتاب)‌ منتشر کنند.


به گفته وی در کنگره امسال  ۱۸ نشست تخصصی در حوزه‌های تخصصی علوم اطلاعات و با حضور مخاطبانی از سه گروهِ دانشگاهیان، کتابداران و مدیران برگزار خواهد شد.


وی افزود: مضمون اصلی کنگره امسال ما و آینده: تحولات نوپدید در علوم اطلاعات، کتابخانه‌ها و آرشیوها است. امسال چهره‌های علمی مطرحی از رشته‌های دیگر نیز بنا به فراخور مباحث نشست‌های کنگره حضور خواهند داشت. همچنین مدیران و چهره‌های اجرایی تأثیرگذار در نشست‌ها حضور دارند. دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مهمان افتتاحیه و سخنران کلیدی کنگره خواهد بود.


دبیر جوایز ملی پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات در ادامه افزود: نشست تاک مخفف تجربه‌ها و ایده‌های کتابداران، خلاقیتی بود که سال گذشته شکل گرفت و استقبال بسیار زیادی از آن شد. قرار است امسال با کمک دبیران نشست، این برنامه قاعده‌مندتر و در سالن اصلی برگزار شود و از افراد و اساتید باتجربه‌تر نیز برای ارائه‌ها استفاده شود.


وی اظهار کرد: دبیرخانه کنگره، برگزاری پیش نشست­ ها را هم مدنظر قرار داده است و تا الان ۲۰ پیش نشست برگزار شده که برگزاری آنها تا قبل از کنگره همچنان ادامه خواهد داشت، ما برای اولین بار، پیش نشست ­های استانی را هم برگزار کردیم که سه مورد آن در مشهد و یک مورد آن در شیراز برگزار شده است؛ اما فعلاً امکان برگزاری خود کنگره در استان­ها وجود ندارد.


صمیعی گفت: امسال پنل دانشجویان و دانش آموختگان هم با حضور دبیران انجمن­ های علمی دانشجویی برگزار خواهد شد و این تصمیم نقش دانشجویان را در کنگره پررنگ­تر می‌کند.


وی افزود: یکی از فعالیت­ های مفید در برگزاری کنگره امسال این است که برای شرکت کنندگان، کارت هوشمند صادر خواهد شد که این مهم، نظم بیشتری به برنامه­ ها خواهد داد و دو ساعت بعد از کنگره افراد می‌توانند به وسیلۀ همین کارت هوشمند، گواهی حضور خود را از پرینتر تعبیه شده دریافت کنند.


وی از برگزاری یک نمایشگاه با حضور شرکت‌های نرم‌افزاری و انتشاراتی، انجمن‌های دانشجویی و خبرگزاری‌ها و نشریات در حاشیه کنگره پنجم خبر داد.


صمیعی گفت: فرایند داوری آثار رسیده برای جوایز ملی آغاز شده است. این آثار نخست توسط کمیته علمی جوایز بررسی و آثار منتخب برای داور نهائی به سه داور ارسال می‌شوند. نتایج در اختتامیه کنگره اعلام می‌شود و علاوه بر اهدای تندیس، هدیه‌ای نیز از سوی حامیان جوایز به برگزیدگان اعطاء خواهد شد.


مسئول کمیته آموزش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در ادامه اظهار کرد: روز قبل و بعد از کنگره دو کارگاه برگزار خواهد شد. کارگاه اول با موضوع «آینده‌نگاری رشته علوم اطلاعات در ایران» توسط استاد رضا ملکی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و کارگاه دوم با عنوان «روش تحقیق آینده نگاری و آینده پژوهی» توسط دکتر حیدری از مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.


وی در پایان اظهار کرد: دانشجویان موقع ورود به دانشگاه، اطلاعاتی از رشته علم اطلاعات ندارند و این کنگره فرصت مناسبی برای شرکت این افراد است تا آنها را نسبت به رشتۀ خود علاقه‌مند کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار