۱۸ آبان ۱۳۹۸ ۱۷:۱۲
کد خبر: ۲۸۷۴۱۱
Untitled-1

کنفرانس علمی هزاره خیام 28 بهمن ماه در دانشگاه کمپلوتنسه اسپانیا برگزار می شود.


به گزارش عطنا، این همایش با پیشنهاد دانشگاه علامه طباطبائی و در دانشگاه نبریخا برگزار خواهد شد.


مرکز ایرانشناسی خیام که در مارس 2018 زیر نظر دانشگاه علامه طباطبایی در دانشگاه نبریخای مادرید افتتاح شده است، مرکزی علمی و فرهنگی است که به معرفی فرهنگ، آداب و رسوم، زبان و  تاریخ ایران می پردازد. در این راستا دوره های آموزش زبان فارسی به صورت مداوم در آن برگزار و برنامه های معرفی چهره های علمی و فرهنگی و هنری ایران در دستور کار این مرکز قرار دارد.


دکتر نجمه شبیری، مدیر گروه آموزشی زبان اسپانیایی و رئیس این کنفرانس ضمن اعلام این خبر گفت: این کنفرانس بین المللی با پیشنهاد دانشگاه علامه طباطبائی و در راستای نام‌گذاری سال جاری با نام هزاره خیام از سوی مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی «خیام» در اسپانیا که زیر نظر دانشگاه علامه طباطبائی در دانشگاه نبریخا راه اندازی شده است، برگزار خواهد شد.
او با اشاره به گسترش و توسعه همکاری ها در قالب تفاهم نامه های همکاری متقابل میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه های اسپانیا افزود: این کنفرانس علمی بین المللی به دنبال راه اندازی مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی «خیام» در دانشگاه نبریخا و با هدف معرفی فرهنگ ایرانی و دانشمندان نامی آن و بررسی ابعاد مختلف شخصیت علمی این دانشمند ایرانی در سطح بین المللی تدارک دیده شده است.
دکتر شبیری با بیان محورهای همایش اضافه کرد: خیام در کشورهای مختلف جهان، وجوه مختلف شخصیت خیام، رباعیات مستند خیام، چهره خیام در شرق و غرب، ترجمه پذیری رباعیات خیام، خیام و حکمت، خیام و نجوم، خیام و ریاضی، خیام و شعر، خیام و عرفان ازجمله محورهای مورد بررسی این کنفرانس دو روزه با حضور استادان، صاحب‌نظران و شخصیت‌های علمی و فرهنگی بین‌المللی خواهد بود.
او در خصوص زمان برگزاری کنفرانس گفت: این کنفرانس به مدت دو روز که ۲۷ بهمن در دانشگاه نبریخا و ۲۸ بهمن در دانشگاه کمپلوتنسه برگزار خواهد شد.
گفتنی است، مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی خیام اولین مرکز آموزش زبان فارسی‌ است که در یکی‌ از دانشگاه‌های اسپانیا دایر شده است و با توجه به مسئولیت دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان هماهنگ‌کننده روابط دانشگاهی ایران و اسپانیا این مرکز زیر نظر دانشگاه علامه طباطبائی فعالیت می‌نماید.


با توجه به افتتاح این مرکز و اهمیت آن در وهلۀ اول این طرح می تواند کاری مفید در جهت شناساندن این مرکز به ایرانشناسان دنیا باشد. با ارتباط گیری مسئول مرکز خیام با این بزرگان، زمینۀ تبدیل شدن مرکز خیام به نقطۀ مرکزی و محل گردهمایی های آتی ایشان زیر نظر بزرگترین دانشگاه علوم انسانی ایران یعنی دانشگاه علامه طباطبایی فراهم خواهد آمد. در وهلۀ بعد این اقدام می تواند زمینۀ پیوند بین محققان زبان و ادب و فرهنگ فارسی خارج از کشور را با استادان دانشگاه های ایران فراهم کند و به مرور شبکه تحقیقاتی بزرگی در عرصه های دیگر نیز فراهم آید. این امر دور از ذهن نیست چنانکه مرکزی چون مرکز خیام  با نام "اقامتگاه دانشجویان"در چند دهۀ گذشته، استادان و بزرگان هنر و ادب و فرهنگ اسپانیا را گرد هم آورد چنانکه توانستند تحولی عظیم در ادبیات اسپانیا ایجاد کنند و آثارشان جهانی شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار