۱۸ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۲۷
کد خبر: ۲۸۷۳۵۲
هادی خانیکی، مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی

مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی گفت: قانعی‌راد در اواخر دوران حیات خود تمایل داشت که مطالبش در رسانه‌های واسط و در قالب ژورنالیسم علم منتشر شود.


به گزارش عطنا و به نقل از آنا، هادی خانیکی در اولین همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی علم و فناوری در پنل تخصصی مطالعات فرهنگی و اجتماعی علم و فناوری گفت: آنچه میان رسانه‌های رسمی و غیررسمی در انعکاس آموزش عالی دیده می‌شود، متفاوت است در رسانه‌های غیررسمی دانشگاه و آموزش عالی میان‌تهی معرفی می‌شود اما در رسانه‌های رسمی دستاوردها و فعالیت‌های علمی منعکس می‌شود.


وی افزود: در علوم ارتباطات فعالیت‌های علمی در چند شکل منتشر می‌شود، دسته اول فعالیت‌های علمی در قالب مقالات علمی و در ژورنال‌های علمی منتشر می‌شود. دسته دیگر رسانه‌های واسط هستند که به ژورنالیسم علم مشغول هستند و علم را به زبان عموم بیان می‌کنند و دسته سوم که رسانه‌های عادی و غیررسمی هستند به موضوعات عامه پسند می‌پردازند.


استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: در فرآیند انتخاب استاد نمونه و برتر دانشگاه‌ها آیتمی به عنوان میزان حضور در رسانه‌ها و ارتباط با رسانه‌ها وجود دارد که متاسفانه فقط حضور در تلویزیون امتیاز دارد اما رسانه‌ها گسترده‌تر از تلویزیون هستند و در عرصه پساتلویزیون قرارداریم و ژورنالیسم علم موضوعی است که فراتر از تلویزیون به آن می‌پردازد.


خانیکی با اشاره به نامگذاری این همایش به یاد محمدامین قانعی‌راد مطرح کرد: قانعی‌راد در اواخر دوران حیات خود تمایل داشت که مطالبش در رسانه‌های واسط و در قالب ژورنالیسم علم منتشر شود تا قشر عمومی‌تری بتوانند فعالیت‌های علمی و دستاوردهای علمی وی را دنبال کنند.


وی تصریح کرد: شتابزدگی سبب شده است تا علم به فناوری برسد، فناوری خواهان دارد و قابل سنجش است چون ارتباط بین علم و فناوری بیشتر شده است بنابراین انتظار از علم نیز بیشتر شده است.


این استاد علوم ارتباطات اشاره کرد: در ارتباطات وقتی مسئله جدی‌تر و پررنگ‌تر می‌شود که جنبه‌های منفی آن بیشتر شود، پس از حادثه اتمی چرنوبیل مخاطرات علم مطرح شد و گفتگوی بین علم و فناوری و رسانه‌ها جنبه عمومی به خود گرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار