۱۳ آبان ۱۳۹۸ ۱۰:۵۷
کد خبر: ۲۸۷۲۵۲
نشست خبری پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات و دانش شناسی

نشست خبری پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات در سالن جلسات حوزه ریاست کتابخانۀ ملی ایران برگزار شد.


به گزارش عطنا، این نشست با حضور محمد زره ساز، دبیر علمی کنگره، مهرناز خراسانچی، دبیر اجرایی، میترا صمیعی، دبیر چهارمین جایزه ملی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران و عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، فریبرز خسروی، دبیر انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار شد.


زره ساز در این نشست در سخنانی گفت: 18 نشست تخصصی در مورد "آینده تحولات علوم اطلاعات و کتابداری" برگزار خواهد شد که مخاطبان آنها سه گروهِ دانشگاهیان، کتابداران و مدیران هستند.


او ادامه داد: چهره هایی همچون دکتر محسنیان راد و دکتر عباس کاظمی از رشته های علوم ارتباطات و جامعه شناسی در این پنل ها حضور خواهند داشت. دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مهمان افتتاحیه این کنگره خواهند بود.


دبیر علمی این کنگره در ادامه تصریح کرد: "تاک" به معنای تجربه‌ها و ایده‌های کتابداران، خلاقیتی بود که سال گذشته شکل گرفت و استقبال بسیار زیادی از آن شد. قرار است امسال با کمک دبیران نشست، این برنامه قاعده‌مندتر و در سالن اصلی برگزار شود و از استادان باتجربه برای ارائه استفاده شود.


وی تاکید کرد: تاک به معنای برنامه ای است که در آن افراد ایده های جدید خود را در مورد علم اطلاعات ارائه می دهند.


رزه ساز اظهار کرد: دبیرخانه کنگره، برگزاری پیش نشست ها را هم مدنظر قرار داده است و تا الان 20 پیش نشست برگزار شده و همچنان تا قبل از کنگره هم ادامه خواهد داشت.


او خاطرنشان کرد: جالب است بدانید ما برای اولین بار، پیش نشست های استانی هم برگزار کردیم که سه مورد آن در مشهد و یک مورد آن در شیراز بوده است؛ اما فعلاً امکان برگزاری خود کنگره در استان ها وجود ندارد.


دبیر علمی این کنگره با اشاره به اینکه خلاصه‌ای از پیش‌نشست‌ها به صورت کتابچه منتشر خواهد شد، گفت: امسال پنل دانشجویان و دانش آموختگان هم با حضور دبیر انجمن های علمی دانشجویی برگزار خواهد شد و این تصمیم نقش این دانشجویان را پررنگ تر می‌کند، اما متاسفانه استقبال زیادی صورت نگرفت و تنها انجمن های علمی چهار دانشگاه الزهرا(س)، علامه طباطبائی، شاهد و شهید بهشتی درخواست حضور داده اند.


در ادامه این نشست خبری، خسروی، دبیر انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران هم در سخنانی گفت: موضوع کنگره امسال به خاطر تحولات صورت گرفته و تغییر نوع نگاه جوانان، مربوط به بحث آیندۀ علوم اطلاعات و کتابداری است.


او ادامه داد: کار کنگره ایجاد موج برای حرکت به سمت‌هایی است که باید به آنها پرداخته شود.


میترا صمیعی، دبیر چهارمین جایزه ملی انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران و عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی هم در این نشست در سخنانی گفت: روز قبل و بعد از کنگره دو کارگاه برگزار خواهد شد.


او گفت: کارگاه اول با موضوع "آینده نگاری رشته علوم اطلاعات در ایران" توسط استاد رضا ملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و کارگاه دوم با عنوان "روش تحقیق آینده نگاری و آینده پژوهی" توسط دکتر حیدری از مرکز تحقیقات سیاسی علمی کشور برگزار خواهد شد.


صمیعی در ادامه اظهار کرد: دانشجویان موقع ورود به دانشگاه، اطلاعاتی از رشته علم اطلاعات ندارند و بعد از مدتی نسبت به آن ناامید می‌شوند. این کنگره فرصت مناسبی برای شرکت این افراد است تا آنها را نسبت به رشتۀ خود علاقه‌مند کند.


این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: از تمامی دانشجویان سراسر کشور دعوت می‌کنم تا ضمن شرکت در این کنگره، با بزرگان و صاحب‌نظران رشتۀ خود آشنا شوند.


در ادامه این نشست خبری، مهرناز خراسانچی، دبیر اجرایی کنگره در سخنانی گفت: پویش "ما و آینده" مربوط به نقش هر فرد در آیندۀ رشته علم اطلاعات است که در قالب کلیپ‌هایی در فضای مجازی کنگره منتشر خواهد شد.


او ادامه داد: یکی از فعالیت های مفید این کنگره این است که برای شرکت کنندگان، کارت هوشمند صادر خواهد شد که این مهم، نظم بیشتری به برنامه ها خواهد داد.


خراسانچی تصریح کرد: دو ساعت بعد از کنگره افراد می‌توانند به وسیلۀ همین کارت هوشمند، گواهی حضور خود را از پرینتر تعبیه شده دریافت کنند.


وی در پایان گفت: امسال ایران‌داک و کتابخانه ملی ایران از حامیان برگزاری این کنگره ملی هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار