۱۲ آبان ۱۳۹۸ ۱۲:۳۴
کد خبر: ۲۸۷۲۳۰
کورش صفوی در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین‌المللی زبان‌شناسی ایران

ششمین دفتر از مجموعه «نوشته‌های پراکنده» کورش صفوی در قالب مجموعه «نگین‌های زبان‌شناسی» انتشارات علمی با نام «نام‌آوا و خط» منتشر شد.
به گزارش عطنا و به نقل از مهر، در این اثر نویسنده مباحث مختلف مربوط به زبان‌شناسی را مطرح می‌کند. جدا از مقاله نخست، سه نوشته  بعدی کلا به مسائل مرتبط با خط و نظام نوشتاری می‌پردازد و این امکان را در اختیار مخاطب تازه آشنا با مسائل زبانی قرار می‌دهد تا شناختی نسبی از این حوزه به دست آورد. این کتاب از چهار بخش تشکیل شده است؛ نام آوا، خط و نظام نوشتاری، گفت‌وگوی پرسوء تدبیر و خط.


کورش صفوی در پیشگفتار این اثر اشاره می کند که بحث اصلی در این نوشته‌ها به جز نوشته اول (نام‌آوا) مرتبط به خط (خط و نظام نوشتاری، گفت‌وگوی پرسوء تدبیر و خط) است.


در فصل نام‌آوا مولف به این موضوع می‌پردازد که نام آواها در تمامی زبان‌ها وجود دارند و ابزار مناسبی برای طرح فرضیه‌ای مقبول برای پیدایش زبان در در انسان به حساب می‌آیند و از رساله کراتیلوس افلاطون تا زمان ما سابقه‌ای طولانی دارد. اینکه نام آوا واژه‌ای است که تقلیدی از صدایی در جهان خارج است و واژه‌هایی چون «بمب»، «هق هق» و «تلق تلوق» از این دست واژگان هستند. او به این می‌پردازد که نام آواها مقوله واحدی را تشکیل نمی‌دهند و از جنبه‌های مختلف متفاوت هستند. در این بخش به صورت مفصل به ماهیت، ویژگی، گونه ها و... نام آواها می‌پردازد و با ذکر مثال‌هایی از شعرها آنها را تبیین می‌کند.


در سه بخش بعدی مربوط به خط به تبیین مسائلی چون پیدایش نوشتار، حوزه نظام نوشتاری، رده‌شناسی نظام‌های خوانداری، الفبا، راه‌های تصحیح خط فارسی، خط و زبان و... می‌پردازد.


ویژگی مهم آثار کورش صفوی این است که او زبان صمیمی و لحن جذابی در نوشتن دارد و تخصصی‌ترین مسائل را به زبانی خودمانی برای مخاطب بیان می‌کند و همین امر سبب می‌شود آثار او برای مخاطب عام هم قابل فهم و خواندنی باشد، شیوه‌ای که در این کتاب نیز به چشم می‌خورد.


کورش صفوی متولد ۱۳۳۵، نایب‌ رئیس انجمن زبان‌شناسی ایران و استاد دانشگاه علامه طباطبائی است. پژوهش‌های او در زمینه معناشناسی، نشانه‌شناسی، رابطه زبان‌شناسی و ادبیات و تاریخ زبان‌شناسی است. از او تاکنون تالیفات و ترجمه‌های زیادی در حوزه زبان شناسی منتشر شده است.  ترجمه کتاب «تمهیداتی برای طرح نظریه‌ای در باب زبان» نوشته لویی یلمزلف و تالیف کتابی با عنوان «روایت» از دیگر آثار منتشر شده صفوی در امسال است.


دفتر ششم از مجموعه نوشته‌های پراکنده با نام «نام آوا و خط» در ۱۲۳صفحه با قیمت ۳۹۵۰۰ تومان از سوی انتشارات علمی منتشر شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار