۱۱ آبان ۱۳۹۸ ۱۷:۰۷
کد خبر: ۲۸۷۲۰۳
photo_2019-10-01_22-15-22

آیین اختتامیه نخستین دوره جایزه بزرگ کتاب سال جوانان با معرفی نویسندگان، مترجمان و پدیدآورندگان برتر جوان زیر ۲۹ سال برگزار شد.
به گزارش عطنا، میثم موحدفر، دبیر نخستین دوره جایزه کتاب سال جوانان با ارائه گزارشی گفت: آثار کتاب ارائه شده به این جایزه در بازه زمانی آغاز سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۳۹۶ برای نخستین بار به چاپ رسیده و آثار در موضوعات دهگانه رده‌بندی ارزیابی و داوری شد که این کار با مسئولیت موسسه خانه کتاب انجام شد.


وی افزود: کتاب‌های سال جوانان کشور در یک هزار و ۳۴ عنوان جمع‌بندی شد و در دو مرحله مورد داوری و ارزیابی قرار گرفت.


دبیر این جایزه ادامه داد: در نخستین مرحله داوری و ارزیابی ۵۳ عنوان انتخاب شد و به مرحله دوم داوری راه یافت. در مرحله دوم داوری نیز ۱۰ عنوان برتر برگزیده شد که در اختتامیه نخستین دوره جایزه کتاب سال جوانان کشور ۱۰ نفر برگزیده و برتر موفق به دریافت جایزه و تندیس جشنواره شدند. همچنین در این ارتباط نیز از سوی داوران ۱۵ اثر دیگر شایسته تقدیر شناخته شدند که در این آیین از آفرینندگان این آثار هم تقدیر شد.


بر اساس این گزارش، بیانیه پایانی نخستین جایزه کتاب سال جوانان به شرح زیر است:
«هیئت داوران نخستین دوره جایزه ملی کتاب سال جوانان ضمن سپاسگزاری از همراهی اهل قلم با این رویداد فرهنگی و ارج گذاری از ناشران و همگامان و نهادهای پشتیبان این جایزه که بی‌گمان می‌تواند در پیشبرد و فزون بخشی آثار دانشی و پژوهشی نویسندگان، پژوهشگران و مترجمان جوان و شکوفایی ایشان نقش‌آفرین باشد، کتاب سال جوانان را آوردگاهی مهم و رازشمند در مسیر پرورش نوقلمان و قلم به دستان جوانان کشور قلمداد می‌کند. در این دوره از جایزه کتاب‌سال جوانان مجموعا یک هزار و 34 عنوان کتاب به دبیرخانه رسید که از آثار چاپ شده در بازه زمانی سال‌های 1395 و 1396 به گردونه هماوردی راه یافتند. شرکت این شمار اثر نشان از توجه و اهتمام ناشران و پدیدآورندگان جوان کشور به این رویداد دارد و شایسته است راهبران فرهنگی و سیاست‌گذاران نیز نگاه ویژه‌ای به این سرمایه بی‌همانند علمی و فرهنگی ایران سرفراز داشته باشند.
در نخستین جایزه کتاب سال جوانان، آثار در موضوعات ده‌گانه رده‌بندی دیویی شامل کلیات، فلسفه و روان‌شناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، علوم کاربردی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا و نیز گروه کودک و نوجوان توسط 40 تن از استادان و پژوهشگران دانشگاهی، حوزوی و مراکز مختلف پژوهشی و علمی ارزیابی و داوری شد. پس از داوری مرحله اول در مجموع 53 عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافت که از میان آثار یاد شده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر از سوی دستکم دو نفر از داوران، 10 عنوان کتاب، «برگزیده» و 14 عنوان کتاب «شایسته تقدیر» شناخته شد».


فهرست برترین پدیدآورندگان نخستین دوره کتاب‌ سال جوانان به شرح زیر است:


برگزیدگان
1ـ شیوا فرمانی/ برگزیده روان‌شناسی
2ـ وحید ردایی/ برگزیده روان‌شناسی
3ـ علی‌رضا زمانی/ برگزیده زیست‌شناسی
4ـ محمدجواد دهقانی/ برگزیده پزشکی ـ تالیف
5ـ میلاد جعفرپور/ برگزیده متون قدیم
6ـ حسین قسامی/ برگزیده نثر معاصر
7ـ فاطمه محمدرضایی/ برگزیده پزشکی ـ ترجمه
8ـ فرزاد پورقاضی/ برگزیده پزشکی ـ ترجمه
9ـ فرشاد رضایی/ برگزیده ادبیات زبان‌های دیگر
10ـ مظهر ادوای/ برگزیده تاریخ


گفتنی است، کتاب درمان اگزیستانسیال ترجمه سمیه کاظمیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و وحید ردایی، فارغ التحصیل این دانشگاه هم جزو برگزیدگان بخش روانشناسی قرار گرفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار