۳۰ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۳۲
کد خبر: ۲۸۶۹۲۱
پنل های برگزار شده در کنفرانس بین المللی یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل
همایش بین المللی یکجانبه گرایی و حقوق بین الملل با برگزاری چهار میزگرد تخصصی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، گلی یولداشو، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات تاریخ معاصر آکادمی علوم ازبکستان با ایراد سخنانی در این کنفرانس به تحلیل وضع کنونی منطقه و راه های پایان دادن به تنش ها پرداخت.


وی با تشریح موضوع مورد بررسی خود با عنوان «یکجانبه‌گرایی، پیامدها برای صلح و امنیت بین المللی در آسیای مرکزی» گفت: روسیه و چین تلاش هایی را در حوزه دفاعی آغاز کرده اند تا وضع امنیتی و دفاعی را در منطقه تغییر دهند.


یولداشو افزود: ایران و چین با امضای توافقنامه هایی به مدت ۲۰ سال همکاری های خود را در زمینه های مختلف گسترش داده اند. کشورهای آسیای مرکزی نیز باید به این تلاش ها بپیوندند.


به اعتقاد وی، تنش های امنیتی و سیاسی موجب افزایش ناامنی، رقابت تسلیحاتی و گسترش فعالیت گروه های تروریستی و سوداگران مواد مخدر می شود که این مسأله، اوضاع منطقه را پیچیده کرده است.


پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات تاریخ معاصر آکادمی علوم ازبکستان با بیان این که چین نقش مهمی در پروژه های منطقه ای از جمله پروژه توسعه بندر چابهار ایران دارد و به عنوان بزرگترین شریک اقتصادی کشورهای آسیای مرکزی به شمار می رود، ادامه این همکاری را در گرو زیرساخت های درست امنیتی، اقتصادی و سیاسی دانست.


یولداشو در بخش دیگری از سخنانش به رویکرد سیاست خارجی کشورش اشاره کرد و گفت: ازبکستان به دنبال موازنه در منطقه بوده و سیاستی واقع‌گرایانه را در دستور کار خود قرار داده است؛ از این رو روابطی دوستانه را با همسایگان و دیگر کشورها پایه ریزی کرده است.


وی یادآور شد: تنش هایی که در زمان حاضر در منطقه دیده می شود و نیز افزایش فعالیت گروه های افراطی و قاچاقچیان مواد مخدر، تنها از طریق همکاری های منطقه ای و توجه به چندجانبه‌گرایی قابل حل است. نمونه چنین رویکردی برای حل یک مسأله بین المللی را در همکاری کشورهای ۱+۵ و ایران و دستیابی به توافق هسته ای شاهد بودیم. از این رو باید تأکید کرد که یکجانبه‌گرایی پاسخی برای چنین مسأ‌له ای ندارد و راه حل عبور از این چالش ها، همکاری و توجه به چندجانبه‌گرایی است.


کنفرانس بین المللی یکجانبه‌گرایی و حقوق بین‌الملل روز دوشنبه با سخنرانی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و تعدادی از کارشناسان داخلی و خارجی برگزار شد. این کنفرانس به دنبال تبیین حد و مرزهای چالش یک جانبه‌گرایی در برابر موضوعات متعدد حقوق بین‌الملل بوده و در آن  ابعاد مختلف یک جانبه‌گرایی در حقوق بین‌الملل از جمله در حوزه محیط زیست، حقوق بشر بین‌الملل، صلح و امنیت ملی، سازمان‌های بین‌المللی، حل و فصل اختلافات بین‌المللی و نیز آثار اقدامات یک جانبه آمریکا بر حقوق بین‌الملل و مسؤولیت بین‌المللی دولت‌ها در همراهی با موارد نفی حقوق بین‌الملل و با حضور اندیشمندان و صاحبنظران این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.


برای شرکت در این کنفرانس که با همکاری مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار ‌شد، کارشناسانی از بیش از ۱۰ کشور مقالات خود را به دبیرخانه ارسال کرده بودند که در نهایت ۲۶ مقاله پذیرفته و از این بین ۱۶ سخنرانی توسط استادان دانشگاه‌های کشور و ۱۰ سخنرانی نیز توسط مهمانان خارجی از کشورهای ایتالیا، هند، روسیه، فنلاند، لهستان، پاکستان، ازبکستان، روسیه، مقدونیه و افغانستان در این کنفرانس انجام شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار