۰۹ مهر ۱۳۹۸ ۱۹:۱۸
کد خبر: ۲۸۵۵۷۳
دکتر وحید شالچی

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است: برنامه‌های گفت‌وگو محور با فرم هنری میان دانشجویان نسل جدید طرفدار بیشتری دارند.
به گزارش عطنا و به نقل از ایسکانیوز، شالچی با تاکید بر تاثیر مستقیم سلیقه نسل جدید در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها اظهار کرد: دغدغه تمامی مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها این است که بتوانند برنامه فرهنگی خود را متناسب با ذائقه‌های نسل جدید تغییر دهند؛ البته این امر چندان ساده نیست.


وی ادامه داد: هر چه فعالیت‌های فرهنگی بیشتری توسط خود دانشجویان صورت گیرد، دانشجویان بیشتر جذب برنامه‌های فرهنگی خواهند شد. از طرفی دانشگاه‌ها باید در این امر نقش هدایت و مشاوره داشته باشند، این عوامل در کنار یکدیگر هم می‌تواند منجر به تغییر ذائقه نسل جدید شود و هم جذابیت لازم برای نودانشجویان را داشته باشد؛ زیرا اگر خود دانشجویان درخواست دهنده و برگزار کننده باشند، قطعا سلایق آن‌ها در برنامه‌ها نمود پیدا خواهد کرد.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به جایگاه هنر در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: هنر در فعالیت‌های فرهنگی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به همین منظور وجه غالب فعالیت‌های فرهنگی باید در فرم هنری برگزار شود.


وی اضافه کرد: حرکت کردن در مسیر و فرم هنری بسیار مهم است، خوشبختانه نسل جدید علاقه بسیاری به مباحث هنری دارند. البته این علاقه‌مندی همواره متناسب با دانش هنری لازم نیست. یکی از راه‌هایی که می‌توان با کمک آن برنامه‌های فرهنگی را برای دانشجویان جذاب نگه داشت، به کار بردن فرم هنری است، از جمله آن می‌توان به انواع فعالیت‌های هنری در حوزه ادبیات و تئاتر اشاره کرد، چنین فعالیت‌هایی‌ در کنار حوزه‌های دیگر کمک می‌کند تا این جذابیت حفظ شود.


شالچی افزود: وجه دیگری که به نظر می‌رسد باید به آن توجه کرد، اقتضائات جوانی است، این اقتضائات شور و نشاط خاصی را می‌طلبد مسئولان فرهنگی باید تلاش کنند این موارد را در برنامه‌های فرهنگی خود لحاظ کنند.


وی اظهار کرد: گفت‌وگو محور بودن برنامه‌ها باعث جذب دانشجویان خواهد شد. مسئولان فرهنگی باید تلاش کنند هر چه بیشتر از برنامه‌های تک گویانه و مونولوگ بپرهیزند، به عنوان مثال دانشگاه‌ها باید از برنامه‌هایی که یک مسئول در آن به سخنرانی می‌پردازد، فاصله بگیرند. از طرفی باید برنامه‌های چند صدایی را جایگزین مراسم‌های سخنرانی محور کرد تا دانشجویان بتوانند در برگزاری آن برنامه مشارکت کنند.


معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: الگوهای فرهنگی در دانشگاه‌ها باید مورد بازنگری قرار گیرد. هرچه جوانان بتوانند صدای نسل خود را در برنامه‌های فرهنگی بیشتر بشنوند، مشارکت بیشتری خواهند داشت. باید متناسب با تغییرات نسل جدید تحولات لازم را در برنامه‌های فرهنگی ایجاد کنیم.


وی افزود: هر نسلی بنا بر تجربیاتی که داشته، اقتضائات دوران و تغییراتی که در زندگی اقتصادی و اجتماعی خود تجربه کرده، علایق و سلایق متفاوت خود را دارد، هنر آن است که به گونه‌ای همزمان ما این نسل را به نسل قبلی خود متصل و این فرصت را ایجاد کنیم که میراث فرهنگی به این نسل منتقل شود. از طرفی نسل جدید همزمان باید بتواند صدای خود را در برنامه‌های فرهنگی داشته باشد و ذائقه‌های خود را در برنامه‌ جلوه‌گر کند.


شالچی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌های فرهنگی مکانی است که افراد در آن بیان خود را می‌سازند، اگر از سویی زمینه مشارکت دانشجویان و از سویی دیگر زمینه آشنایی آنان با میراث فرهنگی غنی ایرانی و اسلامی فراهم شود، این امکان به وجود می‌آید که هم، صدای نسل جدید در برنامه‌های فرهنگی ایجاد شود، در عین حال تداوم میراث فرهنگی خود را شاهد باشیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار