۰۸ مهر ۱۳۹۸ ۲۱:۴۷
کد خبر: ۲۸۵۴۴۶
افتتاحیه سومین همایش بین المللی اربعین در دانشگاه علامه طباطبائی

سومین همایش بین المللی اربعین صبح امروز در محل سالن نشست های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان این حوزه از کشورهای عراق، لبنان، ترکیه و… برگزار شد.


به گزارش عطنا، سيدضیاء الصافی، عضو هیئت علمی دانشگاه کربلا و مجمع اساتید جمعیت ولایی عراق، طی سخنانی در این همایش با اشاره به اهمیت مسئله اربعین برای مسلمانان جهان، اظهار کرد: مردم کربلا و دیگر شهرهای عراق در این روزها برای پذیرایی از راهپیمایان اربعین، که از کشورهای مختلف به ویژه ایران در این مراسم حضور می‌یابند، همه تلاش خود را انجام می‌دهند.


وی به دیدار اخیر رؤسا و اعضای تکایا و هیئت‌های عراقی با مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) اشاره کرد و گفت: رؤسای تکایا پس از بازگشت به عراق، سخنان مقام معظم رهبری را توشه راه خود قرار داده‌اند و تمام تلاش خود را برای عملی‌ کردن بیانات ایشان با هدف بهتر برگزار کردن مراسم اربعین به کار می‌گیرند.


استاد دانشگاه کربلا در ادامه نقش استادان دانشگاه و علما در تبیین مسئله اربعین را مهم برشمرد و تأکید کرد: استادان دانشگاه با حضور در این همایش، اهمیت و نقش امام حسین(ع) در تاریخ اسلام را یادآور و به قیام آن حضرت اشاره کردند.


وی همچنین به ضرورت تشکیل کمیته‌هایی برای بررسی نکات مطرح شده در همایش پرداخت و در ادامه با اشاره به نقش حشدالشعبی(بسیج مردمی عراق) در حفظ امنیت این کشور، گفت: این نیروها شبانه‌‌روز برای ایجاد امنیت و برگزاری هر چه بهتر مراسم اربعین تلاش می‌کنند.


الصافی با بیان اینکه دشمنان جهان اسلام به ویژه آمریکا و اسرائیل از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به دنبال کم‌اهمیت جلوه دادن اربعین هستند، تصریح کرد: ما باید با این مسئله مقابله و شبکه‌ها و رسانه‌های اسلامی متمرکزی را در این زمینه راه‌اندازی کنیم. پیشنهاد می‌کنم که دانشگاه علامه طباطبائی در این زمینه گام بردارد.



استاد دانشگاه ترکیه: اهتمام داشتن به اندیشه و فرهنگ حسینی در اربعین برای همه جهان اسلام امیدبخش است


مهمت چلنگ، استاد زبان فارسی دانشگاه‌های ترکیه، نیز در سومین همایش اربعین دانشگاه علامه طباطبائی سخنرانی کرد و به مشکلات اخیر جهان اسلام پرداخت و گفت: جهان اسلام در سال‌های اخیر با مشکلات فراوانی روبرو بوده است. در این شرایط نیاز داریم که وحدت خود را حفظ کنیم و این همایش بین‌المللی که با نام امام حسین(ع) برگزار شده است، ما را دور هم جمع کرده تا درباره مشکلات جهان اسلام سخن بگوییم.


استاد دانشگاه ترکیه با اشاره به جمع زیاد راهپیمایان اربعین در هر سال، ابراز کرد: براساس آمارها حدود ۲۰ میلیون نفر در این مراسم شرکت می‌کنند که این مسئله بسیار امیدوارکننده است و انتظار داریم که این تعداد به ۲۰۰ میلیون نفر برسد.


وی در پایان تأکید کرد: اهتمام داشتن به اندیشه و فرهنگ حسینی در اربعین برای همه جهان اسلام امیدبخش است.



رئیس کمیته فرهنگی اربعین: این جامعه بر پایه فضایلی است که بر محور حضرت سیدالشهدا است


حجت الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی اربعین در  این همایش گفت: اربعین نشانه یک مدنیت جدید است و این مدنیت جدید نشانه جامعه و زیست موحدانه است. پس از تلاش‌هایی که غرب و استعمار سال‌ها انجام داد تا جریان اسلامی را قومیتی و پراکنده کند اربعین یک بشارت و صحنه‌ای است که تشکیل امت اسلامی را به جامعه اسلامی نوید می‌دهد.


وی افزود: این جامعه بر پایه فضایلی است که بر محور حضرت سیدالشهدا است و شعار الحسین یجمعنا نشان دهنده این موضوع است. این حرکت عظیم که با اقبال عمومی انجام می‌شود نیازمند تحکیم موارد معرفتی است از این جهت باید از همه اساتید و نخبگان و دانشگاهیانی که ورود کرده اند تشکر کرد.


احمدی اضافه کرد: غالب نگاه‌ها آسیب شناسانه بود، اما رهبری به ظرفیت‌ها اشاره کردند و تاکید کردند که ظرفیت‌ها و جنبه‌ها و فرصت‌ها را بشناسیم. از طرف دیگر در اربعین میلیون‌ها نفر حضور می‌یابند. کسانی که متصدی این کار هستند نیازمند کارشناسان این حوزه و اساتید برای تدوین راهبرد‌ها و ایجاد ضوابط هستند.


حجت الاسلام احمدی ادامه داد: از طرفی همه ما می‌دانیم اگر قرار است بحث تمدن اسلامی شکل بگیرد پایه اصلی آن تمدن اسلامی است و این در اربعین به چشم دیده می‌شود که بدون توجه به رنگ و نژاد همه یکدست هستند و البته دشمنان هم از پای نخواهند نشست. بدین جهت لازم است برای صیانت از این جریان نخبگان دانشگاهی فعالیت کنند تا این حرکت حفظ و به صاحب اصلی آن برسد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار