۰۸ مهر ۱۳۹۸ ۲۱:۳۰
کد خبر: ۲۸۵۴۴۰
دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
سومین همایش بین المللی اربعین صبح امروز در محل سالن نشست های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان این حوزه از کشورهای عراق، لبنان، ترکیه و… برگزار شد.

به گزارش عطنا، وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در نشست همایش بین المللی اربعین گفت: این کنفرانس با حمایت وزارت علوم صورت گرفته و سومین کنفرانسی است که در جهان اسلام در دانشگاه‌ها رخ داده است. در انتهای همایش نیز مقالات به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی منتشر می شود و در اختیار اربعین پژوهان قرار می‌گیرد.


وی ادامه داد: تحمیل تحولات فرهنگی و تاریخی ایران بدون رجوع به فرهنگ عاشورا ممکن نیست و روحیه عدالتخواهی ایران و خیلی از کشور‌های دیگر وامدار عاشورا است. خوشبختانه بعد از سقوط صدام حسین اربعین احیا شده است. از منظرهای مختلف علمی باید به آن پرداخت و حوزه اربعین پژوهی را به عنوان حوزه زنده علمی دنبال کرد.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: ما به دنبال این هستیم که این مسیر را ادامه دهیم تا کنون ۱۸۰ مقاله به دست دبیرخانه همایش رسیده است و ۱۳۵ مقاله پذیرفته و از این تعداد برای ۳۵ مقاله فرصت ارائه داده شده است. اما تمام مقالات در دسترس برای مطالعه خواهد بود و از درون زیست جهان تشیع باید کار‌های علمی برای اربعین انجام شود.


وی افزود: با توجه به اینکه عاشورا، فرهنگ حسینی و اربعین در فرهنگ ما نقش بسیاری دارد، تحلیل تحولات فرهنگی تاریخی در ایران بدون رجوع به فرهنگ عاشورا ممکن نیست.


به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، عاشورا تاثیرات مهمی بر فرهنگ ایران دارد و اربعین که از دیرینه در فرهنگ شیعی بوده است.


شالچی با اشاره به اینکه تمام ابعاد پدیده اربعین باید بررسی شود، یادآور شد: دانشمندان مختلفی از ایران و جهان اربعین را به عنوان حوزه زنده پژوهشی دنبال می‌کنند. از این رو دانشگاه علامه طباطبائی نیز اهتمام زیادی بر این موضوع دارد.


شالچی خاطر نشان کرد:  ممکن است در حوزه اربعین پژوهی، برخی موسسه های خارجی سوگیری‌هایی داشته باشند، اما مهم این است که از درون زیست‌جهان تشیع کارهای شایسته‌ای در این باره انجام شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار