۰۸ مهر ۱۳۹۸ ۲۱:۲۳
کد خبر: ۲۸۵۴۳۳
دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی

سومین همایش بین المللی اربعین صبح امروز در محل سالن نشست های کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان این حوزه از کشورهای عراق، لبنان، ترکیه و… برگزار شد.


به گزارش عطنا، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این همایش در سخنانی اظهار کرد: سومین همایش علمی بین‌المللی اربعین با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و با کمک دانشگاه‌های مختلف بین‌المللی در حال برگزاری است.


وی ادامه داد: به عنوان دانشگاهی که بر پدیده‌های اجتماعی و علوم انسانی متمرکز شده است، معتقدیم پیاده‌روی اربعین می‌تواند در عصر جدید، پدیده‌ای نو به شمار رود. از عصری عبور کرده‌ایم که تمامی پدیده‌های اجتماعی شامل فرهنگ، اقتصاد، مذهب، جنگ، خشونت و هویت‌های اجتماعی درون دولت‌ها و ملت‌ها معنی می‌گرفت، به نوعی دیگر می‌توان گفت این پدیده‌ها در چنگال دولت‌ها و ملت‌ها گرفتار شده بود.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: در ابتدای قرن ۲۱ شاهد هستیم که ارزش‌های انسانی، فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها نمی‌توانند در چارچوب تنگ پدیده‌های مدرن باقی بمانند.


وی‌ اضافه کرد: پیاده‌روی اربعین حادثه‌ای بزرگ و پدیده اجتماعی جدیدی است که می‌تواند از این منظر مورد مطالعه کارشناسان قرار گیرد.


سلیمی افزود: پس از سال ۱۹۴۸ و قیام چین، پیاده‌رویبه این وسعت، تنوع و گستردگی در دنیا نداشتیم. در این اجتماع بزرگ، انسا‌ن‌هایی از ملت‌های مختلف، قومیت‌های گوناگون و گرایش‌های سیاسی متفاوت حول پیامی آزادی‌بخش در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.


وی بیان کرد: در جهانی که برای تصرف سرزمینی کوچک، خون‌های زیادی ریخته می‌شود و برای منافع کوچک، تنش‌های عظیم به وجود می‌آید، شاهد هستیم اجتماعی از مسلمانان ایجاد شده که در آن انسان‌ها برای خدمت‌رسانی از یکدیگر سبقت می‌گیرند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: راهپیمایی اربعین، پدیده‌ای است که انسانیت و ارزش‌های زیادی در آن جلوه‌گر شده و شاید بتواند شیوه جدید زیست اجتماعی و تعاملات انسانی را به ما نشان دهد. از اندیشندان انتظار داریم الگو‌های علمی خود را در عرصه بین‌المللی نشر دهند ‌و امیدوارم بتوانیم تحولات در این زمینه را بیشتر به جهان انعکاس دهیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار