۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ۱۸:۰۹
کد خبر: ۲۸۴۳۹۹
علی انتظاری، مدیر گروه پژوهشگری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی

علی انتظاری، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تحقیر نقش مادران در فرهنگ جامعه را یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات جمعیتی و عدم توفیق کشور در حفظ نرخ باروری و جوانی جمعیت دانست و گفت: عدم توفیق غرب در بهبود وضعیت جمعیتی، با وجود اجرای سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت، ناشی از عدم توجه به نقش مادری و خانواده است.
به گزارش عطنا، انتظاری، استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، در گفت و گو با مقاومتی نیوز گفت: خانواده ها در کشور ما تنها هستند. هیچ نهاد و سازمانی برای فرزندآوری از خانواده ها حمایت نمی کند. امروزه شرایط مانند گذشته نیست که فرزندآوری و نگهداری از فرزندان آسان و کم هزینه باشد. عوامل مختلفی بر زندگی کودکان امروز اثرگذار هستند و خانواده ها ناچارند به آن ها توجه نمایند که این عوامل هزینه های قابل توجهی نیز در پی دارند.


وی افزود: فرزندی که در خانواده ای متولد می شود، نه تنها به خانواده خود، بلکه به جامعه تعلق دارد و سرمایه ای ارزشمند محسوب می شود. بنابراین دولت و سازمان های حمایتی باید از دوران جنینی برای او سرمایه گذاری نمایند.



توجه به جایگاه زن در جامعه، لازمه حل مشکلات حوزه خانواده و جمعیت

این کارشناس جمعیت ضمن انتقاد از عدم توجه به جایگاه زن در کشور گفت: نمی توان سیاست ها و فرهنگ غرب را در کشور دنبال نمود و توقع داشت خانواده بنیان محکمی داشته باشد. سیاست ها و فرهنگ سرمایه داری که مبتنی بر فردیت و کوچک شمردن خانواده و در عوض تامین نیروی کار ارزان برای صنایع است، در غرب موجب شده است علیرغم اجرای سیاست های تشویقی اقتصادی، مشکل جمعیت و فرزندآوری همچنان وجود داشته باشد. با تداوم فرهنگ فعلی در حوزه زنان و خانواده در کشور، جوان‌سازی جمعیت و حفظ یا ارتقای نرخ باروری میسر نخواهدشد.



مشکلات جمعیتی حاصل تحقیر نقش مادری در فرهنگ جامعه است

انتظاری تصریح کرد: گرچه در کشور از مادر و نقش مادران در ظاهر تقدیر می شود، اما در متن جامعه، نقش مادری تحقیرشده است. امروزه در کشور پزشک شدن، مهندس شدن و برخی موارد مشابه دیگر، ارزش هایی والا تلقی می شود؛ به طوریکه همگان به قرار گرفتن در این جایگاه ها علاقه مندند. اما برای مادر شدن هیچ برنامه ریزی و آموزش و توجهی وجود ندارد. از این رو در فرهنگ عمومی جامعه، نقش مادری نقشی پست تلقی می شود. با چنین وضعی، مشخصا زنان ترجیح می دهند به جای انجام نقش تحقیرشده مادری، به شکل های دیگری در جامعه حضور پیدا کنند.



کارآمدی مرخصی فرزندآوری پدران در گرو توجه به جایگاه مادری

وی در پایان ضمن اشاره به سیاست مرخصی فرزندآوری پدران در برخی کشورهای اروپایی خاطرنشان کرد: وقتی نقش مادری دارای اهمیت و جایگاه بالایی باشد، مردان نیز تمایل خواهند داشت که در انجام نقش مادری به همسر خود کمک کنند. مرخصی فرزندآوری برای پدران نیز در همین راستا است. پدران باید اوقات فراغت کافی داشته باشند تا بتوانند زمانی را در کنار خانواده خود سپری نمایند. اما تا زمانی که نقش مادری در جامعه جایگاه شایسته خود را پیدا نکند، مرخصی پدران نیز نمی تواند راهگشا باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار