۰۲ شهريور ۱۳۹۸ ۱۷:۱۶
کد خبر: ۲۸۳۵۶۲
نشست فارسی آموزان مرکز آزفای دانشگاه علامه طباطبائی با دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه

جمعی از استادان ازبکستانی و فارسی آموزان در قالب مدرسه تابستانی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی(آزفا) با حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی دیدار و گفت و گو کردند.


به گزارش عطنا، در این نشست، سلیمی در سخنانی بیان کرد: این حضور شما در ایران می تواند به عنوان قدم نخست از جهت باز شدن ارتباط میان دانشگاه های ایران و ازبکستان باشد. امیدوارم این دوره زمینه ای برای تکرار همنشینی ما با استادان و دانشجویانی که علاقه مند به یادگیری زبان فارسی هستند، شود.


او ادامه داد: پیوندهای تاریخی ایران با ازبکستان و ترکیه  به قدری زیاد و نزدیک است که از دیدگاه من مرزهای سیاسی نمی تواند این پیوندها را از یکدیگر جدا کند.


سلیمی افزود: ممکن است مرزهای سیاسی ما از یکدیگر جدا باشد ولی فرهنگ، اندیشه و زیبایی شناسی ما به یکدیگر پیوند خورده است.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی گفت که دیپلماسی کشورهایمان ممکن است دچار فراز و فرود شود ولی پیوندهای فرهنگی مانند یک درخت بزرگ تناور است که ریشه دارد و با این فراز فرود ها از بین نمی رود و همین که شما اینجا هستید نشانۀ این است که ریشه پیوند ها همچنان ادامه خواهد داشت و ملت های ما و فرهنگ های ما همچنان با یکدیگر به کنش و واکنش خواهند پرداخت.


وی اظهار کرد: ما در ایران در عرصه اندیشه چه ایرانی باشیم چه نباشیم به زبان فارسی به عنوان ابزاری برای ارتباط نگاه نمی کنیم، بلکه یک فرهنگ، دانش و مجموعه ای از زیبایی ها است. مفاهیمی در عالم اندیشه است که بدون زبان فارسی نمی توان به آن ها دست پیدا کرد.


سلیمی خاطرنشان کرد: به دنیا و ارزش های مولانا و بخش مهمی از آثار بشریت در آثار  فردوسی بدون زبان فارسی دست پیدا نخواهیم کرد. من معتقدم زبان فارسی زبان «عشق و محبت ناب» است.


او ادامه داد: ما اگر تلاش می کنیم زبان فارسی را گسترش بدهیم  فقط به علت اینکه زبان اول کشورمان است، نیست بلکه ما می خواهیم اندیشه، فرهنگ و ارزش های نهفته درون این زبان را گسترش دهیم.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: ما در دنیایی قرار گرفته ایم که فرهنگ ها دائماً در حال تبادل نظر هستند ولی زبان فارسی، هنوز به آن جایگاهی که شایسته آن است، نرسیده است.


سلیمی افزود: به همین دلیل دانشگاه علامه طباطبائی که  بزرگترین و تنها دانشگاه دولتی حوزۀ علوم انسانی و علوم اجتماعی در ایران است تلاش دارد سهمی را در گسترش زبان فارسی ایفا کند.


وی گفت: ما تلاش می کنیم زبان فارسی را به صورت تخصصی گسترش دهیم و معتقد هستیم هر استاد زبان فارسی نمی تواند معلم خوبی برای زبان فارسی باشد، متخصص خوبی هست ولی آموزگار خوبی ممکن است نباشد. این یک تخصص خاص است و بنیانگذار این تخصص در ایران  «دانشگاه علامه طباطبائی» بوده است. همچنین دکتر صحرایی از بنیان گذاران آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان هستند و به همین علت هم در مرکز آموزش زبان فارسی در این دانشگاه افرادی که حاضر می شوند در زمان کوتاه تر با عمق بیشتر و با روش کارآمدتری می توانند فارسی را یاد بگیرند


او گفت: به همین دلیل است که ما با بنیاد سعدی که مسئولیت گسترش و آموزش زبان فارسی را در جهان دارد ارتباط همکاری نزدیکی داریم.


این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه بیان کرد: ما به شما شرکت کنندگان در این دوره ها فقط به عنوان فارسی آموز نگاه نمی کنیم، بلکه استادان و دانشجویان این جمع به نوعی جزو همکاران ما محسوب می شوید.


در ادامه سلیمی برای آشنایی بیشتر زبان آموزان با دانشگاه علامه طباطبائی به معرفی این دانشگاه پرداخت و بیان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی بعد از دانشگا تهران از لحاظ تعداد دانشجو و استاد، بزرگترین دانشگاه دولتی است. تخصص های بسیار متنوعی در این دانشگاه وجود دارد که نمونه های این را در دانشگاه های دیگر ایران، شاید سخت پیدا شود. به طور مثال دانشگاه علامه طباطبائی تنها دانشگاه دولتی است که دانشکدۀ تخصصی ارتباطات دارد. ما در برخی حوزه های مدیریت مثل مدیریت تکنولوژی و مدیریت آموزشی تقریباً یگانه دانشگاه کشورهستیم و اگر در دانشگاه های دیگر هم این رشته ها وجود دارد، دنباله رویی از رشتۀ ما هست.


او در ادامه بیان کرد: در حوزۀ مطالعات اقتصادی مکتبی که در دانشگاه علامه طباطبائی شکل گرفته، مکتب خاص این دانشگاه است و سعی می کند بین علم اقتصاد و عدالت اقتصادی همخوانی و همبستگی ایجاد کند. در حوزۀ مطالعات حقوقی دانشگاه ما یک دانشگاه پیشتاز است. به طور مثال در حوزه حقوق نفت و گاز ما تنها دانشگاهی هستیم که در سطح دکتری دروس خود را ارائه می کنیم.


در ادامه معرفی دانشگاه، سلیمی اظهار کرد: دانشگاه علامه طباطبائی از طرف سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) یک موسسۀ آموزشی دارد که در آن به زبان انگلیسی رشته های مرتبط با بیمه و مطالعات منطقه ای ارائه می شود و دانشجوهای مختلفی از کشورهای عضو سازمان اکو در این دانشکده مشغول تحصیل هستند.


وی اظهار کرد: ما بسیار مشتاقیم که با دانشگاه های کشور ازبکستان همکاری کنیم  و جای دانشگاه های این کشور در روابط دانشگاهی ما خالی است. در حالی که بخشی از فرهنگ، تاریخ و میراث ما مشترک است و در حوزۀ ادبیات فارسی ما اعلام آمادگی می کنیم و مشتاقیم که فارسی آموزان، استادان و حتی دانشجویان رشته های دیگر به ایران بیایند و در کارگاه ها و فعالیت های مختلف ما شرکت کنند و ما هم دانشجویانمان را برای فعالیت های علمی به ازبکستان اعزام کنیم.


سلیمی در پایان با اشاره به اینکه این دانشگاه آمادگی تاسیس مرکز فعالیت های دانشگاهی مشترک با کشور ازبکستان را دارد، گفت: با تاسیس این مرکز مشترک می توان به طور دائم در حوزه های آموزشی و پژوهشی فعالیت داشت و سمینار های مشترکی داشته باشیم تا استادان ایرانی و ازبکستانی  بتوانند همدیگر را بیشتر ببینند و اگر اختلاف نظری دارند بتوانند با یکدیگر بحث و گفت و گو کنند. زیرا ما فکر می کنیم هیچ دو دانشمندی نیستند که با یکدیگر اتفاق نظر داشته باشند و دانشگاهیان ابزار گفت و گو دارند. این بحث ها آنان را به سمت «اندیشه مشترک» می کشاند و باعث می شود نقص های خود را درک کنند و اندیشه های طرف مقابلشان را درک کنند. امیدوارم زمینۀ همکاری های مستمر آغاز شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار