۲۸ مرداد ۱۳۹۸ ۰۴:۵۲
کد خبر: ۲۸۳۴۴۱
اثری-تازه-از-حسین-پاینده-1

جایزه‌ انجمن منتقدان، پژوهشگران و نویسندگان خانۀ تئاتر به خاطر نوشتن کتاب «نظریه و نقد ادبی: درسنامه‌ای میان‌رشته‌ای» به حسین پاینده اهدا شد.






به گزارش عطنا و به نقل از مهر، در هجدهمین جشن سالیانه این انجمن که در محل بنیاد سینمایی فارابی و با حضور جمع کثیری از هنرمندان، استادان و پژوهشگران هنر  برگزار شد، جایزه‌ «پژوهشگر برگزیده سال» به دکتر پاینده استاد نظریه و نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبائی تعلق گرفت.


در بیانیه انجمن منتقدان تئاتر که امین عظیمی از اعضای هیئت مدیره انجمن آن را قرائت کرد، دلایل این انتخاب از جمله شرح روشن نظریه‌های جدید نقد ادبی و کاربرد عملی این نظریه‌ها در نقد متونی از ادبیات فارسی ذکر شده است.


دکتر پاینده پس از دریافت جایزه‌اش از دست فاطمه معتمدآریا، طی سخنان کوتاهی ضمن تشکر از انجمن منتقدان تئاتر اشاره کرد که نوشتن این کتاب سه سال طول کشید و او مباهات می‌کند که این اثر از سوی جامعه هنری و به‌ویژه منتقدان تئاتر مورد توجه قرار گرفته است.


کتاب «نظریه و نقد ادبی: درسنامه‌ای میان‌رشته‌ای» در آذرماه ۱۳۹۷ به عنوان منبع درس نقد ادبی در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته‌ی ادبیات فارسی و سایر رشته‌های مرتبط در علوم انسانی از سوی انتشارات سمت منتشر شد. این کتاب دوجلدی جدیدترین رویکردهای نقد ادبی را با نمونه‌هایی از نقد شعر، داستان کوتاه، رمان، تصاویر فضای مجازی و فیلم سینمایی در بیش از هزار صفحه به خوانندگان فارسی‌زبان معرفی می‌کند. از جمله رویکردهای معرفی‌شده در این کتاب عبارتند از تاریخ‌گرایی نوین، نشانه‌شناسی، روانکاوی، نقد لاکانی، ساختارگرایی، پسامدرنیسم، نظریه واکنش خواننده، فرمالیسم، روایت‌شناسی، مطالعات فرهنگی و غیره.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار