۲۱ مرداد ۱۳۹۸ ۰۴:۰۴
کد خبر: ۲۸۳۳۱۱
علومی یزدی در همایش ملی «بین‌المللی‌سازی پژوهش و آموزش در ایران»

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه این دانشگاه قبل از ارائه مدرک، تخلف در پایان نامه ها را شناسایی کرده است، تاکید کرد: در صورتی که اثبات شود فردی مدرکش را با تقلب دریافت کرده است، بی تردید آن را باطل خواهیم کرد.


به گزارش عطنا و به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا علومی یزدی با اشاره به ابطال مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان متخلف، اظهار کرد: تصویب شدن قانون "جلوگیری از تقلب در آثار علمی" در این دوره اقدام بسیار مفیدی به حساب می‌آید، باید با افرادی که خرید و فروش پایان نامه‌ و مبادله آن را انجام می‌دهند برخورد کرد زیرا این افراد یکی از عوامل ایجاد نابسامانی اجرایی هستند. مدرک‌هایی که به ناحق گرفته شده‌اند، بدون تردید باید باطل شوند.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا تا به حال در دانشگاه علامه طباطبائی ابطال مدرکی صورت گرفته است، اینگونه پاسخ داد: این دانشگاه از جمله دانشگاه‌هایی است که در کمیته "اخلاق در پژوهش" پیشتاز بوده‌ و تاکنون با تخلف جزئی در پایان نامه‌ها با جدیت برخورد کرده است ولی به تخلف‌های کلی در پایان نامه برخورد نکرده‌ایم.


وی ادامه داد: تاکنون با تقلب کلی رو به رو نشدیم ولی پایان نامه‌هایی که بخشی از آن کپی بوده است شناسایی و با آن برخورد شد، این افراد موظف بودند قبل از دریافت مدرک پایان نامه خود را اصلاح کنند.


معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: ما در اجرای قانون پیشتاز هستیم، در صورتی که اثبات شود فردی مدرکش را با تقلب دریافت کرده است، آن را باطل خواهیم کرد.


علومی در ادامه با توجه به ممنوعیت چاپ کاغذی پایان نامه‌ها، گفت: با توجه به اینکه تمام دانشگاه‌ها امکانات کافی برای دریافت نسخه دیجیتال و الکترونیک پایان نامه‌ها را دارند حذف کاغذ از پایان نامه‌ها امری ضروری برای حفظ بهتر پایداری محیط زیست است.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی دسترسی دانشجویان به پایان نامه‌های دیجیتال گفت: این پایان نامه‌ها از طریق کتابخانه دیجیتال قابل دسترسی هستند، علاوه بر آن دانشگاه علامه کپی پایان نامه‌ها را در بانک‌های اطلاعاتی که در بعضی دانشکده‌ها وجود دارند و همچنین در نرم افزارهای متفاوت در دسترس عموم قرار می‌دهد.



ارائه نتایج خوشه‌های مشورتی به دولت

علومی در ادامه به فعالیت‌های پژوهشی برای حل معضلات جامعه اشاره کرد و گفت: از پنج خوشه مشورتی، دو خوشه در دانشگاه علامه تشکیل شده است که هردو (خوشه مشورتی ارتباطات با رسانه و خوشه پولی بانکی) ماهی یک بار گزارش دستاوردهای خود را به آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و همچنین وزرای ذیربط ارسال می‌کند تاکنون نیز بازخوردهای مثبتی از آنها دریافت شده است.


وی افزود: آخرین طبق اطلاعی‌ که دارم وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی و همچنین معاون امور اقتصادی، جلسات متعددی با همکاران ما برگزار می‌کند تا از یافته‌های پژوهشی آنها در سیاست‌های کلان استفاده کنند.



اعزام برای فرصت‌های مطالعاتی ادامه دارد

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در رابطه با وضعیت بودجه پژوهش اظهار کرد: همیشه اوایل سال وضعیت بودجه خوب است و خوشبختانه باوجود همه مشکلاتی که در تأمین نقدینگی داریم سعی داشتیم روند پژوهش‌ها را مثل قبل ادامه دهیم. ما هنوز هم استاد و دانشجویانی را برای کنفرانس‌های بین‌المللی به خارج اعزام و فرصت مطالعاتی را برای اعضا هیئت علمی فراهم می‌کنیم.


علومی در ادامه با اشاره به تأثیر تحریم‌ها تصریح کرد: اگرچه حوزه انسانی به دلیل نیاز کمتر به تجهیزات آزمایشگاهی از این تحریم‌ها کمتر تأثیر می‌گیرد، ولی بازهم به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول و تأمین ارز برای شرکت در همایش‌های بین‌المللی و ارائه مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی با مشکل روبرو خواهیم شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار