۲۱ مرداد ۱۳۹۸ ۰۳:۵۸
کد خبر: ۲۸۳۳۰۵
خورسندی

مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: بزرگترین دهکده تحقیقات آزمایشگاهی علوم انسانی کشور از سوی دانشگاه علامه طباطبائی تاسیس خواهد شد. 


به گزارش عطنا و به نقل از خبرگزاری دانشجو، علی خورسندی، مدیر امور پژوهشی و عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی درباره ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: دانشگاه به طور سنتی و تاریخی نیاز به صنعت نداشت، دانشگاه یک اجتماع از روشنفکران و دانشمندان است که برای توسعه مرز‌های دانش تلاش می‌کند. درحقیقت این صنعت است که برای تکمیل مواردی همچون تربیت نیرو، تولید دانش، تکنیک و... نیازمند دانشگاه است.


مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در رابطه با فروش دانش فنی، بیان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی دانش فنی خود را نیز به فروش می‌رساند این دانشگاه در سال‌های گذشته بیش از ده طرح ساخت شهرک را به فروش رسانده است.


وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی در جهت افزایش خلق فناورانه استادان دوره‌های مختلف ملی را برگزار می‌کند، اظهارکرد: استادان به طور کلی به دو گروه تقسیم می‌شوند، استادانی که علاوه بر تدریس در صنعت فعالیت دارند و اساتیدی که تنها به تدریس علاقه‌مند هستند. برای استادان صنعت دوره‌ها و کارگاه‌های مختلفی از جمله روش تحقیق، تکنیک‌های تولید دانش، روش پژوهش، تکنیک‌های ارتباط با صنعت، تکنیک‌های ارتباط با جهان و راه‌های انتشار مقاله به صورت بین المللی برگزار کرده ایم.


خورسندی با بیان اینکه به تازگی در حوزه علوم شناختی نیز ورود پیدا کرده ایم، تصریح کرد: قصد داریم دهکده تحقیقات آزمایشگاهی علوم انسانی کشور را تاسیس کنیم، ایجاد این دهکده با نه آزمایشگاه بزرگ‌ترین اتفاق در خاورمیانه خواهد بود.


مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: اولین آزمایشگاه این دهکده که در حوزه علوم شناختی خواهد بود مهرماه امسال افتتاح خواهد شد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه این دهکده ۹ مرکز آزمایشگاهی خواهد داشت، تاکید کرد: آزمایشگاه‌های این دهکده در حوزه‌هایی همچون روانشناسی، مدیریت، حسابداری، تربیت بدنی، هنر و معماری وغیره به تمام دانشجویان، اساتید و پژوهشگرانی که هیچ عضویتی در هیچ مکانی ندارند خدمات ارائه می‌دهد. در حقیقت تمام کشور می‌تواند از خدمات آن بهرمند شود. با ایجاد این دهکده بزرگترین دهکده تحقیقاتی جهان تاسیس خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه اولین آزمایشگاه در حوزه علم شناختی در زیرزمین دانشکده ارتباطات این دانشگاه افتتاح خواهد شد، بیان کرد: علوم شناختی علم آینده جهان است در این زمینه جهان ۷۰ سال از ما جلوتر است. البته دانشگاه علامه طباطبائی با برنامه ریزی‌های انجام شده طی یک سال گذشته سه مدرسه ملی در این حوزه برگزار کرده است. این مدارس مبنایی برای ایجاد این آزمایشگاه شد.


خورسندی درباره اولویت‌های پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اولویت‌های دانشگاه در چهار حوزه «نیاز‌های جامعه، پژوهش با رویکرد میان رشته‌ای، پژوهش‌ها درراستای تحول علوم انسانی و پژوهش‌هایی که بعد بین المللی دارند» خلاصه می‌شود.


مدیر امور پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه آیین نامه ارتقای استادان مقاله محوری را ترویج می‌کند، تصریح کرد: این در حالی است که دانشگاه هیچ علاقه‌ای برای فعالیت در این حوزه ندارد. در جهان پدیده‌ای به نام مدیریت گرایی به چشم می‌خورد در این پدیده دانشگاه‌ها مجبور می‌شوند ضمن اینکه کارکرد‌های سنتی خود را اعمال کنند بحث حضور جهانی خود را تقویت کنند. در این راستا دانشگاه می بایست به سمتی حرکت کند که این شاخص‌های بین المللی را دارا باشد. در حال حاضر مطرح شدن در جهان به عواملی همچون مقاله نویسی و چاپ آن در مقالات بین‌المللی، میزان پروژه‌های بین المللی و حضور دانشجو و استاد خارجی در دانشگاه بستگی دارد.


وی در رابطه با قطب‌های علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: سیاست وزارت علوم در این رابطه عوض شده است به طوری که هر دانشگاه محور چند قطب خواهد بود دانشگاه علامه طباطبائی محور پنج قطب علمی کشور و دو خوشه مشورتی ریاست جمهوری است.


خورسندی در پایان خاطرنشان کرد: چشم انداز دانشگاه علامه طباطبائی برای آینده این است که بتواند به یک دانشگاه نسل چهارم تبدیل شود. دانشگاه نسل چهارم بالاتر از دانشگاه کارافرین است این دانشگاه علاوه بر آزمایش و پژوهش ثروت آفرینی و کارآفرینی مسیر جامعه را مشخص می‌کند. تنها در خواست ما از تمام حاکمیت این است که استقلال لازم را به دانشگاه بدهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار