۰۲ مرداد ۱۳۹۸ ۲۰:۳۸
کد خبر: ۲۸۳۱۳۲
دکتر امیرپناهی

مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: دانشگاه علامه طباطبائی بالغ بر ۱۳۰ نشریه دانشجویی دارد که دانشجویان با آن می توانند با بهره گیری از این امکان به وجود آمده مشارکت و نقش خود را در تحولات دانشگاه مسجل کنند.


به گزارش عطنا و به نقل از معاونت فرهنگی دانشگاه، محمد امیرپناهی در خصوص سیاست های حاکم بر نشریات دانشجویی گفت: نشریات از چند جهت حائز اهمیت است و دانشگاه برای آن اهمیت ویژه ای قایل است؛ اول اینکه نشریات صدای دانشجو هستند و دانشجو با انتشار آن می تواند صدا و تحلیل خود را در قالبی قاعده مند و روشی عقلانی در فضای عمومی دانشگاه بازتاب دهد.


او ادامه داد: در واقع نشریات دانشجویی یکی از تریبون هایی هستند که دانشجو با آن می تواند خواسته ها و مواضع اش را بیان کند. دوم اینکه فعالیت در نشریات دانشجویی فرصتی فراهم می کند تا مهارت های فردی و روزنامه نگاری، توانایی تحلیل مسائل، کارگروهی و تیمی دانشجویان ارتقاء پیدا کند.


امیرپناهی افزود: به گمان من در نوشتن و قلم زدن، قدرت رهایی بخشی خاصی نهفته است و نشریات دانشجویی بهترین سازوکار برای تحقق این امر است. همچینن ایجاد فضای گفت وگو و مباحثه در محیط دانشگاه اهمیت و کارکرد دیگر نشریات دانشجویی است. از این منظر نشریات دانشجویی به دانشگاه پویایی خاصی می بخشند و برای رسیدن به این پویایی ضرورت دارد که از نشریات دانشجویی حمایت های لازم صورت گیرد.


او در خصوص حمایت های خود از نشریات دانشجویی بیان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی بالغ بر ۱۳۰ نشریه دانشجویی دارد که دانشجویان با آن می توانند با بهره گیری از این امکان به وجود آمده مشارکت و نقش خود را در تحولات دانشگاه مسجل کنند.


وی گفت: ما در کنار توسعه کمی به دنبال توسعه کیفی نشریات هم هستیم. در برنامه هایی که برای نشریات دانشجویی در نظر گرفته ایم طرح مسائل اولویت دار جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بیشتر از قبل در این مسیر گام برداریم و به موضوعات روز و اولویت دار جامعه بپردازیم.


مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تفکر و مواجهه علمی و روشمند در باب مسائل و مشکلات کشور به دغدغه اصلی دانشجویان تبدیل شود. در صورتی که هدف گذاری ما به این سمت و سو باشد فعالیت در نشریات دانشجویی می تواند ذهنیت و دغدغه های دانشجویان را به سوی طرح مباحث اولویت دار جامعه کانالیزه کند. به علاوه ما نیازمند شناسایی و معرفی ایران متنوع به لحاظ فرهنگی و اجتماعی هستیم. یعنی از طریق نشریات دانشجویی به آیین ها و سنت های متنوع در ایران اشاره کنیم و ایران را مساوی با تهران و یا تنها محل سکونت و زیست قلمداد نکنیم. نشریات دانشجویی مسولیت مهمی در شناخت بهتر و عمیق تر جامعه ایران به دانشجویان دارند.


وی افزود: در سال جاری محدودیت های بودجه ای نه تنها در بخش نشریات بلکه در سایر بخش ها نیز داریم، بنابراین نیازمند برنامه ریزی بیشتری هستیم و تمام تلاش خود را انجام می دهیم که از فعالیت های دانشجویی چیزی کاسته نشود چرا که آنچه برای ما اهمیت دارد پویایی دانشگاه است.


او ادامه داد: بنابراین راه های جایگزین را پیش روی خود قرار می دهیم و از طریق تعامل بیشتر با بخش های مختلف دانشگاه تلاش می کنیم بیش از گذشته فضای دانشجویی فعال تر باشد و دانشجویان بتوانند بیشتر در فضای دانشگاه مشارکت داشته باشند؛ سیاست حمایتی ما عمدتاً بر این اساس است که معطوف به نشریاتی باشد که به دغدغه ها و مسائل اولویت دار جامعه ایران و ارائه راه حل برای غلبه بر مسائل بپردازند یا تلاش کنند تنوعات فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران را به دانشجویان معرفی نمایند و یا آنکه فضای گفت وگو و مباحثه را خلق و بازتولید کنند.


امیرپناهی یادآور شد: رئیس محترم دانشگاه، جناب آقای دکتر سلیمی نیز تاکید دارند از نشریات موفق در این زمینه قدردانی شود. ما در روزهای آتی از نشریاتی که موفق عمل کرده اند، رسماً قدردانی خواهیم کرد.


این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: دانشگاه علامه طباطبائی جزو دانشگاه هایی است که بودجه مناسبی برای انتشار نشریات دانشجویی هزینه می کند. فعالان دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه نشریات بسیار توانمند و خوش فکر هستند به گونه ای که ما شاهد رتبه های برتر در جشنواره نشریات سال قبل بودیم و این نشان می دهد که هم معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برای نشریات دانشجویی ارزش خاصی قائل است و هم آنکه دانشجویان به خوبی در این زمینه نقش آفرینی کرده اند.


او برای حمایت از نشریات دانشجویی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برای حمایت از نشریات دانشجویی جشنواره داخلی را احیا خواهیم کرد و این خود به نوعی به پویایی بیشتر فضای دانشجویی کمک خواهد کرد.


امیرپناهی گفت: در این جشنواره نیازمند شاخص ها و معیارهایی هستیم، هم از نظر محتوایی و هم از نظر فنی و تکنیکال تا نشریات برتر مشخص شوند. یکی دیگر از کارهایی که از شهریور ماه پیگیر خواهیم بود برگزاری نشست هایی ماهانه با فعالان حوزه نشریات دانشجویی است که در این جلسات از افراد سرشناس و صاحب نظر و خبره در حوزه مطبوعات دعوت می شود تا با حضور دانشجویان، نشریات دانشجویی مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. این جلسات با هدف توسعه کیفی نشریات دانشجوئی و نیز انتقال تجارب موفق نشریات دانشجوئی به یکدیگر برگزار می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار