۲۹ تير ۱۳۹۸ ۱۴:۵۲
کد خبر: ۲۸۲۹۰۶
چهارمین گردهمایی مدیران و فعالان حوزه روابط عمومی جهاد دانشگاهی سراسر کشور

معاون‌ مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در فضای رسانه‌ای شیوه بیان ما تبلیغی است در حالی که دوران تبلیغ و جذب هوادار به پایان رسیده و الان موضوع مهم، شریک‌سازی است.




به گزارش عطنا و به نقل از ایسنا، محمد خدادی، در چهارمین گردهمایی مدیران روابط‌عمومی واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور که در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: باور من این است که هر جا جهادی بودیم به اثر و نتیجه رسیدیم و هر جا از جهاد دور شدیم دچار مضیقه شدیم. آن چه امروز دارد درباره کشور ما اتفاق می‌افتد بدترین مدل جنگی است که می‌توان با یک کشور انجام داد. انواع و اقسام جنگ‌ها را با ایران انجام دادند و به نتیجه‌ای نرسیدند.


وی با بیان اینکه تا زمانی که اعتقادات و استقلال برای شما مهم است تهدیدها و توطئه‌ها ادامه دارد گفت: آنچه که این کشور را نگاه داشته اراده‌ای است که برای حفظ استقلال کشور وجود دارد. اراده برگرفته از افکار آدم‌ها است و افکار هم منبعث از اندیشه‌ها است،
و اندیشه‌ها از یقین آدمی شکل می‌گیرد. در این میان جنگ اصلی جنگ رسانه‌ای است. کار شما فعالان رسانه‌ای، شغل شما نیست بلکه تکلیف شما است و انجام آن به سود استقلال، عزت و هویت خودتان است.


خدادی با اشاره به این که روابط عمومی را باید بخش ارتباطی یک مجموعه خواند گفت: شما به عنوان فعالان ارتباطی یک مجموعه باید ظرفیت ارتباطی دستگاه خود را بالاببرید و زبان‌گویای مجموعه خود باشید. دوران تبلیغات به پایان رسیده و هواداری هم موضوعیت ندارد. در فضای رسانه‌ای، در بیان موضوعات، مدل ما تبلیغی است در حالی که دوران تبلیغ به پایان رسیده و دوران فعلی دوره شراکت، تبیین و اقناع است. شرکا سهم و نقش دارند.


وی اولین ماموریت روابط‌عمومی‌ها را ایجاد ارتباط موثر نه برای تبلیغ و تشویق و حمایت بلکه برای شریک‌سازی دانست و افزود: منظور از شریک‌سازی شراکت تصمیم‌گیران، ذی‌نفعان و مشتریان است.


معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با تاکید بر نقش مهم ارتباط و اطلاعات در زندگی انسان گفت: بزرگترین‌تنبیه بشر قطع ارتباط آدمی است، پس اساساً برای زندگی‌کردن نیاز به ارتباط دارید. الان قدرت اصلی در دنیا قدرت اطلاعات است. نارسایی اطلاعاتی منجر به مرگ و زوال یک جامعه می‌شود.


وی درباره ضعف‌های فعالیت رسانه‌ای در ایران گفت:اصولا هنر ما در رسانه‌ها، این است که گزارش کار و اطلاعات خام‌ تهیه می‌کنیم و در بیان و ارائه قاصریم. در ارائه اطلاعات نسبت مشخصی بین مخاطب و محتوا وجود ندارد. ما صرفاً از داشتن چیزی لذت می‌بریم نه استفاده از آن، به همین دلیل است که تعداد خبرگزاری های ایران‌از تعداد خبرگزاری‌های کل کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر است.


خدادی با اشاره به گسترش رسانه‌ها گفت: در دهه شصت داشتن رسانه هم خیلی گران بود و هم برای همه ممکن نبود اما انقلاب اطلاعات باعث تنوع رسانه‌ای شده است. در عصر تنوع رسانه‌ها، موضوع اصلی شریک‌سازی رسانه‌ها است. دوران تبلیغ محور که موضوع آن افزایش هوادار و فالوور است به پایان رسیده. الان ارتباط شریک محور مهم است. ارتباط شریو محور، ارتباط را به ارتباط موثر تبدیل می‌کند.


وی با اشاره به گسترش استفاده از تلفن‌های همراه گفت: هر حرفه‌ای را تنها یک بخشی از انسان‌ها می‌توانند انجام دهند اما تنها حرفه‌ای که همه مهارت استفاده از آن را دارند کار کردن با تلفن‌همراه است. نسل تلفن‌های همراه در کشورهای مختلف یکسان است. هر کس که یک تلفن‌همراه دارد یک رسانه و حق ابراز نظر دارد.


مدیر عامل سابق ایرنا افزود: سرعت تجمع در فضای مجازی بالاست و محدودیت مکانی ندارد و موضوع تجمع به سرعت قابل تغییر است. علاوه بر آن، سرعت تبادل نظر و فکت‌سازی هم در آن بالاست. مهم‌ترین ویژگی که در فضای مجازی می‌بینید این است که فضای مجازی نماد هویت مردم شده است.


خدادی با بیان این که در فضای رسانه‌ای کشور به نظرات بیشتر از اطلاعات پرداخته می‌شود گفت: نظر به راحتی قابل ارائه است اما به همین‌ میزان مورد توجه و بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد؛ اطلاعات نیازمند وقت و زمان برای جمع آوری است و همچنین‌ نیاز به سند و داده دارد و عموماً مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد. در حال حاضر قدرت رسانه‌های غربی بر قابل‌فهم کردن اطلاعات با توجه به مخاطب و ریاضی کردن اطلاعات است.


معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد ادامه داد: باید بپذیریم که میلیاردها شریک رسانه‌ای داریم، به آن‌ها به عنوان رقیب نگاه نکنیم بلکه با آن‌ها شراکت کنیم. بپذیریم که تحول در فن‌آوری اطلاعات فرصت است و نه تهدید. باید به دنبال تولید اطلاعات و مهندسی مخاطب باشیم و از مخاطب به تولید اطلاعات برسیم.


خدادی با بیان این که کارکرد تولید اطلاعات باید تخصصی شود گفت: ما باید خود را برای تغییر و تحول آماده کنیم و قابلیت ژله‌ای و خمیری داشته باشیم. امروز محتوای ما بر اسم ما غالب می‌شود و نه بالعکس، یعنی مهم نیست که چه عنوانی داری بلکه مهم این است که چه می‌گویی.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار