۱۷ تير ۱۳۹۸ ۱۱:۵۰
کد خبر: ۲۸۲۱۷۱
اسحاق جهانگیری


معاون اول رئیس جمهوری گفت: شرایط کشور از نظر معیشت بودجه و شرایط ارزی بسیار بحرانی است و کمتر با این شرایط روبرو بودیم البته با کسری بودجه مواجه نیستیم.

به گزارش عطنا و به نقل از خبرگزاری دانشجو، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در نشست روسای دانشگاه‌ها که امروز در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، گفت: دانشگاه الزهرا (س) یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور که متعلق به زنان و دختران است و مشکلات و کمبود‌هایی که این دانشگاه دارد، باید به کمک دولت و وزارت علوم حل شود. باید شرایط طوری باشد که از نظر امکانات فیزیکی و ساختاری متناسب با شأن دانشگاه باشد.
وی ادامه داد: دختران کشور در میادین علمی ورزشی و سایر حوزه‌های خوب درخشیدند و خیلی از زنان از مدیریت مناسبی برخوردارند. اگر مدیریت در اختیار آن‌ها قرار گیرد، به نحو احسن کار خود را انجام می‌دهند شتاب حضور زنان در بخش‌های مختلف افزایش یافته و از مردان سبقت گرفته اند. آمار کنکور امسال نشان داد که زنان ۵۸ درصد شرکت کننده بودند که این اتفاق مهمی است.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مقطع حساسی که کشور در آن قرار دارد، گفت: شاید این بحث برای مردم عادی شده باشد، اما واقعا شرایط حساسی داریم آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، شش کشور طرف مذاکره و شورای امنیت وقتی برجام تایید و توافق شد به عنوان یک راهکار مناسبی آن را اعلام کردند که می‌تواند برای حل مشکلات بین المللی مورد استفاده قرار گیرد. مشکلاتی که می‌تواند با گفت و گو حل شود و راه حلی برای سایر مسائل جهانی باشد؛ اما آمریکایی‌ها نگذاشتند این اتفاق بیفتد چه زمانی که بودند و چه زمانی که از برجام خارج شدند اجازه ندادند مردم ایران از دستاورد‌های برجام استفاده کنند و با فضاسازی و مسائل روانی را در فضای سیاسی و اقتصادی کشور ایران حاکم کردند.

جهانگیری افزود: آمریکایی ها اردیبهشت ماه سال گذشته رسما از برجام خارج شدند تحریم‌های سنگینی را وضع کردند تمام توان خود را به کار بردند که بتوانند به معنای واقعی جنگ اقتصادی را با ایران داشته باشند چین روسیه و اروپا را همراه خود کردند و آن‌ها را وارد کردند که با ایران وارد جنگ اقتصادی شوند هدف شان وارد کردن فشار به مردم ایران از نظر اقتصادی بود.
وی ادامه داد: در مرحله اول فروپاشی نظام جمهوری اسلامی را از داخل مدنظر قرار دادند و اگر نتوانستند در این خصوص کاری کنند، اقتصاد ایران را دچار اختلال کنند و می‌گفتند که ایران نمی‌تواند چهلمین سال انقلابش را جشن بگیرد. در ماه‌های اول در این جنگ روانی ما فضا را از دست دادیم، اما روز به روز شرایط مقابله در کشورمان تثبیت شد و با همه کشور‌هایی که وارد جنگ شده بودند بحث کردیم یک سال در برجام ماندیم و همه تعهدات مان را انجام دادیم، اما کشور‌های طرف مذاکره کمترین تعهدات شان را انجام ندادند. نهایتا در مصوبه شورای عالی امنیت ملی ایران از بعضی از تعهدات را طبق تعهد برجام باید عقب نشینی می‌کرد. تعهد کرده بودیم در داخل ایران بیشتر از ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده نگاه نداریم و غنی سازی تا ۳.۶۷ باشد و ما می‌توانیم به این تعهدات پایبند نباشیم.
معاون اول رئیس جمهور گفت: شرایط حساس است اتفاقاتی که در برجام افتاد و کشور‌هایی که به تعهدات شان عمل نکردند باعث شد ایران هم تصمیماتی را بگیرد مهلت ۶۰ روزه که مهلت قانونی است به اتحادیه اروپا دادیم که آن‌ها می‌توانستند خوب استفاده کنند، اما باز هم به تعهدات شان پایبند نبودند ما دنبال تعامل و گفتگو هستیم و در مقابل از حقوق ملت مان دفاع می‌کنیم.
وی با اشاره به وضع معیشت مردم گفت: شرایط کشور از نظر معیشت بودجه دولت و شرایط ارزی بسیار بحرانی است و کمتر با این شرایط روبرو بودیم الان در حال حاضر با کسری بودجه مواجه نیستیم، اما شرایط منابع کشور خاص است شرایط منطقه حساس است و باید نخبگان جامعه و دانشگاهیان به موقع این شرایط را رصد کنند و اینکه چه راهکاری را باید داشته باشیم به اطلاع دولت برسانند.
جهانگیری افزود: در حال حاضر با محدودیت‌ها و فرصت‌هایی مواجه هستیم که این شرایط بسیار جدی و تعیین کننده در کشور دارد به خصوص در دانشگاه ها. هیچ جمع و منظومه‌ای صاحب نظرتر و متخصص‌تر از روسای دانشگاه‌ها نیستند که بتوانند برای این موضوع فکر کنند، نظر بدهند و از نزدیک در جریان مسائل کشور باشند. تجربه به ما نشان می‌دهد که باید به دانشگاه اعتماد کرد که می‌تواند مشکلات کشور را حل کند به همین دلیل مسائل دانشگاه مسائل ملی است که باید به آن توجه کنیم و آن را حل کنیم. آینده کشور با دانشگاه‌ها رقم می‌خورد.
معاون اول رئیس جمهور گفت: به نظر من دانشگاه نهادی است که فکر می‌کند، نقد می‌کند و راهکار ارائه می‌دهد و مغز متفکر جامعه است. نهادی نیست که بتوان به آن دستور داد زنده و پویاست و با محیط اطراف خود ارتباط دارد باید از استقلال علمی دانشگاه‌ها حفاظت و حراست کرد. اصول و هنجار‌های اخلاقی باید در دانشگاه‌ها حفاظت شود. برای مثال تقلب‌های علمی که اخیرا جریان ساز شده در دولت مصوبه‌ای داشتیم که در دانشگاه‌ها کمیته تشکیل شود و وزارت علوم پیگیر آن است.
وی ادامه داد: دانشگاه‌ها نیازمند حمایت دولت و نهاد‌های حاکمیتی هستند باید به دانشگاه‌ها حسن ظن داشته باشیم امنیتی دیدن و سیاسی برخورد کردن با دانشگاه نتیجه آن منفعل شدن و ناکارآمدی دانشگاه است. دانشگاهیان باید برای حل مسائل پیش قدم باشند تجربه گفتگو با ۱۳ دانشگاه را داشتیم که می‌توانند در حل مسائل کشور حضور تعیین کننده داشته باشند. باید کاری کنیم که مشارکت عمومی در تمام زمینه‌ها شکل بگیرد که پیش نیاز آن مشارکت دانشگاه هاست. نباید یاس و ناامیدی در دانشگاه‌ها ایجاد شود. یکی از کار‌های محوری دانشگاه‌ها در توسعه این است که چگونگی مشارکت مردم را تعریف کنند نقش آفرینی دانشگاه‌ها در شرایط کنونی می‌تواند موثر و اثربخش باشد.
جهانگیری در ادامه به شرایط اقتصادی جامعه اشاره کرد و گفت: باید تاب آوری جامعه در بخش‌های مختلف مانند معیشت، بودجه، سیاسی، اجتماعی و سایر مسائل را بالا ببریم.
معاون اول رئیس جمهور در خصوص بودجه کشور نیز گفت: بخشی از بودجه کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم به فروش نفت وابسته است آمریکایی‌ها تمام تلاش شان را کرده اند که بتوانند فروش نفت ایران را متوقف کنند، اما تاکنون موفق نشدند ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بودجه کشور باید از طریق فروش نفت به دست بیاید که برای حل این مشکل باید منابع جدید خلق کنیم. ما کشور ثروتمندی هستیم و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
وی گفت: از دستاورد‌های علمی حفاظت شود نباید به گونه‌ای باشد که نخبگان ما از کشور خارج شوند. می‌دانیم که وضع معیشت استادان خوب نیست، اما باید در این شرایط با دولت همکاری شود. حلقه ارتباط دانشگاه با صنعت باید برقرار شود صنعت دستش را به سمت دانشگاه دراز کرده که باید از این فرصت استفاده شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار