۰۹ تير ۱۳۹۸ ۱۴:۵۴
کد خبر: ۲۸۱۷۹۰
حسین سلیمی در مراسم بزرگداشت روز پژوهش و علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی

در پی حواشی ایجاد شده در مراسم رونمایی از یک کتاب که منجر به کناره گیری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی شد، رئیس این دانشگاه در توضیحاتی با بیان اینکه مسئله برکناری به هیچ عنوان صحت ندارد، گفت: اگر چه برگزاری مراسم رونمایی از یک کتاب در دانشکده اقتصاد بدون مجوز بود و من در جریان این برنامه نبودم، اما استعفای رئیس دانشکده به هیچ عنوان ارتباطی به این برنامه ندارد و موضوع برکناری هم صحت ندارد.




به گزارش عطنا و به نقل از ایسنا، دکتر حسین سلیمی اظهار کرد: اخیراً در فضای مجازی و همچنین برخی از رسانه‌های تحت تأثیر فضای مجازی، برخی سخن از برکناری رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی به میان آوردند که باید عنوان کنم این هم یکی از تلاش‌هایی است که برای دگرگون کردن واقعیت انجام می‌شود، چرا که اصلاً بحث «برکناری» در کار نبوده است. در واقع رئیس دانشکده اقتصاد از مدتی پیش مایل نبود به دلایلی مسئولیت خود را در این دانشکده ادامه بدهند و حتی به صورت کتبی نیز استعفا داده بود که در نهایت با استعفای ایشان موافقت شد. چرا که می‌توانستیم از شرایط تعطیلات تابستان برای استقرار یک مدیریت جدید در دانشکده استفاده کنیم. بنابراین اصلاً موضوع برکناری در کار نبوده است.



فشاری از نهادهای بیرونی دریافت نکردم

دکتر سلیمی یادآور شد: برخی عنوان کردند که بر اثر فشارهای بیرونی رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برکنار شد. در حالی که کوچک‌ترین فشاری از سوی هیچ نهاد بیرونی به بنده در این خصوص وارد نشد. دکتر طایی، رئیس سابق دانشکده اقتصاد یکی از شخصیت‌های علمی کشور است که نه فقط در حوزه فعالیت‌های علمی بلکه در حوزه فعالیت‌های کارآفرینی و خیریه در استان سیستان و بلوچستان نیز شخصیت مهم و تأثیرگذاری است و علاقمند بود در این زمینه‌ها تمرکز داشته باشد. بنابراین موضوع برکناری او بر اثر فشار بیرونی که در برخی از شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود در کار نبوده است.


دکتر سلیمی خاطر نشان کرد: اشکال اساسی برنامه اخیر دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و رونمایی از یک کتاب، نداشتن مجوزهای قانونی لازم بود و برای برگزاری این مراسم مجوزهای لازم دریافت نشده بود و مدیریت و معاونت‌های تخصصی دانشگاه در جریان برگزاری مراسم دانشکده اقتصاد نبودند.



برنامه اخیر دانشکده اقتصاد مجوز برگزاری نداشت

به گفته رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بر اساس آئین نامه صریح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر برنامه‌ای که شخصیت‌های سیاسی خارج از دانشگاه در آن حضور داشته باشند باید با مجوز هیئت نظارت دانشگاه برگزار شود و اگر برنامه پژوهشی باشد باید مجوز معاونت پژوهشی و شورای پژوهشی دانشگاه را کسب کند. این برنامه مجوز لازم را دریافت نکرده بود و دانشکده راساَ و بدون اطلاع دانشگاه به برگزاری آن برنامه اقدام کرده بود و من بعد از برگزاری این برنامه مطلع شدم.


دکتر سلیمی تاکید کرد: با توجه به اینکه دانشگاه متشکل از مجموعه‌های انسانی است، نمی‌توان مانند ماشین آن را کنترل کرد، اما تاکید ما به تمامی مسئولین دانشکده‌ها این است که اگر برنامه‌ای برگزار می‌کنند باید در چارچوب قوانین و مقررات اقدام نمایند. تا بتوانیم تمهیدات لازم را در خصوص آن بیندیشیم.


وی تاکید کرد: در صورتی که دانشکده‌ها درخواست برگزاری برنامه‌ای را داشته باشند بر اساس قانون، درخواست آنها از سوی هیئت نظارت بعد از یک هفته بررسی و اعلام نظر می‌شود و طبق مقرراتی که اعمال کردیم معمولاً مخالفتی با برنامه‌ها صورت نمی‌گیرد و اغلب تقاضاهای دانشکده‌ها و تشکل‌ها در کوتاه‌ترین مدت ممکن تعیین تکلیف می‌شود.



برنامه‌های مجوزدار بی حاشیه خواهد بود

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: اگر هر برنامه‌ای در چارچوب مقررات و قوانین برگزار شود، مسلماً برگزاری آن بدون هیچ حاشیه‌ای صورت می‌گیرد.



برخی موضوعات در فضای مجازی، دگرگون شده بازتاب می‌شوند

دکتر سلیمی با بیان اینکه امروزه در فضای مجازی برخی واقعیت‌ها به گونه‌ای دگرگون شده بازتاب می‌یابند، گفت: امروز در فضای مجازی یک سری مناسبات جدیدی شکل گرفته است بر اساس آن مسائلی که «در عالم واقعیت وجود ندارد» تبدیل به یک واقعیت پر سر و صدایی می‌شود و یا اینکه جوسازی‌ها و قضاوت‌هایی در مورد موضوعی که اصلاً وجود خارجی وجود ندارد ایجاد می‌شود. در نتیجه کسانی که در فضای مجازی می‌توانند این کار را انجام بدهند از این فضا به عنوان یک ابزار فشار استفاده می‌کند. لذا گروه‌های فشار جدیدی شکل می‌گیرد که به نوعی ابزار آنها «فضاسازی در فضای مجازی» است.


وی در ادامه تصریح کرد: نکته جالب و قابل توجه برای من این است که در این میان، طیفی از خبرنگاران اهل دانش نیز وجود دارند که مهمترین سپر سوء استفاده از فضای مجازی به شمار می‌روند. بنابراین خوشحالم که بخش عمده‌ای از خبرنگاران و اهالی رسانه در جامعه ما که بدنه اصلی رسانه‌ها را تشکیل می‌دهند افرادی هستند که هم اطلاعات آکادمیک دارند و هم درس رسانه خوانده‌اند. ضمن اینکه این افراد شخصیت‌های سالم دارند و فی الواقع در مقابل خدشه‌هایی که از سوی فضای مجازی ایجاد می‌شود با سلامت و دانش خود در مقابل این خدشه‌ها مقاومت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند واقعیت‌ها به گونه‌ی قلب شده‌ای وارد جامعه شوند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: نکته دیگر این است که در طول شش سال گذشته تلاشم ساختن دانشگاه بوده و این هدف از همان ابتدا با همکاری استادان آغاز شد و ما نیز از ابتدای ورود به دانشگاه برنامه‌ای را به وزارت علوم ارائه دادیم که بر اساس این برنامه هم زیر ساخت‌های علمی و پژوهشی مناسبی را در دانشگاه فراهم کنیم. ضمن اینکه زیر ساخت‌های فیزیکی و بودجه ریزی و غیره را نیز ساماندهی کنیم. تا بر اساس این برنامه‌ها، دانشگاه علامه طباطبائی در ردیف دانشگاه‌های برتر و تأثیرگذار قرار بگیرد که این اتفاق نیز افتاده است.



دانشگاه نمی‌تواند پایگاه جناح خاص قرار بگیرد

دکتر سلیمی تاکید کرد: البته در یک دانشگاه تراز یک، طبیعتاً فعالیت‌های سیاسی نیز باید به گونه‌ای که در تراز دانشگاه باشد انجام شود، اما دانشگاه نمی‌تواند به عنوان پایگاه یک جناح خاص قرار بگیرد، باید فعالیت‌های سیاسی که در تراز دانشگاه است به شکل آزادانه و البته با رعایت قوانین انجام گیرد.



عده‬‬ ای‬ تلاش‬ می‌کنند مدیریت‬ دانشگاه‬ را‬ به‬ حاشیه‬ بکشانند‏

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان خاطرنشان کرد: در شش سال حضور من در مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی افراد زیادی تلاش کردند تا دانشگاه به باشگاه احزاب و محلی برای کشمکش‌ها و نزاع‌های سیاسی تبدیل شود و دائماً تلاش شد این دانشگاه و همچنین مدیریت آن را به حاشیه بکشانند اما ما مقاومت کردیم. چرا که فکر می‌کنیم کار اصلی دانشگاه تربیت انسان‌های خلاق و اندیشه ورز و همچنین امیدوار به آینده است. تا اگر فعالیت سیاسی هم انجام می‌گیرد به جای غوغا و هیاهوهای بی نتیجه در تقویت عقلانیت سیاسی افراد مؤثر باشد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار