دوشنبه، 2 دی 1398 05:09:28
آخرین اخبار
حسينعلی افخمی:

صداوسیما به عنوان رسانه ملی باید الگو و مروج اخلاق و فرهنگ باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به عملکرد افراطی صدا و سیما در پخش آگهی های بازرگانی گفت: صداوسیما به عنوان رسانه ملی باید الگو و مروج اخلاق و فرهنگ باشد، پخش آگهی های بازرگانی آن هم به صورت افراطی، ظلم به مخاطب است.

به گزارش عطنا، حسینعلی افخمی اظهار کرد: صدا و سیما در دهه اول انقلاب، آگهی تجاری نداشت. البته در خیلی از کشورهای سوسیالیستی و اروپایی هم که نظام پخش عمومی را پذیرفته اند، انتشار آگهی در شبکه هایشان مجاز نیست و معمولاً در هر کشوری یک یا دو شبکه تحت هیچ شرایطی آگهی پخش نمی کنند. اتفاقی که برای ما افتاده این است که از دهه ۷۰ تعداد شبکه های تلویزیونی افزایش پیدا کرده و به دنبال این افزایش، تمامی شبکه ها به سمت آگهی های تجاری حرکت کرده اند که این به صورت استثنائی شامل شبکه های ایران می شود. کمتر کشوری در جهان سوم دیده می شود که چنین حجم آگهی را برای تمامی شبکه ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه می توان در مقابل آگهی های تجاری، آگهی های سیاسی و فرهنگی هم داشت، افزود: احزاب سیاسی بر اساس میزان نمایندگانی که در مجلس دارند، می توانند دقیقه ای سخنشان را به صورت آگهی سیاسی بیان کنند بدون اینکه هزینه ای بابت آن بپردازند. ما این خلأ را هم داریم بنابراین آنچه تعادل را در جامعه به هم می ریزد این است که ما در شبکه های تلویزیون، صدای تجارت و بخش خصوصی را به صورت آگهی ها داریم ولی در مقابل آن صدای سیاست را نداریم. در حالی که در جامعه تعدد صدای سیاسی هم وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: این عدم تعادل هم با هنجارهای حاکم بر شبکه های تلویزیونی دنیا تطابق ندارد. ما در وضعیتی هستیم که اگر کشور خودمان را از نظر آگهی های تجاری با افغانستان مقایسه کنیم، می بینیم که افغانستان از نظر ساختار نظام تلویزیونی از ما متنوع تر و به عبارتی قابل دفاع تر است.

افخمی با بیان اینکه صدا و سیما در واقع قلمروی انحصاری در ایده پردازی و تصمیم گیری و اجراست و هیچ شکلی از نظارت امکان اعمال بر آن ندارد، اظهار کرد: این را می توان صراحتاً مطرح کرد که صدا و سیما از آنچه باید باشد، خیلی فاصله گرفته است و از سوی دیگر خودباش شده، یعنی ظاهراً به بودن و استقرار خودش بیشتر از کارکردهایی که باید انجام بدهد، باور دارد. اینکه درآمد کافی داشته باشد و حقوق کارکنانش را بپردازد. اینکه مدیریتش به هر قیمتی که شده اراده خودش را اعمال کند.

وی با طرح این پرسش که آیا صدا و سیمای ما واقعاً رسانه ملی است و یا رسانه ملی بودن برای ما یک آرزوست، عنوان کرد: رسانه ملی از این آرزو دور است و خیلی نزدیک به آن نیست. اینکه چرا مجموعه مذکور از نقش و کارکرد اصلی خودش دور شده، به این برمی گردد که چندان تصمیم گیری های انجام شده در این مجموعه، شفاف و علنی نیست و نظارتی هم برآنها صورت نمی گیرد.

منبع: روزنامه رسالت

نظرات (0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *