۰۴ تير ۱۳۹۸ ۱۰:۰۲
کد خبر: ۲۸۱۵۸۰
رضا ملکی، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی علامه

برنامه «گفت و گوی فرهنگی» با موضوع ضرورت پیوست فرهنگی در فرآیند جهانی شدن و ارتباطات فرهنگی با حضور دکتر رضا ملکی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و ارتباط تلفنی با مرتضی حسینی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد. 


به گزارش عطنا، ملکی در مصاحبه با رادیو گفت و گو با بیان اینکه فرهنگ بزرگترین برساخته بشر است گفت: جنبه های مادی تمدن، در سطح نازل تری از تولید و برساخته های بشری قرار می گیرد.


وی با بیان اینکه فرهنگ در کلیه شئون جامعه یک نقش راهبری و هادی دارد افزود: بر این اساس فرهنگ، پیوست پروژه های اقتصادی وسیاسی و اجتماعی نیست بلکه فرهنگ هادی کلیه جریانات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: ما به جای پیوست فرهنگی برای حوزه های مختلف باید پیوست اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای فرهنگ داشته باشیم چراکه فرهنگ دارای نقش هادی و راهبری است. اگر ما جایگاه و نقش اصلی فرهنگ را به درستی بشناسیم متوجه خواهیم شد که فرهنگ متاثر از سیاست و اقتصاد نیست و نباید باشد که متاسفانه امروز این اتفاق افتاده است.


ملکی با بیان اینکه پیوست فرهنگی برای حوزه های دیگر نشانه نگاه ابزاری و حداقلی به فرهنگ است مطرح کرد: جریان قدرت و ثروت بعد از تحولات دنیا همه مسائل حتی علم را هدایت می کند و این اتفاق برای فرهنگ نیز افتاده است؛ یعنی ساخت عروسک باربی و ترویج آن در ایران متاثر از فرهنگی است که در خدمت جریان اقتصادی و قدرت و ثروت قرار دارد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه جهانی شدن به تضعیف و کمرنگ شدن مرزها اشاره دارد افزود: ما بر اساس آموزه های اسلامی و دینی بحث مهدویت و مدل جهانی شدنِ مبتنی بر عدالت و ارزشهای الهی و انسانی را داریم و معتقد به جهانی سازی هستیم.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه نقش آفرینی مولفه های نرم در شکل گیری جهان آینده از مولفه های سخت موثرتر و گسترده تر است افزود: امروز دین به عنوان یک مولفه نرم، نقش آفرینی بیشتری در شکل گیری جهان آینده دارد. علاوه براین مطرح شدن نظریه "مردم سالاری دینی" از سوی انقلاب اسلامی از نظریه دموکراسی غرب مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.


ملکی در رابطه با نقش نخبگان جهان اسلام در فرآیند جهانی شدن گفت: امروز زایش فکری غرب به پایان رسیده و نظام استکبار و دنیای غرب حرف تازه ای برای بشریت ندارد اما در مقابل تفکرات مسلمانان و اسلام قرار گرفته است. کلیه تلاش های نظام استکبار علیه انقلاب اسلامی، اسلام و مسلمانان ناشی از احساس خطر نسبت به این تفکر است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار