۰۳ تير ۱۳۹۸ ۱۷:۱۹
کد خبر: ۲۸۱۵۵۹
دکتر وحید شالچی

سومین همایش علمی بین‌المللی اربعین با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ستاد اربعین مهرماه سال جاری برگزار می‌شود.



به گزارش عطنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و دبیر علمی این همایش با اعلام این خبر گفت: این همایش بین‌المللی با ابتکار دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری و مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ستاد اربعین و دانشگاه‌های متعدد کشور و دانشگاه کربلا برای سومین سال متوالی برگزار خواهد شد.


او با اشاره به ابتکار دانشگاه علامه طباطبائی در شکل‌گیری این همایش بین‌المللی افزود: این همایش با توجه به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی، محوریت و مرکزیت دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و باهدف گسترش نگاه علمی به پدیده فرهنگی اربعین برگزار می‌شود.

دکتر شالچی با اشاره به اهمیت توجه به ادبیات و ابعاد مختلف علمی این پدیده فرهنگی از سوی جامعه دانشگاهی بیان داشت: پدیده اربعین پدیده فرهنگی پیچیده و سنت فرهنگی قدیمی و با اهمیتی است که به دلایل سیاسی و تاریخ استبدادی در عراق برای دهه ها مسدود بوده است و در عرصه جهانی نتوانسته بود شناسایی و اذعان بین‌المللی به دست بیاورد. این ظرفیت بعد از برقراری دولت مردمی در عراق برای جهانیان آشکارشده است. او در این خصوص اضافه کرد: در حال حاضر یونسکو درصدد شناسایی این پدیده است، اما مشکلی که وجود دارد این است که هنوز ادبیات علمی لازم را مورد پدیده بزرگ فرهنگی که لحاظ کمی میلیون‌ها نفر براساس همیاری‌های مردمی از کشورهای مختلف در آن شرکت می‌کنند را در اختیار نداریم.

او اضافه کرد: این پدیده؛ ابعاد فرهنگی، تربیتی، کلامی و فقهی، روان‌شناختی و جامعه‌شناسی، سیاسی و اقتصادی خاصی دارد و پرسش‌های متعددی در مورد آن وجود دارد که ما نتوانستیم آن را بشناسیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با تأکید بر احساس مسئولیت دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص این پدیده اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد: با جستجو در منابع علمی دنیا متوجه فقر علمی در این خصوص می‌شویم و دانشگاه علامه طباطبائی بر خود یک فرض می‌داند تا با همکاری با سایر مراکز علمی کشور و شخصیت‌های علمی دنیا به لحاظ علمی به روش شدن این پدیده کمک نماید.

دبیر علمی همایش بابیان این‌که یکی دیگر از نکات قابل‌توجه برگزاری همایش آن است که توانسته‌ایم به یکی از موضوعاتی که خواست منطقه و خاورمیانه است بپردازیم گفت: این موضوع مهمی است که نه‌تنها کمک می‌کند که شناخت علمی بهتری از این پدیده فرهنگی داشته باشیم، بلکه به نظر می‌رسد زمینه‌ساز رشد بهتر دانش اجتماعی و فرهنگی در رشته‌های مختلف و تماس با موضوعات بومی خواهد شد. او اضافه کرد: این همان چیزی است که دغدغه نهاد علم است و این همایش می‌تواند به تحلیل پدیده‌ای که کاملاً مربوط به این تمدن و با یک ظرفیت فوق‌العاده است کمک نماید و پرداختن به آن به رشد دانش در این خصوص کمک خواهد کرد.

او با اشاره به برگزاری این همایش با میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه کربلا گفت: با توجه به این‌که این پدیده بزرگ فرهنگی در عراق اتفاق می‌افتد طراحی به‌گونه‌ای است که برگزاری همایش مهرماه سال جاری درطی دو روز و به فاصله یک هفته در تهران و در کربلا برگزار گردد.

دبیر علمی این همایش با اعلام وصول ده‌ها چکیده مقاله به دبیرخانه همایش گفت: تاکنون بیش از ۸۰ چکیده مقاله وصول‌شده است و امیدواریم در هفته‌های آینده با شمار بیشتری از مقالات ارسالی روبه‌رو شویم. او با بیان این‌که همایش به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی برگزار می‌شود، گفت: امیدواریم با توجه به برپایی پنل های تخصصی و با مشارکت پژوهشگران و صاحب‌نظران داخلی و خارجی سطح علمی قابل قبولی و رو به رشدی را شاهد باشیم.


دکتر شالچی در ادامه با اعلام همکاری وزارت علوم و دانشگاه‌های متعدد در برگزاری این همایش گفت: در شناسایی ابعاد مختلف این پدیده بزرگ و مسئولیت اجتماعی جامعه دانشگاهی با محوریت دانشگاه علامه طباطبائی نقش مؤثری را ایفا نموده‌اند و بسیاری از پنل های این همایش، چه در بخش داوری مقالات، ارائه مقاله، شورای علمی همایش و حتی در پیش نشست‌هایی که برای آن پیش‌بینی‌شده است با همکاری دانشگاه‌های مختلف کشور در حال برنامه‌ریزی و انجام است.

لازم به ذکر است علاقه‌مندان برای ارسال مقالات به این همایش می‌توانند تا آخر تیرماه نسبت به ارسال چکیده مقالات و تا آخر شهریورماه سال جاری نسبت به ارسال اصل مقالات خود به نشانی arbaeen.atu.ac.ir اقدام کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار